Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
Gäst MaxSchmeling

Portlights på toa

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Egentligen handlar det inte om att det är mörkt på båtens toalett utan enbart för att ge toa en snygg detalj; en portlight i skrovet. På bilden finns en dito som är godkänd för montage i skrov ovanför vattenlinje (jo det stämmer faktiskt!).

Att montera dessa, är det precis så enkelt som det verkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat en öppningsbar i stickkojen mot sittbrunnen. Ja, det var enkelt. Men jag skulle fundera många gånger innan jag förändrade utseendet på en Storebro genom att fälla in en portlight.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis så enkelt- kleta dit ordentligt med sika bara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt så länge monteringsytan är plan. "Det är precis så enkelt- kleta dit ordentligt med sika bara" skriver Cia. Rekommenderar att man tar hål också! :D 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seari har väl mahognyväggar på toan? Blir det inte för tjockt tillsammans med skrovet för att kunna montera en portlight? Dessutom blir det väl lite mindre privat i trängre lägen. Tycker att what happens in the toa stays in the toa. Om det kliar i fingrarna kan du ju sätta en ventil med envägs/spegel-glas i dörren eller i skottet mot pentryt så kan man sitta och hålla koll på sällskap och övrig besättning från "the heads"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis så enkelt- kleta dit ordentligt med sika bara

Ett alternativ till sika är Nils Malmgrens elastiska epoxi. Skulle tro (men vet inte) att det är bättre till infällda fönster i skrovsidor.

Har själv använt den för en extra spackling runt kölinfästningen. Lite tuffare att arbeta med än sika, men ger ett väldigt fint resultat. Min sikaspackling runt kölen höll i tre år innan osmosen dödade den. Om den elastiska epoxin inte håller längre blir jag besviken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag har monterat en öppningsbar i stickkojen mot sittbrunnen. Ja, det var enkelt. Men jag skulle fundera många gånger innan jag förändrade utseendet på en Storebro genom att fälla in en portlight.

Vi gör inget förhastat med vår 31:a men vi har gjort en uppgradering rent interiört och personligen tycker jag att det har blivit snyggare med ljusa ytor blandade med mahogny. "Även om" så skall båten leva med nya krav, nya förutsättningar och nya önskemål. Det är inget museiföremål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att det är en pott-light du skall ha?

:rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gör inget förhastat med vår 31:a men vi har gjort en uppgradering rent interiört och personligen tycker jag att det har blivit snyggare med ljusa ytor blandade med mahogny. "Även om" så skall båten leva med nya krav, nya förutsättningar och nya önskemål. Det är inget museiföremål.

Jag håller med! Tycker inte alls att det stör om man skulle ändra något på en båt OM det gör att båten blir snyggare/trevligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att göra hål innan kan ju ha sina fördelar förstås :)

Vi använde en speciell lite tunnare sikavariant till portlightsen. Den flöt ut bra så det inte riskerade att bli några lufthål. Kommer inte ihåg vad en heter nu. Och rutorna är i en ytterdel och en innerdel så man kan anpassa till skrovets tjocklek. Det var väldigt stor skillnad på tjocklek mellan för och akterdel vid portlighten i vår dusch men då anpassar man bara skruvarnas längd efter det. Sedan var det en innerram i vit plast som man skar till så tjock man ville och satte in inifrån. Men det finns ju olika system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sika är förlegat, använd MS Polymer istället, det är åldersbeständigt, UV-stabilt och miljövänligt. Blir inte heller så där amatör-kladdigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...