Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Reed

Hur många lager Trilux?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Båten har bottenmålats med International Trilux de två föregående säsongerna och det har fungerat väldigt bra. De gångerna har jag lagt på 2 strykningar enligt rekommendationen från tillverkaren. Det känns som att det borde räcka med 2 strykningar längs vattenlinjen och i övrigt 1 strykning i år. Samtidigt vill man ju inte åka på ett stort skrapningsprojekt i höst...

Någon som har erfarenhet, som har kört med en strykning tidigare år? Båten ligger på ostkusten.

Mvh Reed

Redigerad av Reed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stryker bara ett lager Trilux (vid vattenlinjen 2) och det har alltid fungerat bra.

Ligger mest i Östersjön och seglar sedan in i sötvatten sista månaden innan upptagningen. Skrubbar dessutom botten när havstulpanvarningen kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag lägger ett lager Trilux vart tredje eller vart fjärde år. Detta gäller dock inte min nuvarande stora båt som har en bedrövlig (icke existerande) grundmålning vilket gör att färgen flagar. En vacker dag ska jag göra det på riktigt.

På min styris gäller det dock och i år är det dags.

Ps. Båtarna ligger i Stockholms skärgård

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger ett lager Trilux vart tredje eller vart fjärde år. Detta gäller dock inte min nuvarande stora båt som har en bedrövlig (icke existerande) grundmålning vilket gör att färgen flagar. En vacker dag ska jag göra det på riktigt.

På min styris gäller det dock och i år är det dags.

Ps. Båtarna ligger i Stockholms skärgård

Hehe... Det här ska jag visa maken som tvingar mig att penselmåla botten i år. Den var verkligen jättefin och någon anledning att måla finns inte egentligen. Vi sprutar alltid båten riktigt ren vid upptagningen.

Nästa år blir det strejk! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gör det!

Men jag sprutar aldrig botten med högtryck (som uppfattar jag att ni gör). På sin höjd spolar jag med vatten och tar en mjuk borste

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Det stämmer att jag spolar med högtryck vid upptagning, men känslan är att det kanske inte påverkar själva färgen så värst även om det säkert "nöter" lite. Eftersom Trilux är en hård färg blir det ju inte som med självpolerande färger att det mesta spolas bort med högtryck. 

Någon mer som har erfarenhet av att köra ett lager Trilux per säsong? Det känns lite onödigt att bygga på fler lager färg än nödvändigt, särskilt som Trilux är en rätt tjock färg. Ju fler lager färg, ju fortare närmare man sig det icke så angelägna jobbet att bli av med gamla färglager...

Mvh Reed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...