Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Empirikos

Flytta mantåget för genuan

Rekommendera Poster

Hej,

funderar på att dra översta mantågslinan till samma fäste som den nedre för att undvika att genuan fastnar vid slagen.

Ingreppet bär emot för att det inte ser estetiskt ut. Har idag bollar som ska underlätta för seglet att rulla över mantåget men det vete tusan om det gör så stor skillnad.

Hur hanterar ni andra med masthedriggade båtar detta?

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

funderar på att dra översta mantågslinan till samma fäste som den nedre för att undvika att genuan fastnar vid slagen.

Ingreppet bär emot för att det inte ser estetiskt ut. Har idag bollar som ska underlätta för seglet att rulla över mantåget men det vete tusan om det gör så stor skillnad.

Hur hanterar ni andra med masthedriggade båtar detta?

Hälsningar

Empirikos

Hej,

Jag har gjort det som du nu funderar på. Struntade i det estetiska till förmån för seglingen, och jag är jätteglad att jag gjorde det. Fungerar mycket bättre nu. Tejpade även över det översta fästet eftersom det finns risk att fastna och sköra seglet där. Utseendemässigt kanske inte 100, men jag har vant mig och tänker aldrig på det längre. Provade också det där med rullar länge, men jag upplevde ingen större skillnad.

Jag tycker däremot, att min nuvarande lösning också gjorde stor skillnad på seglets form eftersom det inte veckar sig längst ner. Upplever att genuan "drar" bättre nu.

Hälsningar

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag kör med sådana här

sg.jpg

invid mantågsstöttorna.

En variant är att sätta på innebandybollar eller inomhusgolfbollar överst på stöttorna.

Det hjälper ju inte för att seglet ska stå snyggt och bra, men det hjälper för att inte seglet ska fastna i mantåget.

Mackey

PS

Benns har en typ som är mera stabil, lite kraftigare helt enkelt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sy upp skothornet så blir sikten mycket bättre, man slipper att krypa och titta under genuan när man seglar, farten blir kanske någon hundradels knop långsammare. Men den knopen kan man även förlora någon annanstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sy upp skothornet så blir sikten mycket bättre, man slipper att krypa och titta under genuan när man seglar, farten blir kanske någon hundradels knop långsammare. Men den knopen kan man även förlora någon annanstans.

Skothornet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fyra innebandybollar på var sida. Krävde en hel del provande av olika lägen men nu fungerar det problemfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja skothornet på genuan. Kapa ca 40 - 50 cm i nederkant och flytta upp skothornet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...