Markangu 2 Postad 15 April , 2014 Hejsan! Jag är en 13 åring som har tröttnat på min lilla gummibåt och vill ha en större båt. Är det någon som har några tips vad man ska ha? Budgeten är runt 35 000:- Mvh Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 15 April , 2014 Hejsan! Jag är en 13 åring som har tröttnat på min lilla gummibåt och vill ha en större båt. Är det någon som har några tips vad man ska ha? Budgeten är runt 35 000:- Mvh Anton Hur stor båt har du tänkt dig? Jag har en till salu men den kanske är för liten? http://www.blocket.se/goteborg/Liten_styrpulpetbat__20_hk__elstart_52798350.htm?ca=15&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markangu 2 Postad 15 April , 2014 Jag tänker mig en båt runt 4 meter. Helst ska motorn vara 2000-tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 April , 2014 Hej Anton. Du kommer inte tycka om mitt svar. Men skaffa dig en liten segeljolle å lär dig sjön å att segla. Pengarna skall du använda till vettigare än att kajka omkring med en liten snabb båt. Vet att många kan vara vuxnare än sin ålder men det är ändå slöseri. Om du absolut måste köpa något så köp begagnat å inte kasta pengarna i sjön. Även om man har gott ekonomiskt så skall man inte öda bort pengarna i din ålder. Jag kan berätta att jag har en kusin i USA å deras dotter kämpar som bara den för att kunna betala universitetsutbildningen. De har def inte råd att lägga 35 tusen på en båt fast de bor vid vattnet. Bara en tankestälare utan att jämföra. Det finns båtklubbar. Sök runt där efter lämpligt objekt, åka med kompisar osv. Spring inte å köp en större, snabbare båt bara för att det är roligt. Sedan tycker de allra flesta inte om att ungdomar i din ålder smattrar runt i hamnar å vikar. Den debatten lägger jag mig inte. Tror att du är förståndig nog att inte störa. Å är du inte det så skall du absolut inte ha något större. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 15 April , 2014 Vad vill du ha båten till? Fiske, lek, bad, övernattningar..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markangu 2 Postad 15 April , 2014 Jag vill ha båten till att leka med kompisar, åka ut till småöar i närheten, inte att sova i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 15 April , 2014 Låter som en styrpulpet vore rätt, alltså. Finns en uppsjö på Blocket, http://www.blocket.se/stockholm?q=styrpulpet&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=5&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markangu 2 Postad 15 April , 2014 Har du någon erfarenhet vilket styrpulpet man ska välja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 15 April , 2014 Jag känner inte till vilka båtfabrikat som är lämpliga idag, men en styrpulpet verkar ju vettigt. Tänk så här tycker jag. Vad vill jag ha båten till? När jag var i din ålder och upp till 18-20 år gjorde jag ungefär detta. Körde omkring (och störde...) Åkte och badade. Åkte vattenskidor. Fiskade. Stack ut några dar och tältade. Hämtade sjunkved (timmer som blivit blött och sjunkit) Gör en lista som stämmer för dig nu och om du kan tänka in i din framtid. Köp en så liten och snål båt som möjligt som uppfyller dina önskemål. En liten båt är lite arbete med och du kan dra upp den på land själv och en snål motor gör att du har råd att använda båten. Lycka till! Mackey PS Jag hade en segelbåt också och just nu är jag seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 15 April , 2014 Har du någon erfarenhet vilket styrpulpet man ska välja? Nej - inte den blekaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 15 April , 2014 En väldigt liten båt som mina grabbar hade i din ålder var en Terhi Micro fun. Det funkar att åka vattenskidor efter, men är ändå liten att hantera. Funkade att dra efter vår familjebåt också om det är aktuellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivarboatboy 0 Postad 3 Maj , 2014 Hejsan! Jag är en 13 åring som har tröttnat på min lilla gummibåt och vill ha en större båt. Är det någon som har några tips vad man ska ha? Budgeten är runt 35 000:- Mvh Anton Tja! jag e 14 år, och för ganska precis ett år sen köpte jag en Jofa sting årsmodell typ -67 med en 50 hk Evinrude på! har kvar den än idag, SVIN-kul att köra plus att den är en riktig brudmagnet! kostade 13 000:- bara. Visst, bensinen e dyr som F*N men med din budget skulle jag satsa på något liknande och därefter ha en hel del bensinpengar kvar, nog för att köra hela sommaren eller köpa dig en wakeboard eller liknande! Min gör ca 35 knop @the moment. planar lätt med 5 personer i. detta kanske skulle va nåt?-----> http://www.blocket.se/stockholm/Jofa_Sting_53670848.htm?ca=11&w=1 <---- Mvh Ivve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 3 Maj , 2014 Hejsan! Jag är en 13 åring som har tröttnat på min lilla gummibåt och vill ha en större båt. Är det någon som har några tips vad man ska ha? Budgeten är runt 35 000:- Mvh Anton Tja! jag e 14 år, och för ganska precis ett år sen köpte jag en Jofa sting årsmodell typ -67 med en 50 hk Evinrude på! har kvar den än idag, SVIN-kul att köra plus att den är en riktig brudmagnet! kostade 13 000:- bara. Visst, bensinen e dyr som F*N men med din budget skulle jag satsa på något liknande och därefter ha en hel del bensinpengar kvar, nog för att köra hela sommaren eller köpa dig en wakeboard eller liknande! Min gör ca 35 knop @the moment. planar lätt med 5 personer i. detta kanske skulle va nåt?-----> http://www.blocket.se/stockholm/Jofa_Sting_53670848.htm?ca=11&w=1 <---- Mvh Ivve Oooooops!! Från Transportstyrelsen::: ""Snabba motorbåtar Snabba motorbåtar ställer särskilda krav på föraren. För båtar som gör 25 knop och mer finns ett speciellt manöverintyg. Nämnden för båtlivsutbildning har fastställt krav och innehåll för manöverintyg för högfartsbåt och avser då båtar som gör 25 knop och mer och som är utrustade med powertrim och reglerbara trimplan. Den teoretiska delen av utbildningen innehåller moment som att köra högfartsbåt högfartsbåtens uppbyggnad säkerhet och miljö sjövägsreglerna och sjötrafikkungörelsen. Det praktiska manöverprovet innehåller till exempel man-överbord-manöver med föremål som driver körningar med upprepade kraftiga svängar på fritt vatten och ökade hastigheter upp till vad som kan anses vara högsta lämpliga fart för den använda båten undanmanöver i hög fart inställning av trimläget i marschfart för anpassning till rådande sjö och vid upp-planing. Att manövrera en snabb båt kräver full koncentration. Att navigera en snabb båt kräver också full koncentration. Det är två olika uppgifter som kräver två kunniga personer. Snabba motorbåtar Snabba motorbåtar ställer särskilda krav på föraren. För båtar som gör 25 knop och mer finns ett speciellt manöverintyg. Nämnden för båtlivsutbildning har fastställt krav och innehåll för manöverintyg för högfartsbåt och avser då båtar som gör 25 knop och mer och som är utrustade med powertrim och reglerbara trimplan. Den teoretiska delen av utbildningen innehåller moment som att köra högfartsbåt högfartsbåtens uppbyggnad säkerhet och miljö sjövägsreglerna och sjötrafikkungörelsen. Det praktiska manöverprovet innehåller till exempel man-överbord-manöver med föremål som driver körningar med upprepade kraftiga svängar på fritt vatten och ökade hastigheter upp till vad som kan anses vara högsta lämpliga fart för den använda båten undanmanöver i hög fart inställning av trimläget i marschfart för anpassning till rådande sjö och vid upp-planing. Att manövrera en snabb båt kräver full koncentration. Att navigera en snabb båt kräver också full koncentration. Det är två olika uppgifter som kräver två kunniga personer."" 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 Maj , 2014 Med risk för att vara tråkig och förstöra ditt roliga tycker inte jag att en snabb planande båt är lämplig i din ålder, hur erfaren och duktig du än är. Däremot tycker jag att en båt som inte går så snabbt, men som ändå kan ge dig äventyrliga utflykter och utvecklar ditt sjömanskap vore lämpligt. En sjövärdig öppen snipa med lastkapacitet för bad och camping utflykter i skärgården. Kan du hitta en begagnad med en liten dieselsnurra i bra skick så åker du billigt i många år framåt. För övrigt anser jag att nautisk utbildning är lämpligt att skaffa sig när man kör egen båt självständig, det är ett stort ansvar, inte bara för sig själv och sina passagerare, utan även för andra sjöfarare där ute ........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 Maj , 2014 Annars är det bara att leta runt på blocket! Hitta en båt som är i skapligt skick, och inte för snabb. Går snabbt att hitta lite o välja på..... http://www.blocket.se/kronoberg/Crescent_styrpulpet_med_Yamaha_fyrtaktare_53970141.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/trelleborg/Cresent_465_53963934.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/halland/Hano_480__mycket_stabil_bat_for_havet_53927541.htm?ca=22&w=3 Någon av förslagen kanske passar, sen kan du ju lätt byta till större maskiner när du blivit lite äldre och skaffat dig erfarenhet och utbildning.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 18 Maj , 2014 Oldtimer, vad vill du ha sagt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 18 Maj , 2014 Oldtimer, vad vill du ha sagt? Var det svårt att fatta? 14-åringen borde vara "ooooops" på att manöverinntyg behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 18 Maj , 2014 Oldtimer, vad vill du ha sagt? Var det svårt att fatta? 14-åringen borde vara "ooooops" på att manöverinntyg behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 Maj , 2014 Oldtimer, vad vill du ha sagt? Var det svårt att fatta? 14-åringen borde vara "ooooops" på att manöverinntyg behövs. Det finns ingen lag på det Oldtimer? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 18 Maj , 2014 Oldtimer, vad vill du ha sagt? Var det svårt att fatta? 14-åringen borde vara "ooooops" på att manöverinntyg behövs. Det finns ingen lag på det Oldtimer? /B Nej, ingen lag, men den är på gång om Nämnden för båtlivsutbildning får sitt krav igenom. I mellanåt borde mamma o pappa lagstadga, månne??? PS. Jag antager at flertallet på Maringuiden.se inte förespråkar fritt fram för barn på sjöen................ja, inte för andra hellre.....................?? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 Maj , 2014 Oldtimer, vad vill du ha sagt? Var det svårt att fatta? 14-åringen borde vara "ooooops" på att manöverinntyg behövs. Det finns ingen lag på det Oldtimer? /B Nej, ingen lag, men den är på gång om Nämnden för båtlivsutbildning får sitt krav igenom. I mellanåt borde mamma o pappa lagstadga, månne??? PS. Jag antager at flertallet på Maringuiden.se inte förespråkar fritt fram för barn på sjöen................ja, inte för andra hellre.....................?? ;-) Det finns gott om 13-åringar som beter sig bättre på sjön än vissa gubbar. Eftersom du inte vet något om Markangus kunskap och erfarenhet spå föreslår jag att du tar din diskussion till en egen tråd och inte skräpar ner i hans. Han ber om tips och råd inför en förestående affär, inte om dina moralkakor. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 Maj , 2014 Oldtimer, vad vill du ha sagt? Var det svårt att fatta? 14-åringen borde vara "ooooops" på att manöverinntyg behövs. Det finns ingen lag på det Oldtimer? /B Nej, ingen lag, men den är på gång om Nämnden för båtlivsutbildning får sitt krav igenom. I mellanåt borde mamma o pappa lagstadga, månne??? PS. Jag antager at flertallet på Maringuiden.se inte förespråkar fritt fram för barn på sjöen................ja, inte för andra hellre.....................?? ;-) Det finns gott om 13-åringar som beter sig bättre på sjön än vissa gubbar. Eftersom du inte vet något om Markangus kunskap och erfarenhet spå föreslår jag att du tar din diskussion till en egen tråd och inte skräpar ner i hans. Han ber om tips och råd inför en förestående affär, inte om dina moralkakor. /B Det där var väl ändå att ta i lite kan jag tycka. Vi har åldersgränser på massor av saker i samhället. Jag är benägen att hålla med, det finns säkert många unga tonåringar som med viss social kontroll och på egen hand sköter sig föredömligt. Samma tonåringar kan med kompisar i båten och utan vuxnas närvaro ha svårt att stå emot tryck från kompisar som saknar kunskap, och då blir det lät tokigt.. Jag tycker inte det är lämpligt att barn ska fara omkring som ansvariga befälhavare i höga hastigheter. Av egen erfarenhet vet jag att båtlivet är oerhört givande och roligt, så jag förespråkar en båt med mindre motor några år till, sen kan han byta till mer kraftfulla maskiner med ökad ålder, erfarenhet och kunskap. Gav några förslag i tidigare inlägg, men det finns massor att välja på....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 18 Maj , 2014 Oldtimer, vad vill du ha sagt? Var det svårt att fatta? 14-åringen borde vara "ooooops" på att manöverinntyg behövs. Bosse fick det mesta sagt. Jag är för utbildning. Brukar förespråka "förarbeviset" till alla som minimum i utbildningsväg om man ska vistas på sjön. Men; något "oooooops" kan jag inte se anledning till. Det finns som sagt ingen lag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 18 Maj , 2014 (redigerade) Vilken tråkig stämning det blev här nu... Klart grabben (Anton) skall få kajka omkring mellan grynnorna och bli en erfaren sjöfarare. TS kan ju inte bära ansvaret för rådande lagstiftning, som hittills låter honom åka omkring enligt eget gottfinnande. Passa på att fräsa omkring så länge det är möjligt grabben! Det där med "ansvariga befälhavare i höga hastigheter" är väl ändå ett lite väl pompöst uttryck när det gäller en tonåring som skuffar omkring i 25 knop i en liten styrpulpetare? 25 knop är faktiskt inte mer än 46 kmh, det når grabben på sin cykel i en bättre nedförsbacke på väg till skolan. Ungar i hans ålder kör motocross, gocart, störtlopp och guvetvad. Med det perspektivet är 25 knop i en styrpulpetare troligen bland de tryggare sysselsättningarna han kan hålla på med. Erfarna medtrafikanter på sjön får vi när folk har fått kajka på sedan barnsben. Värre är det med de som aldrig ens rott en eka köper vrålbåt på äldre dar och ger sig ut med gasen i botten och njuter av "friheten" på sjön. Redigerad 18 Maj , 2014 av Faderullan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markangu 2 Postad 18 Maj , 2014 Hejsan, nu har jag faktiskt hittat en båt. Det blev en ryds 435 dl med en 25hk fyrtakt som går jätte bra. Jag har gått i seglarskorna hela mitt liv och har ganska bra båtkunskaper så det ska nog inte vara några problem. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 18 Maj , 2014 Grattis grabben! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 Maj , 2014 Vilken tråkig stämning det blev här nu... Klart grabben (Anton) skall få kajka omkring mellan grynnorna och bli en erfaren sjöfarare. TS kan ju inte bära ansvaret för rådande lagstiftning, som hittills låter honom åka omkring enligt eget gottfinnande. Passa på att fräsa omkring så länge det är möjligt grabben! Det där med "ansvariga befälhavare i höga hastigheter" är väl ändå ett lite väl pompöst uttryck när det gäller en tonåring som skuffar omkring i 25 knop i en liten styrpulpetare? 25 knop är faktiskt inte mer än 46 kmh, det når grabben på sin cykel i en bättre nedförsbacke på väg till skolan. Ungar i hans ålder kör motocross, gocart, störtlopp och guvetvad. Med det perspektivet är 25 knop i en styrpulpetare troligen bland de tryggare sysselsättningarna han kan hålla på med. Erfarna medtrafikanter på sjön får vi när folk har fått kajka på sedan barnsben. Värre är det med de som aldrig ens rott en eka köper vrålbåt på äldre dar och ger sig ut med gasen i botten och njuter av "friheten" på sjön. Inte pompöst ett enda dugg. Ganska enkla styrpulpetare kan med egenvikt, motorvikt och last väga upp mot ett ton, och kanske mer. citerar "Ungar i hans ålder kör motocross, gocart, störtlopp och guvetvad. Med det perspektivet är 25 knop i en styrpulpetare troligen bland de tryggare sysselsättningarna han kan hålla på med." Det där är ju en sanning med modifikation, allt det du radar upp görs på avspärrade områden avsedda för dessa aktiviteter. Att åka runt med en styrpulpetare i 25 knop gör du bland allehanda andra sjöfarare. På ett stort öppet vatten med gott om plats är det också ganska säkert, men det finns ju också ganska trånga och hårt trafikerade passager i våra farvatten, som kräver en del omdöme. Det finns ganska många situationer där jag inte skulle vilja möta en båtförare på 13-14 år i 25-30 knop eller mer rattande ett ekipage på runt ett ton.... Nu tycker jag ändå TS verkar ha hittat ett vettigt alternativ, det är ju inte något av de värsta fartåken han har hittat, och är han väl skolad i båtlivet så kommer det säkert att gå bra.... I övrigt håller jag med dig om att det kan bli hur tokigt som helst när man helt plötsligt har fått pengar över och köper på sig en balja med dubbla 300 hk vispar i akterkant och drar iväg på sin första vansinnestur i övre medelåldern..... Kunskap och erfarenhet leder till säkra och trygga sjöfarare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 Maj , 2014 Hejsan, nu har jag faktiskt hittat en båt. Det blev en ryds 435 dl med en 25hk fyrtakt som går jätte bra. Jag har gått i seglarskorna hela mitt liv och har ganska bra båtkunskaper så det ska nog inte vara några problem. Tycker det låter som ett vettigt alternativ. Ett ekipage som räcker för bad lek och utflykter utan att det kräver allt för mycket av dig som förare. grattis till din första "riktiga" båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 Maj , 2014 Hejsan, nu har jag faktiskt hittat en båt. Det blev en ryds 435 dl med en 25hk fyrtakt som går jätte bra. Jag har gått i seglarskorna hela mitt liv och har ganska bra båtkunskaper så det ska nog inte vara några problem. Ha kul och kör med omdöme. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anteolsson 0 Postad 19 Maj , 2014 Hejsan, nu har jag faktiskt hittat en båt. Det blev en ryds 435 dl med en 25hk fyrtakt som går jätte bra. Jag har gått i seglarskorna hela mitt liv och har ganska bra båtkunskaper så det ska nog inte vara några problem. Grattis! Började själv tuffa runt med farsans Ockelbo B15 ned en 9,9 Evinrude när jag var i din ålder. Hoppas du får en bra båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser