BraFlyt 1 Postad 14 April , 2014 (redigerade) Är det någon annan som har haft samma snea infästning på sina spridare? Alla fyra spridare är ungefär lika sneda vid infästningen. Är detta allvarligt eller är det bara att tuta på och se glad ut? Gäller en Beneteau Oceanis 36 cc från -97. Redigerad 14 April , 2014 av BraFlyt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 15 April , 2014 Nu vet jag inte hur det ska se ut. Men tycker det ser väldigt märkligt ut. Ska inte spridarna gå in i fästena? Är du säker på att du gjort rätt? Fler bilder? Är du minsta osäker. Be någon som vet hur det ska se ut, titta över det hela. Inget kul om riggen ramlar ned.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 16 April , 2014 Hur sitter spridarna fast i riggen? De brukar vara säkrade med en bult eller liknande, och det verkar finnas hål i både spridare och fäste, eller..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 16 April , 2014 Ser nästan ut som låsningen saknas och de har förskjutits längs med... Hur som helst tar bulten upp sidokraften och kanske har hålen blivit ovala i spridarfästet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 16 April , 2014 (redigerade) Hmmm... det kanske är OK ändå? Är det enSparcraft-mast med sådana här fästen? Då är det kanske riktigt..? Redigerad 16 April , 2014 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 16 April , 2014 (redigerade) Hmmm... det kanske är OK ändå? Är det enSparcraft-mast med sådana här fästen? Då är det kanske riktigt..? Är det så fästet ser ut.... det ser ut som om sprinten gör "jobbet" att hålla spridaren på plats längsmed, kanske fel storlek på sprinten? .. Redigerad 16 April , 2014 av Vilse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 16 April , 2014 För mig ser det ut som spridaren kommit på fel och skall vridas 180 grader, så bör den passa mot masten och peka akteröver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 16 April , 2014 Svårt att se på din bild, men det borde väl sitta en riggbult genom spridaren och hålet i spridarfästet (PeterKs bild)? Den fixerar väl spridaren så att den hamnar rätt i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 16 April , 2014 Hej, Jo, det är en Sparcraft-rigg. Jag har inte haft ned riggen någon gång så jag vet inte hur infästningen ser ut. Min pappa deltog senast i den aktiviteten. Jo, håller med. När man ser Peters bild så kan man ju anta att det ska gå en bult genom det tredje och minsta hålet. Får hissa upp min lille bror så han kan kika på saken. Bra input! Är dock inte säker på att vår infästning är samma som den på bilden. Jag kan såklart ta mer bilder nästa gång jag är nere vid båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 April , 2014 Kanske har du nåt galvaniskt korrosionsproblem hos mastfästena? Rostfria bultar och lättmetall-gjutgods tycks ha gett problem på denna mast.Mastbeslag popnitas f.ö. gärna med monel-nitar och isolerande folie mellan beslaget och mastens aluminium. (Märkligt nog tycks det bara finnas popnitar i monel, inga skruvar trots att dess hållfasthet matchar rostfritt stål. Heller inga dyra legeringsmetaller??) Kanske smått OT men...Kan kanske vara bra litet till mans att kolla/justera även den vertikala spridarvinkeln? De flesta - inklusive mina egna spridare - är nog "vågräta", men enligt skissen nedan norpad ur Granboken så bör spetsarna peka svagt uppåt. Principen med halverad brytningsvinkel A-A verkar mycket rimligt i mina ögon.De skriver citat:"De ska vara vinklade något uppåt, så att vinkeln till vanten är lika stor på ovansidan som på undersidan, och naturligtvis lika mycket på bägge sidor. Med rätt vinkel får man uteslutande kompressionskrafter på spridarna. Nedåtvinklade spridare kan leda till masthaveri." 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 April , 2014 Har funderat en vända till och korrosion verkar mindre* troligt. Håller med Tomas99, en riggbult används också enligt bilden hämtad ur min tidigare länk.(Ser visserligen ut som att dessa raka spridare får stöd i rätt läge även mot aktre rörkanten? Och att plaströrshylsan runt bulten inte är original, kanske gick det spridarfästet sönder genom hävstångsverkan på bulten för att spridarna vinklades akterut? Gissar att spridarnas vinkel delvis skall kunna styras av vantens lägen för att inte överbelasta fästena, åtminstone ifall masten står på däck och dess position är flyttbar??)Nå, ramlar väl knappast isär ens utan bult med tanke på de hårt ansatta vanten. Skulle nog försökt pilla dit riggbultar men i övrigt väntat med åtgärder till masten tagits ned. Seglets kanske skavs litet mot de vassa kanterna vid krysslag men men.*) Kom nämligen att tänka på min gamla seldén-mastfot som är gjuten i vad som verkar vara samma gråa lättmetall. Den har underst en tvärgående riggbult som hela masten vilar på. Ändå ingen nämnvärd korrosion runt bulthålet efter 42 år i västkustmiljö. Borde väl funka här också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser