Anders67 4 Postad 15 April , 2014 Hej. Jag bara frågar, är lite nyfiken, är det någon som kör med IPS här i Sverige än ?. Jag har jobbat en del med dom utomlands. One way of the future :-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 15 April , 2014 Bl a så har Kustbevakningen det på en av sina nya båttyper. Inte så ovanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 16 April , 2014 Hej. Jag bara frågar, är lite nyfiken, är det någon som kör med IPS här i Sverige än ?. Jag har jobbat en del med dom utomlands. One way of the future :-). Nord West hade ju IPS på en del av sina modeller, så det finns säkert några ex i Sverige. Finns säkert några importbåtar med IPS med men säkert inga stora mängder eftersom de båtar som saluförs med IPS oftast är i största laget för den svenska marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 16 April , 2014 Kamrat som hade på sin förra båt, körde den lite, trevlig upplevelse. Han gillade systemets enkelhet. Lätt att gå in i trånga hamnar även när det blåser hårt. Dock ganska dyrt system, kräver stora volymer dyr olja. Propparna är ganska dyra - VP original.. Jag var sugen på att köpa en båt med IPS, men blev avrådd av bekanta som jobbar i branschen - pga höga service och underhållskostnader. Tänker man fuska med service för att det blir en för stor kostnad skall man definitivt inte köpa båt med IPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 April , 2014 IPS sitter väl bara på lite större, nyare båtar med minst dubbelmontage? Tror inte det är jättemånga medlemmar på MG som har sådan båtar. Sen har jag tänkt att IPS är väl helt uteslutet i svensk skärgårdsmiljö. Vågar man överhuvudtaget gå in i naturhamnar...? Måste vara grymt känsligt system för minsta lilla bottenkänning. Drevlösningen har ju pop-up funktion som väl åtminstone klarar bottenkänning i lägre fart. Båtar med axlar har ofta, men inta alltid, mer eller mindre robusta skäddor. Som alternativ till båt med axlar i medelhavet kan det väl vara en strålande lösning som även har bättre prestanda o förbrukning, men jämfört med drev (och samma motorer) är bränsleförbrukning högre och prestanda sämre vad jag kunnat läsa mig till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 16 April , 2014 Det går väl utmärkt med IPS i Sveriges skärgård. Dom sitter ju i aktern, ofta går man ju in med fören först speciellt om man ska lägga till i Naturhamn. När båten blir lite större/längre kommer ju detta automatisk längre bak.. Tar jag min kärra som exempel så kommer propellrarna (rak axel) ca 12 meter från fören, då har man ju tid på sig att se bottenbeskaffenheten, det blir ju ungefär detsamma med IPS. Då kommer iofs IPS dreven lite djupare. Bättre prestanda och bättre bränsle ekonomi än båt i motsvarande storlek med rak axel - det stämmer. På den storleken(över 45 fot) är det sällan man har drev - eftersom det blir för tungt. Det finns ju flera aspekter på vilken typ av framdrivning man vill ha och vad man prioriterar. Alla har sina klara för och nackdelar. Eftersom många stora nya båtar fortfarande tillverkas med rakaxel finns det nog fördelar med denna anordning jämfört med IPS - annars hade säkert alla stora varv haft IPS som standard... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 16 April , 2014 Nja. Jag har bytt på dubbelmonterade med två VP D9. Men jag har inte sett några diagram på bränslet. Men driftsteknikern på de båtarna påstod att de drog så mycket mindre bränsle att det lönade sig markant med IPS. Siffrorna han sa vill jag inte uttala mig om, för de vill jag se först, men jag vet att jag hajade till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 April , 2014 Nja. Jag har bytt på dubbelmonterade med två VP D9. Men jag har inte sett några diagram på bränslet. Men driftsteknikern på de båtarna påstod att de drog så mycket mindre bränsle att det lönade sig markant med IPS. Siffrorna han sa vill jag inte uttala mig om, för de vill jag se först, men jag vet att jag hajade till. Bytte du från axlar till IPS eller från drev? Jag har, vad jag minns, bl.a. läst prestandatester på några modeller från Nordwest med både drev och IPS (med samma motorer). Drev högre toppfart och lägre förbrukning jämfört med IPS. Går man från axlar kan jag tänka mig att det är stor skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 16 April , 2014 Kom på... D9...då måste väl bytet ha varit från axlar. Finns väl inga drev som pallar för D9'ans kraft och vrid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 16 April , 2014 Båten var byggd med IPS. Jag bytte båda motorerna till två nya lika dana. Och bytte IPS-erna till två nya lika dana. Meningen var att driftstället var så stort, så de urplockade IPS-erna skulle renoveras och sparas för reserv, eller säljas. Lika så med motorerna. Om jag inte minns fel hade de i stort sett systerfartyg med vanliga axlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 16 April , 2014 (redigerade) Hej igen. Måste nog rätta mig själv lite. Det var nog fanken D11:or när jag tänker efter med tanke på effekten. Måste kolla en bild... Redigerad 16 April , 2014 av Anders67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser