Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Alexander.

Billig vattentät digitalkamera.

Rekommendera Poster

Vid sånna tillfällen är en sån kamera bra att ha 21.gif\

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på ämnet kameror. Nå´ n som kan rekommendera en (till ett överkomligt pris) bra kamera för nattfotografering? Alltså, en som man verkligen SER vad man fotar. Bildkvalitén behöver ni inte recensera, det brukar bli tillräckligt bra bilder f internetpublicering m de flesta moderna diggisar, utan vad jag letar efter är i 1:a hand en kamera som jag ser vad jag fotar i displayen, ÄVEN när det är mörkt som i... ja, riktigt mörkt iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en  OLYMPUS MJU 725 SW i går .

Ska klara 5m djup ...... inte illa !!!!

( ska visst kunna tappa den från 1.5m ...utan att gå sönder :)

// JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore nog nåt för mig...! Hoppas den reas i mellandagarna. 10.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev du nöjd med kameran?

Kan man få se exempel på bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tillägg: Olympus har nu en kamera som ska klara 10m...760 eller 770 heter den (i samma serie som ovan nämnts)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på att ikväll i någon webbutik beställa en Olympus 770 SW, men så kom jag att tänka på att jag inte ser det står att batteriladdare ingår?

Är det så illa att de levereras med laddningsbart batteri men utan laddare... eller är det numer självklart och underförstått att laddare ingår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skaffade nyligen en Olympus 720 WS. Det ingick batteriladdare. Om någon säljer en kamera med uppladdingsbart batteri men inte skickar med laddare ska man nog inte köpa där...det vore ju som att sälja en bil med tom tank utan tanklock! 2.gif\

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst kom det en batteriladdare även i kartongen med min Olympus 770 SW - en laddare som i mitt tycke ser att vara värd en femtiolapp. Men på ett ställe där det säljs en laddare som reservdel kostar den 695:-.smiley-surprised.gif\

Tyvärr finns det ingen möjlighet ansluta den medlevererade laddaren till båtens 12 volt och enligt uppgift kan inte Olympus fixa fram någon sådan. Det tycker jag är en rätt stor brist, särskilt som denna synnerligen robusta kamera rekommenderas för friluftsliv.

Någon som känner till någon 12-voltsdriven laddare för litium-jon batteriet Li-42B?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju tur att laddaren kom med! smiley-smile.gif\ Jag håller med om att den ser fasligt billig ut. Den kostar säkert inte mer än 10 spänn att tillverka men de vet ju att man måste ha en om man blir av med sin egen...därför kan de ta 695 kr för den som reservdel.

En stor nackdel med alla nya kameror med uppladdningsbara batterier är ju att man måste ha 220-ström till laddaren. Jag har tidigare köpt batteri och laddare till min Canon systemkamera från batteributiken.com. Bra priser och bra grejer. Kollade precis vad de hade till din (och min) kamera. Laddaren de har går både på 220 OCH 12V! Kostar bara 269 kr, dessutom tror jag att det är fraktfritt! De har också ett batteri för 249 kr så om du köper laddare är mitt tips att skaffa ett extrabatteri på samma gång, det kommer du inte ångra!

Jag kanske borde följa mitt eget råd...26.gif\

Kolla in: http://batteributikencom.e-butiken.se/ och klicka dig vidare till Olympus.

Mvh

/Fred

Senast ändrad av Flintstone | 24 juni 2007 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Sedan finns väl det lilla kruxet att Olympus visst skrivit i bruksanvisningen att man inte ska använda någon annan än orginalladdaren, så skulle något gå åt pipan så vägras man förmodligen hjälp av garantin.

Annat som står i bruksanvisningen är att batteriets livslängd är: Ca 300 hela uppladdningar (beroende på användningen)

Jag frågar mig om det existerar något annat än hela uppladdningar - vid de endast två uppladdningar jag har hunnit göra tycktes det ta hela den i skriften uppgivna uppladdningstiden, 300 minuter, trots att batteriet troligen var långt ifrån tömt.

Undrar om man annars kan förlänga batteriets totala livslängd genom att ladda så sällan som möjligt... eller kanske tvärtom...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta krux gällde min Canonkamera också så jag skrev till Batteributiken för att fråga om det. Deras svar blev att de garanterar att deras produkter inte skadar kameror och att ifall något skulle ske så skulle de stå för kundens kostnader. Detta mail skrev jag givetvis ut och sparade bland mina kameradokument.

När det gäller laddning och livslängd på batterier så har utveckliingen gått otroligt snabbt och har kommit väldigt långt. Se bara på batterierna till mobiltelefoner. Li-Ionbatterier, som används i både mobiler och kameror, är inte alls lika känsliga för hur man laddar dem. Gamla batterier av typen ni-cd hade det som kallas minneseffekt som gör att de tappade sin kapacitet om man inte laddade ur dem ordentligt då och då. Detta gäller inte Li-Ion. Visst kan det vara bra att någon gång ibland använda batteriet tills det är helt slut och sedan ladda det under lång tid vilket ju också är naturlig användning för en kamera.

Erfarenheten jag har av uppladdningsbara batterier är att de mår sämst av att ligga oanvända under längre tider. Bättre då att använda dem och ladda dem lite då och då.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...