Empirikos 0 Postad 17 April , 2014 Hej, funderar på att dra översta mantågslinan till samma fäste som den nedre för att undvika att genuan fastnar vid slagen. Ingreppet bär emot för att det inte ser estetiskt ut. Har idag bollar som ska underlätta för seglet att rulla över mantåget men det vete tusan om det gör så stor skillnad. Hur hanterar ni andra med masthedriggade båtar detta? Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 17 April , 2014 Hej, funderar på att dra översta mantågslinan till samma fäste som den nedre för att undvika att genuan fastnar vid slagen. Ingreppet bär emot för att det inte ser estetiskt ut. Har idag bollar som ska underlätta för seglet att rulla över mantåget men det vete tusan om det gör så stor skillnad. Hur hanterar ni andra med masthedriggade båtar detta? Hälsningar Empirikos Hej, Jag har gjort det som du nu funderar på. Struntade i det estetiska till förmån för seglingen, och jag är jätteglad att jag gjorde det. Fungerar mycket bättre nu. Tejpade även över det översta fästet eftersom det finns risk att fastna och sköra seglet där. Utseendemässigt kanske inte 100, men jag har vant mig och tänker aldrig på det längre. Provade också det där med rullar länge, men jag upplevde ingen större skillnad. Jag tycker däremot, att min nuvarande lösning också gjorde stor skillnad på seglets form eftersom det inte veckar sig längst ner. Upplever att genuan "drar" bättre nu. Hälsningar Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 17 April , 2014 (redigerade) Jag kör med sådana här invid mantågsstöttorna. En variant är att sätta på innebandybollar eller inomhusgolfbollar överst på stöttorna. Det hjälper ju inte för att seglet ska stå snyggt och bra, men det hjälper för att inte seglet ska fastna i mantåget. Mackey PS Benns har en typ som är mera stabil, lite kraftigare helt enkelt. Redigerad 17 April , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 18 April , 2014 Sy upp skothornet så blir sikten mycket bättre, man slipper att krypa och titta under genuan när man seglar, farten blir kanske någon hundradels knop långsammare. Men den knopen kan man även förlora någon annanstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 18 April , 2014 Sy upp skothornet så blir sikten mycket bättre, man slipper att krypa och titta under genuan när man seglar, farten blir kanske någon hundradels knop långsammare. Men den knopen kan man även förlora någon annanstans. Skothornet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 April , 2014 Har fyra innebandybollar på var sida. Krävde en hel del provande av olika lägen men nu fungerar det problemfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 18 April , 2014 Ja skothornet på genuan. Kapa ca 40 - 50 cm i nederkant och flytta upp skothornet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser