Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Impreza95

Motorval Jofa 485

Rekommendera Poster

Hejsan är ny här på forumet !

Funderar över motor alternativ till min båt som blivit helrenoverad under vintern..

Har tittat på 4-taktare mest bla: honda 50hk och mercury 50hk båda väger ca 95-100kg, vad tror ni ?, blir en 4-taktare för tung för akterspegeln ?, kommer jag få hyffsad toppfart, kommmer den få svårare att plana ?

Tacksam för alla svar från kunnigare personer än mej :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står väl max 40hk på den blå skylten om jag inte missminner mej. Dock så klarar båten mer än dubbelt så mycket utan problem. Jag hade 70hk på min, det var en gammal VP som vägde bly.

Skulle tro att 50hk blir lite för segt om ni ska åka några stycken med lite packning. Sen beror det ju givetvis vad du prioriterar. Men jag hade definitivt satsat på en 2-taktare på 80-90 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står väl max 40hk på den blå skylten om jag inte missminner mej. Dock så klarar båten mer än dubbelt så mycket utan problem. Jag hade 70hk på min, det var en gammal VP som vägde bly.

Skulle tro att 50hk blir lite för segt om ni ska åka några stycken med lite packning. Sen beror det ju givetvis vad du prioriterar. Men jag hade definitivt satsat på en 2-taktare på 80-90 hk.

Det stå 55hk på skylten, har en 65hk Suzuki och med den gör den 32knop med två personer och den är inte i sitt bästa skick så alla hästar lär väl inte vara kvar antar jag.

Okey jag det kanske blir för lite, sen är det ju ett minus att fyrtaktarna väger så mkt, vill mest byta pga förbrukningen då jag åker väldigt mkt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger 50 alt. 60 hk tvåtaktare. det är mest rätt utifrån de farter båten var tänkt för.

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger 50 alt. 60 hk tvåtaktare. det är mest rätt utifrån de farter båten var tänkt för.

/Jingo

Okey, tror du den kommer att plana med 4 pers med en 50hk fyrtaktare ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte tillfrågad, men jag tippar på ett "Ja" men lite väl plågat att komma dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte tillfrågad, men jag tippar på ett "Ja" men lite väl plågat att komma dit.

Okey tacka för svar :-), kan nog bli lite tungt, har iofs nya trimplan monterade men det kanske går tungt ändå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag är generellt skeptiskt till att övermotorisera 30-40 år gamla båtar. På vår ö har vi en del exempel på spräckta akterspeglar. Säkerheten ska man inte tulla på i onödan, vill man ha en snabb båt tycker jag personligen att man ska köpa en båt som är avsedd för stora motorer.

Harmonin med de gamla Ryds Hajen, Jofa Winth, Örnvik 535, Uttern 510, Ockelo T16 m.fl. passar för mina ögon bäst med motorer som ligger på max rekommendation eller snäppet över, inte mer.

Nu finns det "experter" som anpassar båtarna och genom det plockar på ordentligt stora motorer. Då ska man vara en bra chaffis i kombination med att vara en bra båtmek.

/Jingo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast 55hk på en Jofa Winth 485 är nog snarare att se som undermotoriserat om man ska kunna använda den på ett vettigt sätt. Dvs kunna åka i planande fart någorlunda ekonomiskt med några passagerare och lite packning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade Jofa485 men Honda BF50 som fungerade perfekt, planar utan problem med 4 personer, drar vattenskidor. Normaltfart 20kn, max fart runt 25.

post-103912-0-91191000-1397676117_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...