Riro 115 Postad 18 April , 2014 Jag vet att många förespråkar att byta impeller varje år. Jag har tidigare bytt varje år på min inombordare (MD21B) och sparat den "gamla" som reserv insmord i glycerin i lufttät påse. Nu har jag ca: fem påsar med impellrar som ser ut som nya, inga sprickor, deformeringar eller andra skador. Är tveksam om det är overkill att byta varje år. Har nu kört två säsonger med samma impeller utan problem. Ska byta i år, men tror inte att det kommer att vara något fel på den som sitter i motorn. Hur ofta byter ni med utombordare? Köpte för ett par år sedan en mindre plastbåt med en gammal VP700. Förre ägaren sa att det var ca. sju år sedan han bytte impeller, så jag tyckte det var bäst att byta. När jag monterat bort impellern så visade det sig att den var OK. Är vi båtfolk lite nojjiga? Skulle jag byta slitagedelar med samma frekvens på bilen vore jag nog snart ruinerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 April , 2014 Tar ur den på hösten, smörjer in den med vaselin. Om det finns någon spricka köper jag en ny på biltema. Brukar hålla 5-10 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 18 April , 2014 Ja vi båtfolk är nog lite nojjiga när det gäller båten, men behöver inte vara det när det gäller sommarbilen eller andra lika roliga saker. För att återgå till ämnet och segelbåtens Yanmar, behöver man inte byte impeller förrän varje 1000 timmar enligt instruktionsboken. Är nu inne på 400 timmar sedan sist och är lite nojjig över det. I motorbåtens utombordare är jag nu inne på femte året och är ännu nojjigare över det. Borde bytt den för länge sedan då den gått ca 150 timmar sedan sist. Hittills har latheten slagit nojjigheten och jag är rädd att det blir samma i år så länge det kommer kylvatten på normalt sätt. Blir väl att man sitter i sjön en vacker dag utan kylning på motorn är jag rädd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 April , 2014 (redigerade) Tar ur den på hösten, smörjer in den med vaselin. Om det finns någon spricka köper jag en ny på biltema. Brukar hålla 5-10 år. Passar på att sticka in en liten relaterad fråga, när ni tar ut impellern så går den lilla papperspackningen sönder (i vart fall på min VP). Hur löser ni det på ett bra sätt? Edit: skulle förstås svarat på frågan också... Jag kollar den varje år och smörjer in den med vaselin för att den snabbt ska börja pumpa vatten igen. Men den får sitta i över vintern. Pga packningsproblematiken ovan läcker det lite efter kollen och därför byter jag den ungefär vart annat år. Redigerad 18 April , 2014 av Tomas99 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 18 April , 2014 (redigerade) Passar på att sticka in en liten relaterad fråga, när ni tar ut impellern så går den lilla papperspackningen sönder (i vart fall på min VP). Hur löser ni det på ett bra sätt? Jag har klippt ut en egen packning i vanligt skrivpapper och fettat in den innan jag monterat. Säkert helt fel, men det har funkat. Kollar efter sprickor och byter impeller när jag hittar sprickor, blir inte ofta. Är snart inne på fjärde säsongen, äntligen. Mackey Redigerad 18 April , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 18 April , 2014 (redigerade) Tar ur den på hösten, smörjer in den med vaselin. Om det finns någon spricka köper jag en ny på biltema. Brukar hålla 5-10 år. Passar på att sticka in en liten relaterad fråga, när ni tar ut impellern så går den lilla papperspackningen sönder (i vart fall på min VP). Hur löser ni det på ett bra sätt? Edit: skulle förstås svarat på frågan också... Jag kollar den varje år och smörjer in den med vaselin för att den snabbt ska börja pumpa vatten igen. Men den får sitta i över vintern. Pga packningsproblematiken ovan läcker det lite efter kollen och därför byter jag den ungefär vart annat år. På många av de som Biltema säljer ingår inte bara packning utan också ny o-ring - om man nu skulle ha en sådan istället. På min Yanmar-motor 4LHA-STP är det exakt samma impeller som i katalogen är listad till flera VP, fast jag har o-ring. Byter vartannat till vart tredje år. Har en extra med i båten också. Och impellern har alltid sett ut som ny när jag bytt. Har f.ö. kört med Biltemas i över tio år och inte sett några problem med det. Säkert samma impellertillverkare som till många andra märken. Och för att förekomma en del inlägg - nej, jag ser ingen anledning att köpa märkesimpeller "bara för att båten är värd det" eller "för att man inte skall vara dumsnål med säkerhetsdetaljer". Jag har inte sett några indikationer på att den FEM ggr så dyra originalimpellern skulle vara ett dugg bättre. Har sett problemen med egna ögon som VP hade med sina "märkesimpellrar" en period, som inte höll en säsong. Men jag har även läst många inlägg om en som kände en som hade en kompis som visste någon som köpt Biltemaimpeller och sedan fick totalhaveri p.g.a. dålig impellerkvalitet. Skall man tro många forum så var märkesimpellerproblemen ett olycksfall i arbetet och kommer nog aldrig hända igen, samt att Biltemaincidenten som någon bara hört talas om däremot ett bevis på hur dåliga de egentligen är. Sådana är vi människor, vårt tänkande och psykologi. Själv vet jag att en stunds torrkörning knäcker vilken impeller som helst, men även att Biltemas fungerat alldeles utmärkt på mina båtar i 20 år - och håller bevisligen i flera år. För mig. Redigerad 18 April , 2014 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 18 April , 2014 Så länge som man har en reservimpeller med sej, så är väl det värsta som kan hända att det fastnar gummibitar i kylkanalerna, om impellern går sönder. Har funderat på att placera ett sjövattenfilter efter vattenpumpen. Då eliminerar man väl det bekymret. Eller är det en dum tanke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 April , 2014 Jag byter inte impeller så väldigt ofta. Vart 5 år kanske. I börja av 1970-talet, är jag hade min första inombordsmotor, kollade jag och bytte varje år. Nu är det nog så illa - om jag skall var riktigt ärlig - att jag nog inte ens kollar impellern varje år. Har nästan alltid haft en reservimpeller ombord. En enda gång på styvt 40 år har jag fått användning för den. Båtgrannen skulle ut och bada med familjen men fick inget kylvatten. Impellern hade gått söder. Han hade samma motor som jag och fick min reservimpeller. Hur det var med resterna av den gamla impellern vet jag inte. Det kom i alla fall vatten ur avgasröret när han bytt. Så slutsatsen blir; Ha alltid en reservimpeller ombord - din båtgranne kan behöva den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 April , 2014 Bytte efter 9 år på min Kinesiska Parsun På Lombardinin Tar jag bort impellern vid vinterkonserveringen, är den oskadad får den gå en sesong till. Köper numera alla impellrar på Biltema, då jag tror att alla kommer från samma fabrik i Kina oberoende om det står Jonsson, Volvo Penta eller något annat på förpackningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 18 April , 2014 Jag har aldrig bytt impeller! Kör med utombordare, begagnad 6 hkr Yamaha på segelbåt. Den dagen då kylvattenstrålen uteblir eller kraftigt försvagas, ja då ska jag byta med förhoppning att motorn inte tagit skada. Å andra sidan är min motor inte speciellt värdefull så jag chansar helt enkelt på att min taktik ska fungera. /Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 19 April , 2014 Det här är väl ett extremfall och inget jag rekommenderar, men. Min 50 hkr Evinrude från 1983 fick sitt första impellerbyte år 2003. Inte för att kylningen inte fungerade utan för att tätningen på propelleraxeln svek och jag fick vatten i oljan. Nu elva år senare sitter impeller nummer två kvar och pumpar vatten. Det här är inte något jag rekommenderar men vill bara påstå att det där med att byta varje år är otroligt överdrivet. Vill man enligt mig vara på säkra sidan kan man ju byta vart femte år. Sliter man ut en impeller per år så kör man antagligen mer eller mindre oavbrutet hela sommaren, eller så är pumpen repig och nöter ut impellern på så sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 20 April , 2014 (redigerade) Hade en SeaRay 89:a med 5.7L V8 mellan 1996 och 2002 som jag aldrig bytte impeller på. Såg inga tecken på att den behövde bytas. Hade en Solö med en AQ145 mellan 2004 och 2011 som jag kanske bytte på en gång, men jag tror inte det. Utombordare har aldrig bytt på under de år jag ägt dem. Nyligen när en bekant renoverade en 86:a Yamaha 60hk åt mig efter att ägaren innan glömt blanda i olja i bensinen bad jag honom byta impellern när motorn ändå var i delar. Det tyckte han var onödigt men han gjorde det. Han jobbade då på ett av varven i Stockholms området. På "nya" båten bytte jag nu i år eftersom jag inte vet när det senast gjordes. Den som satt där var fin även om han jag köpte ny av tyckte gummit var hårt. Som om han var något proffs på gummi... Men jag skulle gissa att var 5 år, för att vara försiktig, är lämpligt. När det gäller packningen har jag köpt ett ark 0.25 mm papp för vatten, olja och bensin på Mekonomen för ca 60 kr. Räcker säkert till 20 packningar. Bara att skära ut med skalpell. Redigerad 20 April , 2014 av Anteman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 20 April , 2014 Så länge som man har en reservimpeller med sej, så är väl det värsta som kan hända att det fastnar gummibitar i kylkanalerna, om impellern går sönder. Har funderat på att placera ett sjövattenfilter efter vattenpumpen. Då eliminerar man väl det bekymret. Eller är det en dum tanke? Sjövattenfilter efter pumpen är ingen bra tanke Men o andra sidan ansåg Volvo Penta att det var en bra tanke på tex D3 och Penta är ju bäst i världen enligt den genomsnittliga svenska båtägaren Nackdelen är att när filtret blir tätt så spränger du filterhållaren och motorrummet fylls med vatten på nolltid. Till slut dör motorn antingen pga att motorn suger i sig vatten med totalras som efterföljd eller om du har tur så så slår vattnet ut elektroniken och motorn dör Fast ovan scenario är kundens fel enligt Penta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 20 April , 2014 I nuläget har jag ett sjövattenfilter mellan skrovgenomföring och sjövattenpump. Tanken var att komplettera med ytterligare ett filter, vars enda uppgift är att fånga upp ev. havererade impellervingar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 20 April , 2014 Tycker man hör väldigt olika ang impellerar. Kompisen bytte på sina Cat 3126 nu i vår och de hade suttit där i åtta år. Samtidigt hör/ser man folk som bytt efter ett par år och plockar ut riktigt slitna impellerar. Finns ju olika typer av impellerar också. Tex de som sitter i Alpha dreven och många utombordare har långa vingar och därmed inte lika tuffa liv. Åtta tio år är nog inga problem på en sån impeller vid normal användning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 20 April , 2014 Många motorer blir förstörda pg.a att folk slarvar med impellern. Sett typ 30-40 motorer av olika modeller förra året förstörda på grund av det tyvärr. Kolla den. Sen om den ser helt ny ut är det upp till er om ni byter den. Men jag vill höja ett varningens finger över att en impeller kan se ny ut, men tappat spänsten i gummit. Vi hade på det stället jag var tyvärr på ett år typ 8 maskiner som strulade pg.a att de köpt Biltema impeller. Som var mjukare i gummit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 20 April , 2014 Jag byter varje år. Det är en billig(136 kr) försäkring och jag tar ändå in växelhuset i verkstaden för vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 20 April , 2014 Så länge som man har en reservimpeller med sej, så är väl det värsta som kan hända att det fastnar gummibitar i kylkanalerna, om impellern går sönder. Har funderat på att placera ett sjövattenfilter efter vattenpumpen. Då eliminerar man väl det bekymret. Eller är det en dum tanke?Sjövattenfilter efter pumpen är ingen bra tankeMen o andra sidan ansåg Volvo Penta att det var en bra tanke på tex D3 och Penta är ju bäst i världen enligt den genomsnittliga svenska båtägaren Nackdelen är att när filtret blir tätt så spränger du filterhållaren och motorrummet fylls med vatten på nolltid. Till slut dör motorn antingen pga att motorn suger i sig vatten med totalras som efterföljd eller om du har tur så så slår vattnet ut elektroniken och motorn dör Fast ovan scenario är kundens fel enligt Penta... D6 skall det vara. På D3 vet jag inte hur det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 20 April , 2014 (redigerade) Vi hade på det stället jag var tyvärr på ett år typ 8 maskiner som strulade pg.a att de köpt Biltema impeller. Som var mjukare i gummit. Där kom den ! Undrar om Biltema verkligen äger en egen impellerfabrik och varför just de i så fall kör med mjukare gummi i sin fabrik jämfört med alla andra.... Redigerad 20 April , 2014 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 20 April , 2014 (redigerade) Det är klart Biltema inte har en egen impellerfabrik, de bara tvingar sina leverantörer att göra mjukare impellrar än de gör till alla andra. Mackey Redigerad 20 April , 2014 av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 21 April , 2014 Många motorer blir förstörda pg.a att folk slarvar med impellern. Sett typ 30-40 motorer av olika modeller förra året förstörda på grund av det tyvärr. Kolla den. Sen om den ser helt ny ut är det upp till er om ni byter den. Men jag vill höja ett varningens finger över att en impeller kan se ny ut, men tappat spänsten i gummit. Vi hade på det stället jag var tyvärr på ett år typ 8 maskiner som strulade pg.a att de köpt Biltema impeller. Som var mjukare i gummit. Bara nyfiken på hur du vet att de är av mjukare gummi. Är det baserat på att du tycker att den känns mjukare eller att du läst ett datablad på gummiblandningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus_KBSS 3 Postad 21 April , 2014 Impeller.. impeller..Låter bekant men något jag sällan skådat.Som allt annat: Byt om det behövs.Är det helt och fungerar som det ska så varför byta?Har en Honda 5hk där jag aldrig bytt impeller, börjar närma sig 7 år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 21 April , 2014 Impeller.. impeller.. Låter bekant men något jag sällan skådat. Som allt annat: Byt om det behövs. Är det helt och fungerar som det ska så varför byta? Har en Honda 5hk där jag aldrig bytt impeller, börjar närma sig 7 år... Därför att den kan gå sönder när Du som bäst behöver den! Dåligt väder, trångt läge, långt hem osv. Kallas för säkerhetstänk eller att minimera riskerna. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus_KBSS 3 Postad 21 April , 2014 Impeller.. impeller.. Låter bekant men något jag sällan skådat. Som allt annat: Byt om det behövs. Är det helt och fungerar som det ska så varför byta? Har en Honda 5hk där jag aldrig bytt impeller, börjar närma sig 7 år... Därför att den kan gå sönder när Du som bäst behöver den! Dåligt väder, trångt läge, långt hem osv. Kallas för säkerhetstänk eller att minimera riskerna. /Claes Visst har jag en i reserv! Bytte matarpump på en volvo penta för ett par tre år sedan. Till en splitter NY. Hade kanske kört en 70-80 distans innan en packning gick och jag fick kalla på SSRS via VHF'en och be om snålskjuts in i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 21 April , 2014 (redigerade) Baserat på när maskinerna går varma på grund av otillräcklig kylning efter impellerbyte. Det är då man kommer på att det inte fungerar. Redigerad 21 April , 2014 av Anders67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 21 April , 2014 Baserat på när maskinerna går varma på grund av otillräcklig kylning efter impellerbyte. Det är då man kommer på att det inte fungerar. OK, så du menar att impellrarna från BT inte ens fungerar då de är nya? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 April , 2014 Det finns personer som inte får något från BT att fungera, men det kan man nog inte skylla BT för. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 21 April , 2014 Baserat på när maskinerna går varma på grund av otillräcklig kylning efter impellerbyte. Det är då man kommer på att det inte fungerar. OK, så du menar att impellrarna från BT inte ens fungerar då de är nya? Precis. Jag köper själv en hel del på Biltema, verktyg har jag ofta köpt där genom åren, och med åren har de en hel del grejer som faktiskt är helt ok. för pengen. Även till båten jag haft, har jag köpt vissa grejer där ( utstyrsel ). Men man ska veta vad man är ute efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 21 April , 2014 Baserat på när maskinerna går varma på grund av otillräcklig kylning efter impellerbyte. Det är då man kommer på att det inte fungerar. OK, så du menar att impellrarna från BT inte ens fungerar då de är nya? Precis. Jag köper själv en hel del på Biltema, verktyg har jag ofta köpt där genom åren, och med åren har de en hel del grejer som faktiskt är helt ok. för pengen. Även till båten jag haft, har jag köpt vissa grejer där ( utstyrsel ). Men man ska veta vad man är ute efter. Är det någon mer som har samma erfarenhet av BT´s impellrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 April , 2014 Sjövattenfilter efter pumpen är ingen bra tanke Men o andra sidan ansåg Volvo Penta att det var en bra tanke på tex D3 och Penta är ju bäst i världen enligt den genomsnittliga svenska båtägaren Nackdelen är att när filtret blir tätt så spränger du filterhållaren och motorrummet fylls med vatten på nolltid. Till slut dör motorn antingen pga att motorn suger i sig vatten med totalras som efterföljd eller om du har tur så så slår vattnet ut elektroniken och motorn dör ... Håller inte med. Impellerpumpar kan inte ge tryck, klarar oftast inte ens 1 bar. Använder man ett vattenfilter typ Biltema 17271 så tål det 5 bar i arbetstryck. Sätter man en manometer eller tryckgivare (jag har en elektrisk givare som ska monteras) mellan pump och filter så kan man vilket tryck man har tex på tomgång efter start. Börjar trycket stiga så börjar filtret bli igensatt. Försvinner trycket så har pumpen nog gett upp. Så tanken på ett filter mellan pump och motor är nog jättesmart. Att rensa impellerbitar ur värmeväxlaren är ingen höjdare. Tryckgivaren jag har är för 0-4,5 bar, matas med 5V och ger 1.125-3 .6 V ut. Eftersom jag tänker prova med elektrisk sjövatten pump så ska trycket vara konstant, oberoende av motorns varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser