Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Allegro33

Kanalvägen till medelhavet

Rekommendera Poster

Tja,, vi skulle behöva all info ni kan komma på om att ta vägen till medelhavet. Vi har läst det man kan komma över på nätet, men personliga kunskaper och iakttagelser är bättre :)

Bra / Dåliga upplevelser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte någon?

Egna erfarenheter?

Kostnad/avgift?

Mistralen?

Vindar i medelhavet höst?

Konstigt, MG brukar vara fullt utav info om allt och ingenting.. :unsure: 

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har seglat i Medelhavet och jag har seglat till Holland, men inte där emellan. Min erfarenhet hittills är att inget är så svårt som att segla i svensk skärgård. Jag tänker ta mig ner till Marseille eller norra Spanien lite beroende på hur lusten infaller. Det behövs inte så mycket planering när man lämnat Sverige. Sverige är liksom glest befolkat med mycket ödemark. I resten av Europa finns det folk överallt om man undrar över något eller om något skulle hända. Jag skulle vara mycket oroligare om jag vore grek och skulle segla till Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har seglat i Medelhavet och jag har seglat till Holland, men inte där emellan. Min erfarenhet hittills är att inget är så svårt som att segla i svensk skärgård. Jag tänker ta mig ner till Marseille eller norra Spanien lite beroende på hur lusten infaller. Det behövs inte så mycket planering när man lämnat Sverige. Sverige är liksom glest befolkat med mycket ödemark. I resten av Europa finns det folk överallt om man undrar över något eller om något skulle hända. Jag skulle vara mycket oroligare om jag vore grek och skulle segla till Sverige.

Tackar :D  lite positiva tankar/erfarenheter är precis vad vi behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset - har laddat ner guiden över Nederländerna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du Tom Summers Euro Canal Guides? Väldigt mycket information om kanalerna, vilka vägar som är trevligast mm. Pdf:en funkar kanon på en padda

http://www.eurocanals.com/EuroCanalsGuides/eurocanalsguides.html

Nej, den har vi missat. Ska genast lusläsa pdf:en till morgonkaffet.. Tack bhemac

Då lär du behöva en hel del kaffe ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg också att ni hade en väldigt bra båt ;)

Kul, riktigt roligt att hitta Allegros:ar lite överallt, det är ju ingen båt som växer på träd precis.

"vi blev i princip stoppade förra sommaren utav en som var helt eld och lågor över vår båt, började med att han började ropa från håll ifrån sin båt, eftersom vi inte hörde något kom han närmare och det här var mellan ett gäng öar i skärgården med mycket trafik, som han sket fullständigt i när han sneddade över sundet för att komma närmare.. Alltid kul att får uppskattning för "fläsk-korven" man seglar i :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SXK Medelhav ska du nog vända dig för att få "personlig" kontakt och info om kanalresorna.  Jag utgår från att du last en massa bloggar/seglingssidor skrivna av personer som tagit kanalerna till Medelhavet. Tag direkt kontakt med dem, kontaktuppgifter brukar finnas på deras hemsidor.
Det är alltid kul att få mail från läsare av en blog/seglingssida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack,, ska genast gå med där, tänkte på det för någon dag sedan men glömde sedan bort det lika fort.. Tackar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Allegro33.

Känner folk som kan hjälpa till att transportsegla ner till medelhavet utanför kanalerna, dvs Biscaya runt och Gibraltar in. De gör det  i stort sätt för bara maten samt flyget hem så det kan inte bli billigare.

Om det finns intresse så fråga bla Toaen här på MG så kan han kontakta vidare.

Samma gäller omvända vägen för de som vill få hem båten och inte törs gå yttre vägen å har inte tid att "kanalisera".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för erbjudandet & tipset, Tanken var först att gå yttervägen mot las palmas men nästan alla vi har pratat med som långseglat säger i princip samma sak om att den egentliga seglings-semestern börjar efter biscaya och allt innan är egentligen bara en halvkul och halvjobbig sträcka med tung trafik. Så vi resonerade att eftersom vi har "lite" tid över så kan vi passa på att gå kanalvägen genom Europa och slippa den halvroliga biten. Skulle kanalvägen också vara halvrolig så säljer dom vin lite överallt och genast blir den jätteroligt :D

Synd bara att det det blir Diesel-Doris som får stånka oss genom kanalerna.

Du råkar inte ha info om något eller någon som kan något om mast-frakt?

/ S/y Hooligan   -J-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda dåliga erfarenheten vi var med om var Franska Duane som hade sönder vår båt i två timmar för att sen bara lämna oss.

Annars är det grymt kul ibland läskigt men inte speciellt farlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för erbjudandet & tipset, Tanken var först att gå yttervägen mot las palmas men nästan alla vi har pratat med som långseglat säger i princip samma sak om att den egentliga seglings-semestern börjar efter biscaya och allt innan är egentligen bara en halvkul och halvjobbig sträcka med tung trafik. Så vi resonerade att eftersom vi har "lite" tid över så kan vi passa på att gå kanalvägen genom Europa och slippa den halvroliga biten. Skulle kanalvägen också vara halvrolig så säljer dom vin lite överallt och genast blir den jätteroligt :D

Synd bara att det det blir Diesel-Doris som får stånka oss genom kanalerna.

Du råkar inte ha info om något eller någon som kan något om mast-frakt?

/ S/y Hooligan   -J-

Kiel kanalen är trist men den tar en dag sen är det värt att segla resten.

Och har man ej gjort den så är den också intressant.

Nederländerna,Belgien,Norra frankrike,Södra England det finns 100tals intressanta och roliga seglings platser.

Att resan skulle börja bli kul,fin eller trevligare i norra Spanien och söder ut håller jag inte med om.

Där är också fint,men hela sträckan är värd att göra enligt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är att ta vägen over Skottland. och Irland. Då slipper man den "tråkiga" Engelska kanalen. Själva funderar vi på att ta rutten Göteborg -> Farsund -> Utsira -> Shetland -> Färöarna -> Västra Skottland-> Irland och vidare söderut. Det förutsätter då att man kommer iväg tidigt på säsongen så att man inte behöver hasta söderut och kan passera Biscaya innan höststormarna gör sig gällande eller så får man ha tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

=) Blev Eng-kanalen... Vi ligger just nu i Rensburg.. 

Rendsburg ja. Det kommer jag ihåg. Jag och min blivande fru seglade med mina föräldrar och besökte denna håla. På den tiden, tidigt 1980-tal kunde man bunkra sprithaltiga drycker där. Man beställde inte flaskvis utan lådvis. De körde fram det beställda med truck. Minns att när vi kom till Dover så förklarade min far (skepparen) att vi nog hade "ungefär" 2 flaskor per person. Myndighetspersonen tyckte då att detta blev väldigt krångligt och föreslog att vi skriver 1 flaska per person i stället. Min far hade inga synpunkter på detta. Numera är det väl inte möjligt att handla så då både England och vi är med i EU.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man aldrig besökt Engelska kanalen så är det klart en upplevelse med all tung trafik, väl värd att pröva. Själv har jag aldrig fritidsseglat kanalen, men passerat upp och ner, kors och tvärs med handelsfartyg. Finns en del platser jag gärna skulle undersöka lite närmare...vid något tillfälle...... god tur!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man aldrig besökt Engelska kanalen så är det klart en upplevelse med all tung trafik, väl värd att pröva. Själv har jag aldrig fritidsseglat kanalen, men passerat upp och ner, kors och tvärs med handelsfartyg. Finns en del platser jag gärna skulle undersöka lite närmare...vid något tillfälle...... god tur!!

Imorgon Måndag den 25 seglar vi vidare härifrån " Brunsbuttel" Nu efter ca 2 veckors väntetid =) ibörjan var vi 5 båtar som låg och väntade på bra vind och att vågorna skulle lägga sig ( 3-6meters)... Så nu imorgon har vi ett medel på vattnet 1-1,5m och bra riktning på vinden men inte några m/s att jubla över men men man kan ju inte få allt =) ... segling dygnet runt nu tills sommaren är med oss igen är vår plan, så vi får se hur det slutar =) Men våran tur så kommer väl Berta2 och ställer till det för oss igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Intressant kommer det bli att följa er resa.

Och inför den dagen man själv ger sig av, så samlar man ju på sig en hel del inormation om än det ena än det andra.

Och en sak som jag såg på er hemsida var er klocka. Hur har ni gjort den?

Om nu detta är rätt ställe att fråga en sådan sak på...? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns som "gadget" på wordpress :-) bara o installera och köra :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är att ta vägen over Skottland. och Irland. Då slipper man den "tråkiga" Engelska kanalen. Själva funderar vi på att ta rutten Göteborg -> Farsund -> Utsira -> Shetland -> Färöarna -> Västra Skottland-> Irland och vidare söderut. Det förutsätter då att man kommer iväg tidigt på säsongen så att man inte behöver hasta söderut och kan passera Biscaya innan höststormarna gör sig gällande eller så får man ha tur.

En del i den rutten kan ju va att gå via Caledonia Canal - man kan ju få se odjuret i Loch Ness.

Tomas Grahn och Sven Yrvind var inte intresserad av odjuret och valde därför en annan parallell kanal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

( Ps, Vi tar Lastbilsvägen istället Chebrouge-Capelle) Jäv!¤#"a Biscaya och höstväder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

( Ps, Vi tar Lastbilsvägen istället Chebrouge-Capelle) Jäv!¤#"a Biscaya och höstväder!

Skickade dig precis ett meddelande. Möjligtvis två. 

Jag tycker väl ungefär om min nya dator i kombination med MG som du gör om Biscaya just nu.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skickade dig precis ett meddelande. Möjligtvis två. 

Jag tycker väl ungefär om min nya dator i kombination med MG som du gör om Biscaya just nu.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, såg ditt mail, och jag svarade 2 gånger men med den här styrkan på wifit och min surfplatta så vägrar det att fungera ( första mailet var jättelång det andra mailet var kortare och nu blir det ett tredje =) Jag  tackar så jättemycket för svar, och tack för tipsen, så nu tänker jag inte skriva nå mer ifall Mg & Wifi`t slutar fungera :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...