Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Lillis021

Motor Problem :(

Rekommendera Poster

Hejsan. Har precis köpt mig en Johnson Seahorse 4hk från -77. Den har varit inne på service för 2 veckor sen och där gjorde dom rent förgasaren o tanken osv. Sen när jag skulle ut o åka så dog motorn på höga varv. Plockade bort kåpan och såg att soppa filtret va EXTREMT skitigt (trodde dom bytte de under service) och så va de hål i soppa slangen mellan filtrer och förgasaren som jag även klipte bort och satt fast igen. Sen verkade allt fungera och jag åkte ut i ca 15-20 min där jag stängde av motorn för att kolla om jag skulle få igång den igen. Vilket jag fick till viss del.

Kunde dra igång den och puttra på kanske 10% gas och gav jag mer så dog den. Märkte även att motorn fungerade hyffsat när jag körde på ca 70& chock. Dog på 0% chock och dog på 100% Så ska plocka ner förgasaren och göra rent igen.

Någon som vet vad felet kan vara eller haft liknande?

 

Och som okunnig motor kille så måste jag fråga. Ska de sitta luftfilter på denna motor?post-104566-0-29349500-1397582656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de bara var 14dagar sedan inlämnad för service,så skulle jag nog vända mig till dom som gjorde servicen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort det. Dom sa att motorn fungerade när den åkte därifrån. och att den va inne för att den inte gick igång :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det var ju en trevlig firma om det stämmer.

 

Töm tanken. Kolla så det inte finns någon skit kvar eller vatten. OBS! färsk bensin, inget gammalt urk.

Byt tändstift. Kolla så gnistan normal o bra.

Rengör bränslefiltret noga o byt alla trasiga/ spruckna slangar. den har bränslepump va?. När du skruvar ihopa allt, låt slangen efter pumpen till förgasaren va lös, dra runt och kolla så pumpen pumpar riktigt.

 

Ta försiktigt isär förgasaren över bänk. Helst med gammal handduk eller stor kartongbit på bänken. Ta ur alla munstycken om det går. OBS! har de ergat fast förskräckligt, dra inte sönder dem. Låt dem sitta då. 70-80% av fallen så ligger det smuts, erg, eller vanligtvis någon vattendroppe o pluggar. kolla igenom alla kanaler, munstycken etc. så det är öppet. Du kan tvätta med t-röd eller annan dunstande vätska om det är mycket vatten eller smuts. Sätt tillbaka allt o prova så flottören stänger från ca. horisontell nivå och upp över det. Och öppnar från horisontell nivå och neråt. Kolla så packningar ok. o tätt.

 

Prova igen. 

 

 

 

Lite överkurs så kan det ibland strula i tändhatt, tändkabel, eller tändspole. Eller reeds om det finns. Har ingen sprängskiss på den framför mig.

 

Inte vanligt på gamla eller små motorer med luftfilter till sjöss. Möjligtvis luftburk för ljuddämpning eller tryckutjämning.

 

Hoppas det hjälper. Mvh.  

 

Redigerad av Anders67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte kolla/rengöra ev. dunk som använts, så att Du inte fyller på ny skit vid nästa tankning av den rengjorda motorn.

/Claes

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort det. Dom sa att motorn fungerade när den åkte därifrån. och att den va inne för att den inte gick igång :(

 

Ja dom verkar ju seriösa...vad hette firman,om du nu vill namnge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tittade på en sprängskiss. Låter bränslerelaterar som du beskriver det. Just med choken (närmast fel i förgasaren låter det som). Men gör allt riktigt ändå. Så har du ju den servad sen.

 

Sen har du ju två ställbara munstycken. Glöm inte innan du börjar skruva vart de stod ung..

 

Lite varning mer bara om du ger dig på o öppnar förgasaren så du inte river eller tappar bort någon packning ( ja delar med för den delen :-)  ). Om du ändå tar bort förgasaren, kan du dra runt motorn lite sakta o se så att reedsen håller nåt så när tätt i insuget med ( det pyser tillbaka mot förgasarhållet om de är av eller inte fungerar riktigt ). Lys med en ficklampa in i hålet o kolla så det ser ok ut när du drar runt lite lagom fort.

 

Mvh.

 

 

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1977/4W77B/CARBURETOR/parts.html

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1977/4W77B/FUEL%20PUMP/parts.html

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1977/4W77B/INTAKE%20MANIFOLD/parts.html

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Bigfish, ska ringa firman idag igen och kräva ännu en gång att dom har skyldighet att fixa den eftersom den inte funkar som den ska efter servicen. Firman heter Pir 28/västerås.

 

@Anders, Tack för skissarna och lite tips :) Blir min första båtmotor jag skruvar ner :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du gasar på så får inte motorn tillräckligt med bränsle. Den får tillräckligt för att gå på tomgång, men inte mer. Ibland i sådanna fall så kanske den itne ens får tillräckligt för att starta. Då gör den det på tomgång och startar troligen med hjälp av startgas.

 

Låter ju onekligen som du fått något i systemet som stryper bränsletillförseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag kan bara rekommendera dig. Ta det lugnt, men påpeka problemet. Fråga om de provkört den i tank. Det ska dom göra, typ 20 minuter.

 

 

Om du inte kommer nån stans så hör du av dig, så ska vi nog lösa det på något sätt. 

 

Liten tuva stjälper ofta stort lass, så jag tror inte det är något större fel på den.

 

Mvh. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är vi helt säkra på att inte problemet är självförvållat med hjälp av skitig soppa eller skitig dunk ?? Det kan ju faktiskt vara som verkstan säger att motorn funkade när den provkördes hos dom. Jag skulle nog kolla innan jag går vidare. Men det kanske är gjort?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag vart och pratat med verkstaden. Dom vägrade ta emot den o hjälpa till. Dom sa att dom hade provkört den i vattenbad osv. den hade funkat där sa dom. Bränslet är nytt tanken är ren. dom sa bara skruva lite på luft skruven de va allt dom hade o komma med. (som om jag inte har försökt efter 1h stilla på sjön) :( Det dom sa var "Vi fick betalt för att den skulle gå igång, sen skiter vi i om den funkar eller inte"

Även tack till er som tar er tid att läsa igenom och hjälper till :)

Redigerad av Lillis021

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker synd om dig men det finns en viss risk för att det bränsle du använt efter servicen inte har varit helt rent eller att det legat skit kvar i slangar eller runt filtret.

Hur ser filtret ut idag efter bytet? För du bytte väl det? Har du någon skit där kan du vara säker på att det är det som är orsaken.

Då återstår bara två alternativ: Krypa tillbaka till firman och be dem göra ny service/reparation eller fixa själv enligt de goda anvisningar du fått i denna tråd.

 

Och visst borde firman bytt filtret vid en service. De kanske tom gjorde det?

Sorry om jag låter negativ men så tänker jag när jag läser din tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Christern. Bränslet är rent tanken ren filtret bytte jag och de är lika rent som de va när jag köpte det. inte nå smuts som syns och de byttes aldrig på servicen. Kollade lite priser och dem ville ha 2000 för en service och de känns FÖR dyrt för en sån liten och billig motor. 

Inget är negativt :) du skriver bara för att hjälpa :) Även små saker kan göra stora fel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Christern. Bränslet är rent tanken ren filtret bytte jag och de är lika rent som de va när jag köpte det. inte nå smuts som syns och de byttes aldrig på servicen. Kollade lite priser och dem ville ha 2000 för en service och de känns FÖR dyrt för en sån liten och billig motor. 

Inget är negativt :) du skriver bara för att hjälpa :) Även små saker kan göra stora fel :)

Bra att du tar det på det viset!

Hursomhelst så verkar ju problemen vara bränslerelaterade.

Och det verkar ju som om problemen gör motorn obrukbar i detta läge. Då är det bara att ta tag i det själv enligt de tips du fått här.

 

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lillis . Vilket bränslefilter är det du bytt?, det som syns i filen jag skickade till dig , är det silen i pumpen, eller satt det ett vanligt engångsfilter monterat också?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har inte slutat bra. letar just nu efter ny motor då jag tröttnat på den hära. Kan inget om motorer och gjort allt som sagts i tråden. 

Redigerad av Lillis021

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...