kaptenhaddock_91 0 Postad 18 April , 2014 Hej!jag har nyligen köpt mig en Motorbåt, en Nautic 540, mittpulpet med en johnson 70 hk motor från 1995. jag har inga som helst erfarenheter av motorer och i synnerhet inte 2-taktsmotorer. jag hade ju egentligen hoppats att det bara skulle vara att vrida på nyckeln och köra men det strular hela tiden. Motorn startar alltid när vi börjar åka. men efter att man har stannat till vid första bästa vik för lite fiske och sen ska vidare så dör motorn när vi ska iväg igen. oftast på fjärde femte försöket går han igång. och efter ett par stopp ute i skärgården så vägrar motorn att gå på maxfart, då lägger den av och dör helt när man gasar upp den. vad gör jag för fel? finns det massa tips och trix för dessa 2-takts motorer? att tillägga är att Vro-pumpen är urkopplad så jag får blanda i oljan i bensintanken.tips vore enormt uppskattat!!mvh oerfaren båtägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folka 0 Postad 18 April , 2014 (redigerade) Har du kollat de enklaste sakerna först, luftskruv öppen på bränsletank, sugsil bränsletank igensatt, bränslefilter bytta? Redigerad 18 April , 2014 av folka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 20 April , 2014 Byt cdi-box. Är den inte sönder nu så kommer den gå sönder snart, den är lite som en färskvara och håller aldrig i närheten av en motors livslängd. cdi boxen är känslig för fukt och corision samt temperatur skillnader. Hej boxen så be någon mäta upp statorn när den håller arbets tempartur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser