Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
ogio_86

Ingen gnista, hjälp med mätresultat!

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mercury 35hk, 2 cylindrig motor som strular, ingen gnista och när man ansluter batteriet så drar startmotorn igång på egen hand, trots man kopplar ur reglaget :(

 

Mätvärden på statorn mätt med multimetern i läget 20K(ohm) (Kall motor och ca 12c ute)

 

Svart/Vit - Jord 0.13 (130ohm?) Ska va 120-180ohm 

Svart/gul - Jord 2.68 (2680ohm?)  Ska va 3200-3800ohm

Svart/vit - Svart/gul 2.54 (2540ohm?) Ska va 3100-3700ohm

 

Sen har jag en likadan motor fast 9.9hk som fungerar perfekt och där fick jag följande resultat.

Svart/Vit - Jord - 0.13 (130ohm)

Svart/gul - Jord - 3.03 (3030ohm)

Svart/vit - Svart/gul - 2.89 (2890ohm)

 

Jättetacksam om någon vill hjälpa till, jag tror att det är strul med CDi boxen jag då jag tycker värdena är slående lika dem jag har på 9.9an.

 

Glad påsk mina vänner! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. Du måste skriva vilken årsmodell det är.

 

 

Dom där motorerna är demoner när de börjar strula med elen. Har renoverat några. Man kan bli galen. Man måste nästan ha en mannual så man får se vad mätvärdena ska vara överallt. Det är vanligt att CDI-na strular. Men man kan ju kolla upp allt innan man byter. För det händer att det är jordningsfel eller kabelbrott/överslag

 

Jag antar du har bra batteri och kollat alla jordningspunkter och kabelanslutningar. Full volt o full ampere.

 

Du måste väl ha ett startrelä?. Kolla så det funkar som det ska till o börja med. Om du kopplar bort aktivatorsladden från startknappen till det, så ska ju startmotorn sluta snurra i alla fall. Mät manöversladden och se om det ligger ström på hela tiden. för då är det nåt fel med styrningen, gör det inte det så är det ju fel på relät.

 

Sen har vi cdi boxarna som måste vara tillverkade hos Lucas i England. Mörkrets furste  :)

 

Har du ingen gnista, så är det oftast, men inte alltid fel på gul/svarta sladden till cdi boxen. Koppla loss den i kopplingen in till cdi boxen. Kolla om du får gnista nu. Då har du fel antingen på manöverdonet- eller kortslutning någon stans i knappen på vägen dit i kabeln. Låter ju nästan annars som du hade något strul i startknapp/nödstopp/handtag eller kabelhärvan. 

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade med mitt eget reglage och det var samma fenomen där.

 

Strator värdena verkar ligga där dom ska, något i underkant men inget jättemarkant.

 

Startreläet kan ju vara kass, har provat knacka på motorn så det inte var solenoiden som hängt sig men det verkar det inte vara.

 

Ska prova det med sladden som du sa, annars tyder allt på att cdi boxen är kass.

 

Vad tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Årsmodell?.

 

Mätt triggern?.

 

Mätt Coil o tändkabel?.

 

Mätt kabelhärva motor?.

 

Mätt CDI-n?.

 

Mätvärdena över statorn varierar även över originaldelar, eller jämfört med pirat/ original.... men de är ju lite låga.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodell 89-90.

Berätta gärna mer om du kan!

 

Det du skrivit om har jag inte mätt!

 

Med vänlig hälsning, Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börja med startrelät så du slipper ha startmotorn snurrandes. Kolla det.

 

Sen kollar du och mäter igenom så du inte har kabelbrott eller överslag i motorkabelhärvan.

 

Kolla ALLA jordpunkter och jordkablar. Missa ingen. Här är ofta ett problem som dödar cdi boxar.

 

Sen kan vi gå vidare.

 

Om jag läser delkatalogen rätt så ska du ha näst eller nästnäst sista året av tillverkningen av den motorn och gjord i Belgien. Och det verkar se ut o vara lika tänddetaljer på de tre olika tillverknings serierna  ( syns på serienummret ).

 

 

Det är tyvärr lite olika grejer som kan ge samma symptom. Därför måste man kolla upp grejerna separat innan man går vidare. Man kan ha tur och byta rätt grej med en gång, men man kan också börja i fel ände.

 

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade ju med mitt eget reglera och det var samma symptom, kopplar jag bort reglaget helt från kabelhärvan så är det fortfarande samma fenomen.

 

Frågan är om solenoiden har hängt sig kanske. 

 

Ska försöka forska vidare i felet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo men var reglaget ikopplat med kontaktsycke/ snabbkoppling?

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men var reglaget ikopplat med kontaktsycke/ snabbkoppling?

Ja, givetvis :)

 

Tänkte testa startreläet från min andra motor och se om det gör ngn skillnad. Kan solenoiden hängt sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart den kan ha det. Men jag vet inte varför startmotorn skulle slå ut din tändning. Du har ju magnettändning. Men om du lägger av och på tillslags strömmen till reläet så ska ju motorn starta/sluta snurra om det funkar som det ska.

 

Vad jag menade med sladden var att, ja du har ju kollat så handtaget är ok. Det vet du eftersom det funkar. Men du vet ju inte om du har något fel på kabelhärvan från handtagets kontaktstycke och in till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var startreläet som var kaputt, åtgärdat.

 

Bytte likriktaren, Ingen skillnad.

 

Spolar, stift och tändkablar är nya. Ingen gnista.

 

Det återstår bara CDi i min värld, men hur i sören kan jag mäta upp den så jag vet att det är den som är paj. Går ju ändå lös på 2000:-

 

Triggern mätte jag igår till 750ohm, ska ligga på (800-1400)

 

Värdena överlag tycker jag är ganska låga, men det kan ju ha med temperatur osv att göra.

 

Redigerad av ogio_86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, finns en manual HÄR. Där finns några hyfsat enkla mätningar på CDI beskrivna.
[Går att zooma rejält med de ibland osynliga reglagen i listen nedtill till vänster om bildskärmsikonen. Bara att famla litet med muspekarn i så fall.]

Vet inte hur pass relevant manualen är för din motor, det avgör du nog bäst själv med grejorna framför dig. (Belgiska serienumret i manualen antyder att den gäller en något senare modell än -89/-90?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...