Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Riro

Hur ofta byter ni impeller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Håller med siste talare. Det måste ju finnas en anledning till att VP har de så på te.x D6-an och trycket blir inte så högt + att på nyare är ju locket genomskinligt.

 

 

Ang. Impellern är det inte bara jag som sett det. Eftersom jag jobbat på en stor marina är det där vi sett det. Och jag bytte en som hade just det felet. Pumpen tappade kylförmågan.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hoppar in i den här tråden. Första gången jag byter impeller på 5 år och den såg i princip ny ut. Men; till frågan. Jag köpte en volvo penta orginal impeller till min VP MD40 men fick inget fett med mig eller någon instruktion från den mek verkstad jag köpte den av. Är det nödvändigt att fetta in? Var inte så lite bök med att få ut den gamla så jag bävar mig för att ta ut den igen.. Kanske finns någon genväg? 

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det TS skall fundera på (och många andra) är även hur impellerpumpen drivs. På MD21 drivs den av en medbringare av gummi som går i olja. Den hårdnar med tiden och när den brister så är det stopp.

En annan sak är att slitna pumpar där kulissen är nästan obefintlig pumpar dåligt och motorn går vid belastning varm.
Att inspektera sådana saker regelbundet gör underverk med driftsäkerhet. Att då passa på och byta impeller är väl ganska naturligt. Intervallen beror ju på driftstid och förhållanden, kör du tex mycket i en kanal med grumligt vatten så lever inga impellrar eller pumpar länge.
 

De flesta motorer tar stryk av varmgång som tar kål på gamla packningar mm så följdfelen kan vara rejält dyra.

 

Att byta en impeller i öppen sjö är heller inte kul i de flesta båtar. Med en motor som MD21 så det inte så lätt om man inte är van.

 

Men tuffast vinner, har man tur kan man köra rätt många år innan något händer. Att inte inspektera eller byta vid konservering vinner man väldigt lite på. Köper man dessutom på BT kostar det ju inte så farligt heller.

 

Samma fenomen som med att göra rent bränsletankar, skitiga och tråkiga jobb är lätta att motivera sig till att låta bli!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt en gång på 24 år, de håller längre än man tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att jag fortfarande inte fått svar på om jag måste fetta in impellern eller inte. Har redan bytt.. 

 

Tacksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar iofs att inte fetta in, sjövattnet kommer ju inom 10-20 sekunder så det hinner inte bli jätte varmt.

 

Dock; jag lyckades bränna min impeller ett år genom att provköra på land. Utan att tänka mig för. Gummivingarna smäte fast i väggen. Tyckte det vart trögstartat och behövde ladda batterierna innan jag lyckades få igång motorn. Det var nog då som centrumnavet vreds loss från resten av vingarna och roterade fritt.

Första turen gav templarm efter ca 20 minuter. Naturligtvis på det mest trafikerade stället i Stokholm. :-(

Verkar inte som det fastnade så mycket bitar någonstans och naturligtvis har man reserv med sig...

 

Så, av det lär man sig:

1) starta INTE på land med impeller monterad.

2) Smeta in ordentligt med vaselin, eller den smörjan som följer med en ny impeller, vid montering

 

Man behöver inte byta varje år. Men vik ner ordentligt på varje vinge och kolla efter antydan till sprickor. Minsta spricka; byt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då testar jag att starta utan fett denna gång! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Passar på att sticka in en liten relaterad fråga, när ni tar ut impellern så går den lilla papperspackningen sönder (i vart fall på min VP). Hur löser ni det på ett bra sätt?

Jag har klippt ut en egen packning i vanligt skrivpapper och fettat in den innan jag monterat. Säkert helt fel, men det har funkat.

 

Kollar efter sprickor och byter impeller när jag hittar sprickor, blir inte ofta. Är snart inne på fjärde säsongen, äntligen.

 

Mackey

 

Saker som funkar är aldrig fel. Jag ska lägga orginalpackningen i kopiatorn och kopiera upp ett antal, sen är det ju bara att klippa och fetta in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 70-talet började man med "Scheduled Maintenance" på fartyg istället för att byta när de gick sönder. Flyget hade gjort detta länge. Det ledde till kostnadsbesparingar på 30-50%. Men visst kan man kör så länge impellern eller kamremmen håller vilket säkert är ett par gånger längre än vad som rekommenderas.

Fast det är inte kul att byta impeller i dåligt väder eller plocka gummibitar ur kylaren.

Kör man inte väldigt mycket så räcker det säkert att byta impeller vartannt år, det gäller bara att komma ihåg när det är dags.

--

Man måste inte smörjaimpellern men glycerin är bra för gummit och själva införandet underlättas också. Men det är bara glycerin som ska användas, vaselin tex är en petroleumprodukt som kan skada gummi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 70-talet började man med "Scheduled Maintenance" på fartyg istället för att byta när de gick sönder. Flyget hade gjort detta länge. Det ledde till kostnadsbesparingar på 30-50%. Men visst kan man kör så länge impellern eller kamremmen håller vilket säkert är ett par gånger längre än vad som rekommenderas.

Fast det är inte kul att byta impeller i dåligt väder eller plocka gummibitar ur kylaren.

Kör man inte väldigt mycket så räcker det säkert att byta impeller vartannt år, det gäller bara att komma ihåg när det är dags.

--

Man måste inte smörjaimpellern men glycerin är bra för gummit och själva införandet underlättas också. Men det är bara glycerin som ska användas, vaselin tex är en petroleumprodukt som kan skada gummi.

Själklart så gör man förebyggande underhåll och kontroller av väsentliga delar på båten. Det var ju frekvensen på detta ang. impeller som jag ifrågasatte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter impeller mera sällan.

 

En enda gång har en impeller gått sönder för mig under gång.

 

Jag hade köpt en havsfidra av ett äldre par i göteborgsområdet. Båteh servades i det hela av marinan. Paret gjorde aldrig något vid båten själva. Jag såg fakuran på sista årets arbete ink båtplats i sjön och på land. Det var för mig en svindlande summa. Närmare 25% av båtens värde. Jag tog ju för givet att varvet bytt impeller, eller rättare sagt, kunde inte tänkamig att man inte gjort det för det priset.

 

Paret hade troligtvis inte varit ute med båten i nån större utsträckning. Det som om de hade varit ute en gång, med ett annat par, under de åren de ägt båten. De brukade åka ner till båten fina dagar och drick kaffe i sittbrunnen, Några enstaka gånger övernattade de ombord i hemmahamnen. Det var vad det gamla paret klarade av. Strongt att kunna anpassa sitt båtliv efter sin förmåga.

 

Sommaren efter jag köpt båten, gick jag till deras hemmahamn och bjöd in dem på kaffe. De kom glatt och villigt i den bilen de köpt för pengarna de fick för fidran. Mannen dog ett par år efter att jag köpt båten.

 

Första turen hemmavid efter köpet gick jag ut och dörjde makrill.När jag var som längst hemmifrån gick impellern sönder - det blev bara småbitar av den. Nån reservimpeller hade jag naturligtvis inte och det var nästan ingen vind. 

 

Efter det har jag alltid haft en reservimpeller ombord. Reservimpellern har jag haft användning för en enda gång. Grannbåten ägdes av ett ungt par med två små barn. När de skulle ut och bada en söndag kom det inget kylvatten. Impellern hade gått sönder. De hade samma motor som jag så jag gav dem min reservimpeller. Var som tur var i båten just när de skulle gå.

 

Har nog i snitt inte bytat impeller oftare än vart 5;e år - å andra sidan är jag seglare även om timmarna med motorgång kraftigt ökat under åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter impeller mera sällan.

 

En enda gång har en impeller gått sönder för mig under gång.

 

Jag hade köpt en havsfidra av ett äldre par i göteborgsområdet. Båteh servades i det hela av marinan. Paret gjorde aldrig något vid båten själva. Jag såg fakuran på sista årets arbete ink båtplats i sjön och på land. Det var för mig en svindlande summa. Närmare 25% av båtens värde. Jag tog ju för givet att varvet bytt impeller, eller rättare sagt, kunde inte tänkamig att man inte gjort det för det priset.

 

Paret hade troligtvis inte varit ute med båten i nån större utsträckning. Det som om de hade varit ute en gång, med ett annat par, under de åren de ägt båten. De brukade åka ner till båten fina dagar och drick kaffe i sittbrunnen, Några enstaka gånger övernattade de ombord i hemmahamnen. Det var vad det gamla paret klarade av. Strongt att kunna anpassa sitt båtliv efter sin förmåga.

 

Sommaren efter jag köpt båten, gick jag till deras hemmahamn och bjöd in dem på kaffe. De kom glatt och villigt i den bilen de köpt för pengarna de fick för fidran. Mannen dog ett par år efter att jag köpt båten.

 

Första turen hemmavid efter köpet gick jag ut och dörjde makrill.När jag var som längst hemmifrån gick impellern sönder - det blev bara småbitar av den. Nån reservimpeller hade jag naturligtvis inte och det var nästan ingen vind. 

 

Efter det har jag alltid haft en reservimpeller ombord. Reservimpellern har jag haft användning för en enda gång. Grannbåten ägdes av ett ungt par med två små barn. När de skulle ut och bada en söndag kom det inget kylvatten. Impellern hade gått sönder. De hade samma motor som jag så jag gav dem min reservimpeller. Var som tur var i båten just när de skulle gå.

 

Har nog i snitt inte bytat impeller oftare än vart 5;e år - å andra sidan är jag seglare även om timmarna med motorgång kraftigt ökat under åren.

Tar du ur impellern eller låter du den sitta i pumpen året om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Tar du ur impellern eller låter du den sitta i pumpen året om?

 

 

Förr om åren kollade jag impellern varje år, men satte dit den igen. Tog ut den och satte tillbaka den efter kollen.

 

Den nuvarande båten har jag i sjön och använder året runt - kommer precis från ett arbetspass på Hållö. Skall dit på fredag igen.

 

Bilden nedan är från förra Torsdagens besök (1;a Maj) då jag seglade dit för att hämta ett verktyg jag med berått mod glömt/lämnat kvar.  :huh:

 

post-53310-0-83263700-1430923813_thumb.jpg

 

Har en ganska ny motor och killen/företaget som installerade motorn har servat den ett par gånger sen dess. Vad han gjort, har jag faktiskt ingen aning om. Jag får en räkning, tittar på slutsumman och betalar.  :P  Bor ju på en liten ort där alla känner alla (åtminstone urinnevånarna) och jag har fullt förtroende för min mekaniker. Dels att han gör de som bör göras och dels att han inte tar oskäligt betalt för det han gör. Slutsumman på fakturan ger ju en fingervisning åt varåt  det lutar. :)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern håller säkert några år. Använder man inte båten under vintern är det nog bra om impellern får ut och sträcka på sig lite.

Jag har hört om någon vars impeller gick sönder, inga problem att byta men några bitar hade fastnat i kylaren som fick plockas ut för rengöring. Jag tycker 90 spänn är enklare.

Det man skulle kunna fundera på är att sätta ett sjövattenfilter EFTER pumpen. Jag har aldrig haft sjövattenfilter och heller inga problem. Men efter pumpen skulle faktiskt kännas bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern håller säkert några år. Använder man inte båten under vintern är det nog bra om impellern får ut och sträcka på sig lite.

Jag har hört om någon vars impeller gick sönder, inga problem att byta men några bitar hade fastnat i kylaren som fick plockas ut för rengöring. Jag tycker 90 spänn är enklare.

Det man skulle kunna fundera på är att sätta ett sjövattenfilter EFTER pumpen. Jag har aldrig haft sjövattenfilter och heller inga problem. Men efter pumpen skulle faktiskt kännas bra.

Min impeller kostar 405:- (MD96B) :(

Tror också att impellern inte mår bra av att stå i samma läge hela vintern, på min snurra brukar jag vrida lite på svänghjulet ibland under vintern för att ändra läge på impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en snipa i sju år utan att byta impeller en enda gång. När jag sedan bytte den var den gamla helt ok. Inga sprickor och gummit var mjukt.

 

Ja! Båtfolk är nojiga. Såklart av en anledning. Alternativ 1, traumatisering. Alternativ 2, ingen egen erfarenhet utan lyssnar på vad andra säger. Då frodas sanningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Köpte båten 2011 och vi har kollat våra impellrar men aldrig bytt dem.

 

Jo ni läste rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte båten 2011 och vi har kollat våra impellrar men aldrig bytt dem.

 

Jo ni läste rätt!

Nä nä, impellrar behöver ju inte vara något speciella när båten ligger på land i flera år, eller?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skruva isär drevet för att titta på impellern och sedan skruva ihop igen med samma packningar är inte aktuellt. Det skulle garanterat bli problem med läckage. Jag inte sett att man kan köpa packningarna utan impeller utan man får med allt i ett kit för cirka 275Kr. Lägger man till 200Kr så får man även med hela pumphuset.

post-104983-0-26498200-1440286292.jpg

 

Jag har ännu inte bestämt mig för hur ofta jag ska riva isär grejorna för att byta men i höst är det två år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Köpte båten 2011 och vi har kollat våra impellrar men aldrig bytt dem.

 

Jo ni läste rätt!

Nä nä, impellrar behöver ju inte vara något speciella när båten ligger på land i flera år, eller?

 

/B

 

Detta får du gärna avkoda eftersom det är ett obegripligt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...