Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Player311

Batteriplacering

Rekommendera Poster

Hej! Jag har funderat på att flytta mina batterier för att kunna öka kapaciteten. I dag får det plats 3x75Ah precis framför nav bordet under styrbordskojen. Har ni förslag på andra lämpliga placeringar? Det finns plats både i stora stuvfacket i sittbrunnen och under stickkojen men jag vet inte hur den placeringen påverkar segelegenskaperna! Hur har ni löst problemet med att stuvfacket i sittbrunnen är så enormt? Jag tycker det framförallt är för djupt. Det borde gå att avdela det i 2 våningar men man behöver ju samtidigt använda det för tillträde till värmare m.m som är placerat i aktern. Tipsa gärna om andra förbätrringar ni gjort på era Player! Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga tips på just Player, men rent generellt är det bra att se till att batterierna får bra placering i förhållande till generator och förbrukningscentraler för att minska förlusterna. Som ett litet råd bara :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst martin

Hej Mats, Jag har precis köpt en plaer 311 där man valt att lösa båda dina problem genom att just lägga batterierna i ett separat lager i stuvfacket i sittbrunnen. Det är fortfarande ett väldigt stort och ganska djupt fack men man kan nå botten samt fortfarande krypa ner och krypa bakåt om man vill komma åt saker i aktern (på min båt sitter tanken i aktern samt värmaren längst förut i stuvfacket) En bra förbättring som också gjorts på min båt är att man placerat en soptunna/korg i stuvfacket mot skottet till pentryt. sedan har ett hål med lucka tagits up genom skottet. bekvämt och lätt åtkomligt samt man slipper sopor inne i båten. MvH /Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Martin! Tack för tipset! Även jag har ett sopnedkast så jag tror att det är en standardfiness på Player. Jag tror att jag kommer att göra något liknande det som du har i din båt och placerar alla eller några av batterierna i botten på stuvfacket. Mina tankar är placerade under stickkojen. Några förbättringar som jag gjort är att sätta in en ventil (fönster) i sittbrunnen till stickkojen.Jag snickrade ihop en förvaringslåda mellan navigationsbord och stickkoj som dessutom är ett bättre fotstöd än den lutande skrovsidan. Jag har tillverkat och monterat en badplattform. Smörjningen till propelleraxeltätningen är kompletterad med en behållare (bromsvätskebehållare från en bil) så att man inte behöver fylla på så ofta. Teakdurk inne i båten har tillkommit i år. Landströmsanläggning med en mini kontakt från Defa som intag. Jag funderar även på att ta tillverka en ankarbox i fören , men har inte riktigt vågat ta steget att sätta sågen i däcket ännu! Sedan så vill jag dra ner alla fall till sittbrunnen.Även de utanpåliggande plexiglas fönstren skulle jag vilja ta bort och montera riktiga fönster med alu ram. Ja man blir aldrig sysslolös med en båt! Hoppas att ni alla får en riktigt skön sommar med mycket sol och lagom vind! Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst martin

Hej Mats, Smarta lösningar. har också funderat på att fixa till teak durk inne i båten. Som det är nu så ligger det trädurkar som alla (utom en) är fastskruvade i botten. Har du bytt ut dessa mot teakdurkar? eller har du fixat några lösa skivor att lägga ovanpå? Har du några bilder på durkarna (samt hur du monterat) som du kan skicka? Vore skönt att bli av med heltäckningsmattan. /Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Martin! Jag köpte 6mm durkplywwod och limmade ovanpå de befintliga träskivorna. Jag limmade dessutom fast bitar även på de vinklade delarna som ej täcktes av de gamla skivorna. Jag lägger med ett par foton på durken och förvaringslådan. Jag har tyvärr råkat radera alla mina foton på hårddisken så det är inga bra kort. Men jag tar lite nya när jag åker ner till båten i morgon! Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Här kommer förvaringslådan under nav.bordet! //Mats

post-5978-1394234394,3007_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte flytta batterierna, jag gjorde det för ett par år sen, men dom är tillbaka midskepps nu med tjockare kablar....Playern är redan tung i gumpen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det har inte blivit av med någon flytt än. Jag har precis som du installerat rejäla kablar på 50mm2 samt bytt till kompressorkyl. Detta i kombination med solcell gör att jag inte har några som helst problem med strömförsörjning längre. Så jag tror inte att jag kommer att flytta batterierna. Din synpunkt stärker mig ytterligare i tanken att det inte är värt besväret.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...