Mackey 4 482 Postad 18 April , 2014 Hej! I tråden om förankringsmetoder kom lateralt tänkande upp. Så här inför påsken kan det ju vara aktuellt att tänka på andra sätt att använda ägg än att äta dem, eller??? Hur som helst tänkte jag försöka roa oss med att hitta på olika nya sätt att använda ägg. Idéerna får vara hur knasiga som helst. Det finns ett "facit" här, men använd inte det... Här kommer några knasiga förslag till att börja med. Lägg 10 ägg i kölsvinet på morgonen och räkna hur många som gått sönder när du kommer fram. Antalet krossade ägg visar hur hårt väder det varit under dagen i skala 0 - 10. Släng ägg PÅ barn i surrande gummibåt var tionde gång de passerar dig. Efter en stund förstår de säkert vad du menar... Lär dig stå på äggen utan att de går sönder så kan du uppträda och tjäna pengar. Smörj in dig med vispat ägg på kvällen så kanske myggorna sticker... ...åt ett annat håll. Glad Påsk! men inte idag (långfredag). Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 18 April , 2014 (redigerade) Tejpa fast ägg på fendrarna för att avskräcka eventuella grannar i frihamnen!Koka ägg på motorblocket!Ägg på fördäck isf ägg på sked i mun! Redigerad 18 April , 2014 av Fjordpetter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 482 Postad 18 April , 2014 ... Ägg på fördäck isf ägg på sked i mun! Det blir någon sort äggodriving... Något för körskolorna att använda, lägg ett ägg på instrumentpanelen och se till att det inte går sönder. Mackey PS Jag gillade förslaget med ägg på fendrarna mest. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 18 April , 2014 - Ägg i mössan om man brukar få bommen i huvudet. - Tillverka navigationsinstrument av ägg, s k äggstrautrustning. - Ägg-skägg, modell skepparkrans. Du skapar en riktig aura av sjöbjörnighet omkring dig som imponerar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 482 Postad 18 April , 2014 Vispad äggvita instoppade i plastpåsar kan funka som flythjäpmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 April , 2014 Man kan "lägga ägg i morsans skägg", det har jag iaf blivit uppmanad till? :-)Smått OT, ett påskbordstrix:Ställ ett oskalat ägg på högkant på bordet, låt andra misslyckas först.Lösning: Ha litet salt gömt i handflatan, uttala litet abrakabra mot ägget och slicka samtidigt på det så att saltkristallerna kan fastna. De små nästan osynliga kornen kan stödja ägget tillräckligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 18 April , 2014 Man kanske kan kasta några ägg på sin partner och därmed ägga hen lite extra någon skön dag ensam i en naturhamn. Mvh/Sea Maiac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 April , 2014 Man kan "lägga ägg i morsans skägg", det har jag iaf blivit uppmanad till? :-) Smått OT, ett påskbordstrix: Ställ ett oskalat ägg på högkant på bordet, låt andra misslyckas först. Lösning: Ha litet salt gömt i handflatan, uttala litet abrakabra mot ägget och slicka samtidigt på det så att saltkristallerna kan fastna. De små nästan osynliga kornen kan stödja ägget tillräckligt. Columbus sätt att lösa problemet är mer kreativt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 April , 2014 Haha, använd ett rått ägg. Men kanske använde han salttrixet redan då?Min förnämligt pålitliga källa är annars västern-teveserien "Alias Smith&Jones" från 70-talet. ;-) Man kan "lägga ägg i morsans skägg", det har jag iaf blivit uppmanad till? :-)Smått OT, ett påskbordstrix:Ställ ett oskalat ägg på högkant på bordet, låt andra misslyckas först.Lösning: Ha litet salt gömt i handflatan, uttala litet abrakabra mot ägget och slicka samtidigt på det så att saltkristallerna kan fastna. De små nästan osynliga kornen kan stödja ägget tillräckligt. Columbus sätt att lösa problemet är mer kreativt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 April , 2014 Något för körskolorna att använda, lägg ett ägg på instrumentpanelen och se till att det inte går sönder. Mackey ============================ Skratta inte nu.....men när hade jag hade fått körkortet, (fått å fått, jag fick köra upp först....) så övade jag på att ha en halvfull läskedrycksflaska ståendes på golvet på passargerarsidan. Sedan gällde det att köra så jag slapp torka.Ingen kork på förstås! Till saken hör att bilen hade mekaniska bromsar bak med en wire= ingen broms alls. Kan tipsa om att det är lättrare med en nästan full flaska än med en halvtom/halvfull. Det där med att symboliskt ha ett ägg mellan foten å bromspedalen på vintern kunde man glömma på den bilen. Bromspedalen hade bara ett läge, närmast likt en tegelsten. Samma gällde gaspedalen fast tvärtom. Spelar ingen roll att man tryckte den i botten. Farten ökade så småningom när bilen tyckte jag tryckte länge nog. Sedan var bilen ganska rund och oval...ägggomobil..... Om ni får långtråkigt så kan man leka XES (Cross egg on Sea). Man hänger upp okokta ägg i små plastpåsar å märker dem med en tuschpenna. Sedan seglar man i busväder över havet och kryssar å revar så sent som möjligt. Den som får sitt ägg krossat sist mot skrovet vinner. (Fusk tips...koka ägget när inte de andra ser det) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 20 April , 2014 Angående ägg ombord så berättade min pappa att han hade kokat ägg åt besättningen. Och då han inte hade något lock på kastrullen hade han handen som stopp för äggen när han hällde av kokvattnet. Det blev för varmt och alla äggen hamnade i Siri, slaskespannen. Frukost snart för gubbarna, så han plockade upp äggen som brunfärgats av kaffesump och kiss mm. Och sköljde av i rent vatten. Frukosten avlöpte och gubbarna utbrast förtjust: Hur har du lyckats få tag på så många bruna ägg. Succé. Han fick till något att han köpt direkt av någon bonde eller så. Har ni hört om tuppen som blev så arg på påfågeln när han såg att färgade ägg en påsk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus_KBSS 3 Postad 21 April , 2014 Lite OT här också.Min grabb lurade mig förra påsken.Han hade blåst ur ett ägg och fyllt detta med diskmedel, plomberat och serverat detta med övriga ägg till påskfrukosten med yttersta finess. Det var kul och jag fattade nada först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 482 Postad 21 April , 2014 (redigerade) I den här tråden är inget som har med användande av ägg att göra OT, det är hela finessen... Man kan slänga bort innehållet och använda skalen som jordförbättring till sin rododendron. Om man har strutsägg kanske men kan använda skalet som sattelit-tv-antenn? Makcey Redigerad 21 April , 2014 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 21 April , 2014 I den här tråden är inget som har med användande av ägg att göra OT, det är hela finessen... Man kan slänga bort innehållet och använda skalen som jordförbättring till sin rododendron. Om man har strutsägg kanske men kan använda skalet som sattelit-tv-antenn? Makcey Snarare jordförsämring, eftersom rhododentronjorden skall vara sur och äggskal består av kalk som är basisk... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 482 Postad 21 April , 2014 (redigerade) Ja, ja, what ever. Om man spillt ut batterisyra så att jorden blivit för sur funkar det bra med äggskal. Mackey Redigerad 21 April , 2014 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 22 April , 2014 Ägg, är det liksom sköldpadda, ett skaldjur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 April , 2014 Såg ett kul aprilskämt på tuben, är väl rätt OT men hårddraget så handlar skämtet om ett förmodat befruktat ägg.Läraren har som policy att ifall nån mobil ringer och stör i klassrummet så gäller högtalartelefon. Verkar ångra sin fiffiga idé för att stävja detta? Gillar särskilt slutklämmen "professorn, säg hej till kameran!" https://www.youtube.com/watch?v=R9rymEWJX38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser