Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Basti

Yamaha 30hp 2 takt 95. Växlar strular

Rekommendera Poster

Hej motor expertis 


Har en Yamaha 30hp 2takt från 1995 el start och reglage.


Har haft den i 2 år utan problem.


För 2 veckor sedan la jag båten i vattnet. Startade motorn utan problem och var tvungen att backa ca: 30 meter. Efter ca: 20 meter hoppade växeln ur back läge, propeller slutade snurra och motorn rusade precis som på tomgång.


La växel spaken i neutral och motorn gick bara på tomgång som vanligt.


Provade att lägga i backväxel med växelspaken och det gick men det händer ingenting d v s motorn rusar vid gaspådrag men propeller stor still. 


Provade att lägga i framväxel och det gick utan problem, båten går framåt som vanligt.


Det hördes inte konstiga oljud eller nånting ovanligt.


Körde bara framåt i 20 minuter, fiskade i par timmar, startade motor igen.


Provade lägga i backen igen med samma resultat.


Åkte tillbaka till bryggan, lasta båten på släpet  och åkte hem.


Kan även sega att jag bytte växelhus olja innan. 


Hemma har jag kollat följande:


Växelstången rör sig upp och ner när man växlar.


Har kopplat  bort växelvajer på motorn och växlat manuellt och växelväljaren går i respektive läge fast lite trögt i back.


Har startat motorn och såg att ner  växelväljaren ligger i läge fram då snurrar propellern åt rätt håll , gasar man då går propellern snabbare precis som vanligt.


Lägger jag i neutral då snurrar propellern precis som framåt fast utan gas.


Lägger jag i backen då står propellern still.


Med avstängd motor och i läge fram går att vrida prop åt vänster men inte åt höger. Det går om man tar i.


I neutral läge precis samma sak.


I back läge går att vrida prop både vänster och höger utan motstånd. 


Jag har provat att justera på växelstången (den avlånga mutter) utan resultat.


Vad mera kan jag göra själv för att få det att fungera igen? har växelhuset gått sönder?


Är nästan hysterisk inför fiskestarten. 


Vet att det finns expertis här på forumet och andra som råkat för samma eller liknande problem.


Tacksam för svar.


 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla loss växelvajern från motorn. Lägg växeln i back SAMTIDIGT som du snurrar på propellern. Du får aldrig lägga i backen utan att snurra på propellern eller svänghjulet (medurs). Dela sedan växelstången och återmontera den med den långa muttern nersnurrad 8 mm ner på växelstången. Jag brukar snurra ner den korta låsmuttern till 8 mm och hålla den stilla medan jag snurrar ner den långa muttern. Justera sedan växelvajerns längd så den passar på växelreglaget.

 

Funkar inte detta så ta av växelhuset och se om det växlar normalt då, backen är neråt. Gör det det har du problemet i växellänkaget, t ex krökt nånstans. Gör det inte det har du problemet i växelhuset, t ex en sliten dog-clutch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Kan kolla detta först efter påsken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Är tillbaka från korta påsksemestern. Igår och idag har jag pillat med min motor utan framgång. Har följt Jarbs instruktion ovan med att lägga växel i backen och samtidigt snurrat propellern . Sedan har jag lossat växelstången, plus 4 stora bultar, sedan upptäckte jag att det finns en bult till bakom styrfenan. Och den bulten gick skallen av när jag försökte lossa den.

Där står jag nu. Har köpt "skruvutdragare " på B-tema men jag vet inte med vilken borrdimension jag ska borra. Hur lång respektive tjock är den bulten? Är den helgängad?

Hur får man ut den bulten på lättaste sättet, om det finns nån lätt sått. 

Det finns säkert flera som har drabbats av samma problem.

Fiske säsong har redan börjat och jag står utan motor, förfärligt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde du som jag skrev att du kopplade bort vajern och sen växlade till back med propellern roterande så att backläget verkligen gick i helt..? Därefter skulle du demontera/återmonera växelstången i rätt växelläge och till sist justera vajern..? Motorn växlade trots detta inte korrekt..?

 

Bulten under fenan är ungefär dubbelt så lång som de andra 4 och om jag inte minns fel är den även klenare, M8. Om skallen är helt av och inget finns som längre håller i så ska växelhuset ramla ner.

 

Snygga till runt brottytan och knacka FÖRSIKTIGT på växelhuset så kommer det förhoppningsvis, men att bulten brustit redan vid skallen och inte nere vid gängan tyder på att bulten är fastkorroderad redan i frigångshålet. Värme/kyla kan hjälpa för att bryta korrosionen och det är även lämpligt att använda när du fått av växelhuset och ska få bort resterna av bulten ur riggen.

 

Att du hamnat i detta läge är tyvärr enbart orsakat av bristande underhåll. Ett växelhus måste ner regelbundet för att få bultar och splines återfettat, rekommendationen från Yamaha är faktiskt varje år o väntar man mer än tre år är man definitivt ute på hal is..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde du som jag skrev att du kopplade bort vajern och sen växlade till back med propellern roterande så att backläget verkligen gick i helt..? Därefter skulle du demontera/återmonera växelstången i rätt växelläge och till sist justera vajern..? Motorn växlade trots detta inte korrekt..?

 

Bulten under fenan är ungefär dubbelt så lång som de andra 4 och om jag inte minns fel är den även klenare, M8. Om skallen är helt av och inget finns som längre håller i så ska växelhuset ramla ner.

 

Snygga till runt brottytan och knacka FÖRSIKTIGT på växelhuset så kommer det förhoppningsvis, men att bulten brustit redan vid skallen och inte nere vid gängan tyder på att bulten är fastkorroderad redan i frigångshålet. Värme/kyla kan hjälpa för att bryta korrosionen och det är även lämpligt att använda när du fått av växelhuset och ska få bort resterna av bulten ur riggen.

 

Att du hamnat i detta läge är tyvärr enbart orsakat av bristande underhåll. Ett växelhus måste ner regelbundet för att få bultar och splines återfettat, rekommendationen från Yamaha är faktiskt varje år o väntar man mer än tre år är man definitivt ute på hal is..

Jag gjorde såhär , steg för steg. Alt jag gör so står jag bakom båten och motor.

1. La i neutral med växelreglaget

2. Kopplade bort växelvajer från motor

3. La i backväxel med handen samtidigt som sonen snurrade på propellern åt vänster. I detta läge går         att snurra propeller både åt vänster och höger utan motstånd. 

4. Delade på växelstången (stora mässing mutter) och skruvade igen den 8mm ner. Du skriver "demontera/återmonera växelstången i rätt växelläge" hur skal jag veta om det är rätt växelläge?

5. Satte på växelvajer på motor igen och det var samma sak som tidigare.

d v s

I växel fram går inte att snurra  propellern varken vänster eller höger. Går att snurra med ganska kraftig motstånd.

I växel neutral snurrar propellern åt höger utan motstång åt vänster med ganska kraftig motstånd.

I växel back är lika som i neutral.

Detta är läge nu. Kan göra nytt försök imorgon.

Har jag gjort något fel i min beskrivning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3

Om propellern går att snurra fritt åt båda hållen befinner sej ett fungerande växelhus i neutral.

 

4

Om vi bara tar växelhuset så med växelpinnen längst ner så är växeln i back, för att komma hit måste propellern samtidigt roteras. Propellern är i princip låst åt ena hållet och kan "klickande" roteras åt andra med visst motstånd, kan aldrig bemöda mej med att komma ihåg åt vilket håll det är fast resp klickar ;) Om du härifrån drar upp växelpinnen till första klicket är växelhuset i neutral och propellern ska kunna snurras fritt åt båda hållen. Drar du sen upp växelpinnen ytterligare till nästa klick har du nått fram och du ska ha samma förhållande som i back fast tvärtom. Beter sej inte växelhuset såhär är det trasigt.

 

5

Du verkar inte ha nått back trots att du tryckte vajerfästet åt det hållet, kan tyda på skadat länkage/stång. Demontera vajern igen och dela växelpinne/växelstång. Verifiera växellägena enligt 4 direkt på växelpinnen, det är trångt men går även med växelhuset monterat om man har små fingrar eller tar hjälp av nåt verktyg. Om detta funkar så lägg växelhuset i back. Återmontera växelstången på växelpinnen enligt tidigare instruktion, stora muttern gängad 8 mm ner på växelpinnen. Verifiera åter växellägena men använd nu vajerfästet att växla med, funkar det inte nu är det vingel med länkaget . Funkar detta så lägg åter växeln i back och lägg även reglaget i back och justera/återmontera vajern. Verifiera växlarna genom att växla med reglaget. Funkar det inte är det vingel med vajern eller reglaget..

 

Funkar det nu kommer det troligen funka i sjön oxå, annars blir växelhuset åter misstänkt :) Men även om du kommer hit o allt funkar tycker jag du ska ta och riva av växelhuset o kolla vattenpumpen. Motorn verkar inte ha fått nåt vidare underhåll så det är säkerligen dax för en ny impeller. Väl underhållna är Yamahas 3 cylindriga tvåtaktare otroligt driftsäkra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3

Om propellern går att snurra fritt åt båda hållen befinner sej ett fungerande växelhus i neutral.

 

4

Om vi bara tar växelhuset så med växelpinnen längst ner så är växeln i back, för att komma hit måste propellern samtidigt roteras. Propellern är i princip låst åt ena hållet och kan "klickande" roteras åt andra med visst motstånd, kan aldrig bemöda mej med att komma ihåg åt vilket håll det är fast resp klickar ;) Om du härifrån drar upp växelpinnen till första klicket är växelhuset i neutral och propellern ska kunna snurras fritt åt båda hållen. Drar du sen upp växelpinnen ytterligare till nästa klick har du nått fram och du ska ha samma förhållande som i back fast tvärtom. Beter sej inte växelhuset såhär är det trasigt.

 

5

Du verkar inte ha nått back trots att du tryckte vajerfästet åt det hållet, kan tyda på skadat länkage/stång. Demontera vajern igen och dela växelpinne/växelstång. Verifiera växellägena enligt 4 direkt på växelpinnen, det är trångt men går även med växelhuset monterat om man har små fingrar eller tar hjälp av nåt verktyg. Om detta funkar så lägg växelhuset i back. Återmontera växelstången på växelpinnen enligt tidigare instruktion, stora muttern gängad 8 mm ner på växelpinnen. Verifiera åter växellägena men använd nu vajerfästet att växla med, funkar det inte nu är det vingel med länkaget . Funkar detta så lägg åter växeln i back och lägg även reglaget i back och justera/återmontera vajern. Verifiera växlarna genom att växla med reglaget. Funkar det inte är det vingel med vajern eller reglaget..

 

Funkar det nu kommer det troligen funka i sjön oxå, annars blir växelhuset åter misstänkt :) Men även om du kommer hit o allt funkar tycker jag du ska ta och riva av växelhuset o kolla vattenpumpen. Motorn verkar inte ha fått nåt vidare underhåll så det är säkerligen dax för en ny impeller. Väl underhållna är Yamahas 3 cylindriga tvåtaktare otroligt driftsäkra.

Tack JARB

Skriver ut sista posten och tar med mig till båten denna långhelgen.

Hör av mig senare om jag lyckas .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ytterligare minska risken för att få ihop detta fel så när du lägger växelhuset i backläge för att montera ihop pinne/stång/vajer så när du verifierat växeln så för propellern till det läge där den låser. Detta för att förhindra den minimala risken att en dog-clutch som inte är i låsläge förändrar växelpinnens läge. Ska inte kunna hända i ett helt friskt växelhus men nu tar vi inga risker om växelpinnes klackar är lite slitna..


 


Jag TROR efter att ha funtat lite att proppen låser åt höger i back och åt vänster i fram men jag kan gjort en tankevurpa så det kan va tvärtom  :). Du behöver heller inte vrida propellern så mycket åt andra hållet att det klickar utan det räcker med att du roterar proppen lite så att du känner ett litet motstånd, uppskattningsvis 10-20 grader. Det frestar på växelmekanismen att vrida ända över "klicket" men i ett helt friskt växelhus spelar det inte så stor roll.


 


Om ditt växelhus inte är 100% friskt så kan du kanske skjuta upp en renovering genom att va lite snäll vid det. Och om du får det att funka så växla i fortsättningen bestämt med en snabb rörelse. Att växla långsamt så man hör hur dogclutchen rasslar påverkar livslängden negativt och tidigarelägger renoveringsbehovet.. 


 


Ja nu har jag lagt så mycket energi på detta att blåser du mej på uppföljning blir jag lessen  ;)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Propellern är i princip låst åt ena hållet och kan "klickande" roteras åt andra med visst motstånd, kan aldrig bemöda mej med att komma ihåg åt vilket håll det är fast resp klickar  ;)

 

 

Jag vet att du  jarb själv funderat ut detta på 10 sekunder ungefär, jag tycker fenomenet är intressant och det är lätt att "gissa" på fel håll. 

 

Ljudet uppstår då propellern roterar fortare än motorn driver. 

 

1. Med stillastående motor och framväxel i klickar det om man fattar tag i propellern och roterar den i dess normala rotationsriktning (normalt medurs "akterifrån" sett). 

 

2. Om man med fart i båten slår av tändningen eller hastigt drar av gasen utan att lägga i friläge, så övergår samma klickandet till ett rasslande ljud med fallande frekvens. I detta fall är det vattnet som tar tag i propellern och roterar den snabbare än motorn driver.

 

Minnesregeln är alltså klick då man vrider i normala rotationsriktningen, vilket känns lite kontraintuitivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så Guestsson o normalt funderar man ju aldrig över detta. Man vet ju hur växellägena ligger på manöverdonet så man känner att det frisnurrar i neutral, lägger i back, konstaterar att det låser åt ena hållet, lägger i fram och konstaterar att det låser åt andra hållet. Först när detta inte händer börjar man ju fundera hur fenomenet uppträder vid olika växellägen..

 

O Basti för att vara extra supertydlig då jag verkligen vill ge dej bästa förutsättningarna för att få detta att funka. När du verifierat växeln i back, lagt propellern i låsläget så känn en sista gång att backen är "hela" vägen i genom att trycka till växelpinnen/vajerfästet innan du monterar växelstång/vajer.

 

Ju exaktare du får ihop detta ju mindre blir risken att en sliten dog-clutch eller glapp växelmekanism gör att det inte funkar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska min gamla Yama lämna plats åt en ny Honda 30hp. Beställde förra veckan, monteras nästa vecka. Bra priser på Honda båtmotorer just nu, Honda 50 år i Sverige.

 

Tillbaka till problemet med Yamahan.

Jarb, jag gjorde precis so som du instruerade mig att göra, tyvärr det hjälpte inte.

Jag la i back samtidigt som jag snurrade proppen, i detta läge snurrar proppen åt båda hållen, delade på växelstången och försökte trycka växelpinnen när samtidigt som jag snurrade på svänghjulet men det kändes som att det inte går att trycka pinnen mer, kändes som att den vill böja sig. Jag fick inte proppen att låsa sig.

Skruvade tillbaka ihop växelstången, stora mutter 8mm när på  pinnen och det blev ingen ändring.

I läge fram är proppen låst åt båda hållen .

I läge neutral är proppen låst åt vänster

I läge back snurrar proppen åt båda hållen utan motstånd. Detta är faktiskt enda förändringen sen sist.

Imorgon planerar jag att ta när växelhuset.

Kommer jag att hitta problemet där eller är det bäst att jag lämnar motor på service och i so fall vad kan jag förvänta mig i kostnader, är det värt överhuvudtaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va, synd att det inte bara var ett justeringsfel!Troligen finns ditt problem inne i växelhuset, kan t ex va dog-clutchen, mekanismen som påverkar denna eller backdrevet. Plocka av det och gå med det till en verkstad o se vad dom säger. Att riva ett växelhus kräver både specialverktyg och en hel del kunnande och är det inte nåt du känner att du besitter så är det dax att låta proffsen ta vid. Dessa snurror är fortfarande poppis och med ett fungerande växelhus lär den inbringa ett hyfsat bidrag till motorbytet. Men en Hynda..!? Det finns två sorters utombordare, Yamaha o så allt annat bråte ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va, synd att det inte bara var ett justeringsfel!Troligen finns ditt problem inne i växelhuset, kan t ex va dog-clutchen, mekanismen som påverkar denna eller backdrevet. Plocka av det och gå med det till en verkstad o se vad dom säger. Att riva ett växelhus kräver både specialverktyg och en hel del kunnande och är det inte nåt du känner att du besitter så är det dax att låta proffsen ta vid. Dessa snurror är fortfarande poppis och med ett fungerande växelhus lär den inbringa ett hyfsat bidrag till motorbytet. Men en Hynda..!? Det finns två sorters utombordare, Yamaha o så allt annat bråte ;)

Det blir nog so, det värkar alldeles för komplicerat för en snickare.

Du försökte hjälpa mig o det är jag tacksam för, men du gjorde mig lite besviken när du skrev:

"Men en Hynda..!? Det finns två sorters utombordare, Yamaha o så allt annat bråte  ;) "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, det ska du inte bli, det var bara jag som försökte fåna mej med lite ironi :) Jag gillar Yammor, egentligen bara av den enkla anledningen att jag haft några stycken o lärt mej dom. Hynda, Suckisucki, Murkla o allt vad dom andra heter är oxå bra grejer men i övrigt har jag dålig koll på dom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med Yamaha WeMax 9,9.

Backen hoppar ur direkt.

Tvingar jag kvar växeln i backläge och gasar på så ligger växeln kvar ett tag men hoppar sen ur.

Fram funkar fint - men där är växeln sladdrig - inte så distinkt utan växelspaken är litet lös och kan röras fram och tillbaka med ett litet spel.

Har kollat drev och dog-clutch och de är OK.

Jag har backat mycket vid fiske - så nåt har ju hänt.

Har följt råden ovan om att verifiera växeln i backläge etc.

Tycker vajern från växelväljaren är litet slak.

Men knappast det som felas?

Den vajern verkar väldigt knepig spänna eller byta;

då måste man montera bort motorn underkåpa?

Som framstår som jättebökigt (för mig som bara är en glad amatör på detta med utbordare).

 

Idé någon?

jarb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-04-30 vid 22:57 skrev jarb:

Visst är det så Guestsson o normalt funderar man ju aldrig över detta. Man vet ju hur växellägena ligger på manöverdonet så man känner att det frisnurrar i neutral, lägger i back, konstaterar att det låser åt ena hållet, lägger i fram och konstaterar att det låser åt andra hållet. Först när detta inte händer börjar man ju fundera hur fenomenet uppträder vid olika växellägen..

 

O Basti för att vara extra supertydlig då jag verkligen vill ge dej bästa förutsättningarna för att få detta att funka. När du verifierat växeln i back, lagt propellern i låsläget så känn en sista gång att backen är "hela" vägen i genom att trycka till växelpinnen/vajerfästet innan du monterar växelstång/vajer.

 

Ju exaktare du får ihop detta ju mindre blir risken att en sliten dog-clutch eller glapp växelmekanism gör att det inte funkar..

Hej! 
 

Jag inser att detta är en supergammal tråd men försöker ändå. Efter impellerbyte på min F4 märke jag att (med framväxeln i) propeller ”klickar” i dess normala rotationsriktning. Åt andra hållet är det stumt (kompression från motor ). Med backen i däremot klickar det inte åt något håll. 
 

Min fundering efter att ha läst denna tråd är då:

1. Är det korrekt att propellern ska klicka i sin normala rotationsriktning med framväxel än i? Känns ju knasigt.

 

2.  Är det något fel att den inte klickar alls med backen i? Eller beror det på att backen inte är helt i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nimsee:

Hej! 
 

Jag inser att detta är en supergammal tråd men försöker ändå. Efter impellerbyte på min F4 märke jag att (med framväxeln i) propeller ”klickar” i dess normala rotationsriktning. Åt andra hållet är det stumt (kompression från motor ). Med backen i däremot klickar det inte åt något håll. 
 

Min fundering efter att ha läst denna tråd är då:

1. Är det korrekt att propellern ska klicka i sin normala rotationsriktning med framväxel än i? Känns ju knasigt.

 

2.  Är det något fel att den inte klickar alls med backen i? Eller beror det på att backen inte är helt i?

 

1: Ja

2: Nej, det beror på kopplingens (dog clutchens) konstruktion.

 

 Finns säker filmer på tuben som visar kopplingens funktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...