Moogmannen 2 Postad 16 April , 2014 Hej, jag har installerat en BM-1:a. Innan har jag alltid använt en multimeter. Jag tycker att multimetern visat volt som man förväntar sig. Ca 12.70 när batteriet varit fulladdat t.ex. Mina nuvarande batterier är ca 5 år gamla. Nu i vinter har förbruknings banken visat mellan 12.6 eller strax under efter vila, så jag undrar också om det är dags att byta, eller om jag kan ta ut en säsong till på dom. Ok, till mitt problem med Nasan. Den visar ungefär 0.2 volt mer än multimetern och jag tycker att det är konstigt att den visar 12.9 volt när multimetern säger 12.7. Jag har lånat en annan BM-1 och den visade likadant. Så om jag nu litar på Nasan är jag rädd att jag förstör batterierna. Om jag tar ut 50% ur batterierna, alltså ned till 12.3 Volt så blir det ju 12.1 om jag litar på Nasan och det är ju inte bra antar jag. Jag har googlat ihjäl mig men hittar ingen som har liknande problem. Jag vet att multimeters kan diffa rätt mycket och har provat en multimeter till och den visar ungefär mittemellan de två instrumenten. Vad tycker ni att jag skall göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 16 April , 2014 En batteri-tankmätare är ju bra för den visar hur många Ah som förbrukats och spänningsnivån på batteribanken. Man ska nog inte se värdena som dessa mätare visar som absoluta utan mer se på förändringarna. Om jag vore du så skulle jag se hur batteribankens spänning förändras, enligt Nasa'n, när du använder batterierna. Om spänningen går ner kraftigt när du tagit ut, säg 20%, av din uppskattade totala kapacitet och sedan stängt av alla förbrukare så skulle jag tro att dina batterier har sett sina bästa dagar. Kolla också på hur spänningen påverkas av strömuttag. Går spänningen ner tex 0,3V när du tänder en lampa är det en indikation på att batterierna har lite kapacitet kvar. Rent allmänt menar jag alltså att man använder dessa instrument för att hålla koll på förändringar som tyder på att batteribanken är dålig snarare än att man stirrar sig blind på volt-tal eller ampere-tal i sig. Ingen mätare visar exakt vare sig det ena eller det andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 16 April , 2014 Även jag har en BM-1 och en bank från -09 på 2x80 Det är först när jag kommit sjön när jag märker hur konditionen är när de stora förbrukarna används, efter att jag haft solcellen ansluten även på vintern verkade det vara mer uthålliga. Innan hade jag bara en fast voltmätare och det fungerade bra det med, men för landkrabborna är BM-1 mer pedagogisk..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 16 April , 2014 Vill man ha mer exakt koll finns det mer avancerade grunkor med samma funktion som där du får ut mer information, utgående ström, hur mycket du förbrukat, ingående hur mycket som tillkommit under dagen osv.. Risken med för exakta instrument är att man blir för nojjig.. Jag har haft både NASA och Odelco, jag tyckte att Odelcon kändes mer pålitlig och exakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 16 April , 2014 Håller med dig RikardE. Både i att man lätt blir lite nojjig och att Odelcon (BattMeter3) känns mer pålitlig. Har iofs bara begränsad erfarenhet av andra märken än Odelco. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 April , 2014 BM-1 brukar ge korrekt värden. Jag fick i uppdrag att kontrollmäta eftersom ägaren inte tyckte multimeterns och BM-1’s spänning var olika. I det fallet visade det sig att båda visade lika när man mätte på samma ställe. Efter det så har jag kollat flera stycken och jämfört med ett kalibrerat instrument och BM-1 ligger ungefär som en halvhygglig multimeter, typ +/- 0,5%. När det gäller batteriernas kapacitet så är det svårt att få exakta mätningar. Dels har vi Peukerteffekten som är olka för olika batterier och dessutom ändrar sig batteriets kapacitet under dess livscykel. Men det ger ett hygglig värde på ungefär hur mycket som finns kvar i batterierna och framförallt är det ett betydligt mycket säkrare värde än att försöka bedöma med en voltmeter. Den här typen av mätare fyller absolut sin plats ombord och är väl värda sina pengar. ag anser mig kunna lite om el och tyckte jag hade koll. Men jag har fått ändra mig, det är en kanongrej. Dessutom tydlig och lättavläst. Jag har fö testat två st liknande instrument men avsevärt mycket dyrare. De var inte bättre, i något fall t o m mycket sämre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 16 April , 2014 (redigerade) @bhemac. Det låter betryggande. Jag vet ju att multimeters inte alltid är att lita på, men det som framförallt gjort mig nojjig är att Nasan visar 12.9v när det nyare batteriet vilat i flera dagar efter laddning. Och ett (vad jag tror) fem år gammalt batteri ger 12.8v. Men jag har som sagt googlat massor på det här och inte hittat någon som anmärker på voltmätningen, (däremot amperetimmar och ampere som är kvar). Jag har ju även testat 2st BM-1:or och båda har gett samma värden. Redigerad 16 April , 2014 av Moogmannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 April , 2014 Batterier är luriga, Mina dåliga batterier visar nu, 22:40, 13,01V, de laddas enbart med sol som ju har varit borta en stund nu. Men skulle jag belasta dem med tex 5A så håller de spänning 1-2 tim men sen rasar de snabbt. Hade batterierna varit nya hade spänningen kanske varit lite högre men den hade heller inte sjunkit efter några timmar med belastning. Ett sätt att testa batteriets kondition är med en batteritestare typ Biltema 151370. Den belastar batteriet med typ 100A under 10 sek. Detta är ett jättebra sätt att testa ett startbatteri. Jag föredrar att testa med ca 5A (55W lampa) under längre tid, tex 10 tim. Detta liknar mer batteriets normala arbetsvilkor. Gör man detta varje år från det batterierna är nya så har man ganska bra koll på batteriets kondition. Sen ska man justera ner batterikapaciteten i BM-1 med 5-10% per år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 17 April , 2014 Jag har funderat på om jag kan kalibrera Multimetrarna genom att mäta när C-teken laddar (vilket skall vara 14.4 volt enligt manualen)? Jag antar att jag helt enkelt får lära mig hur instrumenten beter sig över tid och ha lite marginaler. Min gamla multimeter som jag har använt i flera år vet jag ju vad den visat vid olika tillfällen och batterier. En stor anledning till att jag är så enträgen att hitta så sanningsvisande värden som möjligt just nu är att jag velar om jag skall byta batterier i en eller två av batteribankerna (har 3 st, 1 för kylskåp, 1 för övrig förbrukning och ett startbatteri). Min gamla visare har mätt strax över 12.7V när batterierna var nya. Nu får jag mellan 12.55-12.65. Så frågan är om jag behöver byta eller krama ur en säsong till.Jag har också funderat på om man kan räkna så här: Om man tänker att 12.70 är 100% kapacitet på ett 80Amp batteri och nu får 12.55 (och går efter %-listor som finns lite här och var på nätet) så skall 12.55% vara ca 80%. Kan jag då räkna 80Amp x 0.8 =64Amp kvar? Förstår att allt är relativt men kan det vara en fingervisning på hur mkt jag kan ta ut ur de gamla batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2014 Var det inte bättre att du hade bägge förbrukningsbatterierna i en bank. En Guru inom området menar tom att man bara skall ha en bank och ett underspänningsskydd så att man garanterat har ström kvar för att kunna starta motorn. http://www.batteknik.se/ Att ha sina batteri separata är det sämsta sättet att hushålla med strömmen och tär mer på batterierna än att ha dem i en bank. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 17 April , 2014 Startbatteri och förbrukning skulle jag kunna slå ihop. Batterierna till kylskåpet får inte plats och är ganska långt från de andra. Jag tänkte att det var bra ändå i och med att kylskåpet är den största förbrukaren och att det då inte kan dra ur förbrukningsbanken som ju är viktigare än kalla öl ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 17 April , 2014 Var det inte bättre att du hade bägge förbrukningsbatterierna i en bank. En Guru inom området menar tom att man bara skall ha en bank och ett underspänningsskydd så att man garanterat har ström kvar för att kunna starta motorn. http://www.batteknik.se/ Att ha sina batteri separata är det sämsta sättet att hushålla med strömmen och tär mer på batterierna än att ha dem i en bank. Jag har två förbrukarbatterier parallellt sedan 10år tillbaka med underspänningsskydd/voltmätare. Att jag monterade en batterimonitor var mest av nyfikenhet. Två gånger har relät släppt när datorn sög ur batterierna. Min diesel starta dock lika glatt trots efter att underspänningskyddet löst ut. Jag tycker att ett enkelt system är att föredra och det är möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 17 April , 2014 Cteken laddar med 14,4 när den kan det och, om den har tempsensorer, temperaturen är 20C. I floatläget ger min ca 13,9V, det ser jag via min Battmeter. Skippa fokus på vilken volt du har vid vila. Det viktigaste är att du vet vad som händer när du använder dem! Att göra som Bhemac, testa vid en känd last över ett visst antal timmar, och samtidigt mäta ger mest. Jag själv väljer att inte testa batterierna varje år utan nöjer mig med att hålla koll på vilospännings-förändringen över tid och normal användning. Vad gäller "kylskåpsbatteriet" så har du väl redan idag kabel från generator till "kylskåpsbatteriet" eller hur har du annars laddning på det? Om du har det är det väl ingen stor sak att dra kabel till den andra batteribanken (ev via generatorn) och på så vis koppla ihop dem? När jag skriver detta undrar jag hur du har det kopplat egentligen. Det är ju ganska vanligt att man skiljer start från förbrukarbatterier men du har alltså ytterligare en avskiljning? Eller sitter bankarna ihop via generatorns utgång ändå? Det sparar mycket på livslängden på batterierna att inte kräma ur dem så mycket och nu med din Nasa så ser du ju hur batterierna mår! Då är det ju synd att bara veta hur vissa batterier mår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 17 April , 2014 Startbatteriet och förbrukningsbatteriet har en laddningsfördelare från generatorn. Sen är det en 50w solpanel kopplad till förbrukningsbatteriet och en laddare som också går till förbrukningsbatteriet. Startbatteriet laddas alltså av generatorn, förbrukningsbatteriet laddas av generator, solpanel och eventuell landström. Kylskåpsbanken är helt separerad från de andra batterierna och laddas med 70w solpaneler och en egen laddare vid landström. Jag har ju alltid använt multimeter innan den nu nyisntallerade Nasan. Jag har mig veterligen inte dragit ur mer än 50% någon gång. Har oftast legat runt 12.5V som lägst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser