Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
FallStopper

Hjälp oss att förbättra dagens förankringsmetoder

Rekommendera Poster

Vi är tre stycken civilingenjörsstudenter på Luleå tekniska universitet som arbetar med en marknadsundersökning kring tillfällig förankring av båtar. Vi skulle bli mycket glada om du tar dig tid att svara på några frågor angående detta vilket hjälper oss att utvärdera hur dagens förankringsmetoder kan bli bättre.

 

Webblänk till enkäten: https://www.surveymonkey.com/s/7MCGWJS

 

Tack så mycket! /Sanna, Andreas och Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är tre stycken civilingenjörsstudenter på Luleå tekniska universitet som arbetar med en marknadsundersökning kring tillfällig förankring av båtar. Vi skulle bli mycket glada om du tar dig tid att svara på några frågor angående detta vilket hjälper oss att utvärdera hur dagens förankringsmetoder kan bli bättre.

 

Webblänk till enkäten: https://www.surveymonkey.com/s/7MCGWJS

 

Tack så mycket! /Sanna, Andreas och Anna

Vad menar ni med förankringsmetoder? Er undersökning är ju omöjlig att besvara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt, riktigt konstigt utformad enkät.
Som man frågar får man svar, tyvärr - försökte svara, men de svaren lär ni inte ha speciellt mycket glädje av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast jag önskar mig ett ankare som fäster i jämnt stenbotten.....

 

Menar du en jämn stenbotten?

 

Om du skall ha ett ankare som jämt fäster i stenbotten så finns det ett mycket bra sådant som har använts flitigt här på västkusten några århundrande tillbaka i tiden.

 

De kallas för Dragg - Paraplydragg.

 

post-53310-0-68633500-1397484634_thumb.jpg

 

Den typen jag tycker är bäst är den med skålade flyn.

 

BILTEMA har på sin bild på draggar den med skålade flyn. Den båten jag köpte och hade i i Stockholm hade en massa ankare - utan kätting - men ingen dragg. Min  seglande stockholmsmåg hade den uppfattningen att det bara var orginalbruceankare som var nått att ha. Jag påstår inte att han har helt fel. ;)

 

Elak som jag är köpte jag en BILTEMA´s 12 kg dragg - bara för att retas med honom. Dessvärre var BILTEMAS tyngre draggar med raka flyn. 

 

En metod för att ankra på en helt slät klippbotten hade inte varit fel.

 

Kom en sommar till Gåsöskärgården, söder om Lysekil. Vi skulle ha en natthamn, men det låg båtar över allt utom på ett ställe. Ett jättefint ställe väl i lä.  Vi gick in där och kastade draggen och gick in till land och satte fast ett par förändar. När jag skulle sträcka upp dragglinan gick det väldigt lätt att dra draggen ända in till båten.

 

Rodde ut draggen med dingen så långt som lina tillät. Det gick inte att få en tillstymmelse till grepp. Det var troligtvis en väldigt stor, helt slät berghälla. När jag märkte att jag inte fick nåt fäste lät jag draggen ligga. Den höll ju i alla fall aktern i en någorlunda riktning och vinden gjorde ju att båte låg skapligt i alla fall.

 

Vi gick i land och drack kaffe strax för om båten. Ville ju inte gå så långt från båten och definitivt inte ligga där för natten.

 

Efter en stund fick jag se att en av båtarna som låg på en av de finaste platserna lättade och gick. Kastade oss ombord, lossade förtöjnngarna, drog upp draggen och fick med full maskin och knep platsen.

 

Att det var båttomt på den andra platsen är ju inte svårt att förstå.

 

Man skulle haft en bergsborrmaskin med ett långt borr - 3 m - som man kunde borra ner i berghällen och med någon mekanism som fäste i hålet men som var lätt att lossa.

 

Å andra sida har jag bara stött på en sån svårankrad plats 1 gång på 50 år. Så det är inte ekonomiskt försvarbart att utrusta sig för den typen av naturhamnar. 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var en konstig undersökning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR man är ute efter hur man fäster båten i land...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så kan det ju vara. Det gör det hela något mindre konstigt.

Då har jag svarat helt fel...

 

Jag skrev att jag brukar använda ankare och att det går att använda massor med gånger ända till ankarlinan går av eller ankaret fastnar i botten. :)

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade det som både och. Ankare och bergskilar eller träd. Alla tre är rätt återanvändbara också... Så jag vet inte heller vad dom var ute efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så var det det där med att skriva samma inlägg flera gånger...

Vill ni framstå som lite proffsiga så tar ni bort alla inlägg som inte har något svar för så fort någon har svarat i inlägget så går det inte.

Svarade själv på enkäten och kände att den var i alla fall bättre än den jag försökte svara på för någon månad sedan. Säger väl iofs inte så mycket då jag tyckte den var helt åt h_lv_te!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget annat sätt att förtöja mot den kala sprickfria klippan så duger ju en sån här, och några 12mm Expanderbultar......

http://static2.bygghemma.se/files/d58a58d8-bade-4315-b908-858d78a68fb8/produktblad.pdf

 

Det där är väl en modern variant av det verktyg som HAK använde när de la till i Långöbogen och borrade i en bergögla att förtöja i.

 

Allt enligt en artikel i På Kryss av Anders N Johansson och med tekning av Olle Landsell. Har för mig att artikeln hette "Kombarris", som ju enligt GW är benämningen på stora flyttblock.

 

Att jag inte har kunnat förtöja mot land med hjälp av bergskilar, kan jag inte påminna mig att misslyckats med.

 

Fast jag är ju lite "folkskygg" så jag har ju ofta seglat sent på säsongen och då är det ju gott om platser. Nu för tiden finns det ju nästan hur mycket bergöglor som helst - utsatt av HAK - här på västkusten.

 

Hur det är i Stockholms skärgård vet jag inte. Seglade alldeles för lite där  - ångrar nästan att jag seglade hem båten.  :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag hade inga problem att besvara frågorna.

 

Det kan bero på att min begränsade båterfarenhet inte är stor nog för att hitta svårigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

jag är mest förundrad över vilka krav man ställer på civilingenjörsstuderande på universiteten idag? Om man med så dåliga underlag och kunskaper i att förmedla information och insamling av densamma så kan man förstå att det är illa ställt med skolan idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är nog ute efter att optimera tilläggning i gästhamnar och tror att det är ett problem för oss. Den bästa "tilläggninsprodukten" är ju dina egna tampar som är avpassade efter den båt du har och de går inte att ersätta med något universalhjälpmedel. Och slemlinor finns ju redan i vissa hamnar så det kan dom inte uppfinna. Men vi kanske är fantasilösa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nja----alltså...helt dumma är inte frågorna. Tanken är att man svarar å "avslöjar" annat än det direkta svaret. Det fanns lite "fällor". Pyskålågi ni vet......

;)

Men visst andas det verkligen total okunskap om hur man förtöjer en båt. Samtidigt.... de är inte dummare än att de vet hur man gör idag. Genom att kalla förtöjningslina för "produkt" så låser man inte in tanken på en enda sak.

 

Ponera....alltså använd verkligen fantasin....om man kunde ha en mini-mini teleskopisk mackapär, liten som en apelsin. Den sitter fast lite här å var på båten. Sedan trycker vi på en knapp å mackapären expanderar ut, går i land borrar ner en kil och "sträcker upp båten". Sedan fälls det ut en automagisk liten gullig lagom bred landgång uppe på den här mackapären samt ett tillhörande "staket" i form av rep el dyl.

 

Sim sala bim..... de vill kanske uppfinna en sådan.  Omöjligt är det inte. Genom att tvinga eleverna "out of the box" kommer tankar å nya uppfinningar å kanske enn y produkt som vi sedan kan tjäna massor med pengar på å höja levnadsstandarden å betala av statsskulden å få fler att jobba o sätta fart på hjulen. (Om nu allt det där behövs) Men å andra sidan hade vi inte gjort så sedan vi skilde oss från aporna skulle vi fortfarande kasta bananer på varandra. (Nu kastar vi granater--roligare, det smäller så kul...) :huh:

 

Sååå...... jag försvara inte enkäten, men jag förstår andemeningen med den. Å jag har svarat. Förtöjer med rep. Skulle inte gå i land oftare för det har aldrig hindrat mig att behöva knyta snöret, å jag använder ankare.

 

Tidigare i något inlägg för ett antal år sedan skojade jag å skrev i samband med liknande enkät att man kan slå ner masten genom båtbotten å ner i sjöbotten. Så har man ankrat klart. Sedan drar man upp masten när man skall lämna. Det sitter naturligtvis packningar som tätar samt hydraulik som fixar kraften.

Sedan har ju metoden en odemokratisk nackdel med tanke på jämlikheten. Motorbåtsägare kan inte göra så för de har ingen mast. Men det är väl inte mer än rätt å dom eller hur?

:D

 

Såååå....Sanna, Andreas å Anna.....jag bjuder på det där sista tipset, om ni nu läser detta.

:rolleyes:

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Tidigare i något inlägg för ett antal år sedan skojade jag å skrev i samband med liknande enkät att man kan slå ner masten genom båtbotten å ner i sjöbotten. Så har man ankrat klart. Sedan drar man upp masten när man skall lämna. Det sitter naturligtvis packningar som tätar samt hydraulik som fixar kraften.

Sedan har ju metoden en odemokratisk nackdel med tanke på jämlikheten. Motorbåtsägare kan inte göra så för de har ingen mast. Men det är väl inte mer än rätt å dom eller hur?

:D

 

Såååå....Sanna, Andreas å Anna.....jag bjuder på det där sista tipset, om ni nu läser detta.

:rolleyes:

Glöm den idén, den finns redan, kolla Dagens båtliv.

 

undervattensbild_rod_s.png

Talon ankringspinne är här körd ned i botten. Båten ligger stilla. Bilden är tagen från botten och upp mot båten. Pinnen är i grå färg, men här photoshopad för att synas bättre.

Bild och bildtext från Dagens Båtliv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Glöm den idén, den finns redan, kolla Dagens båtliv.

 

undervattensbild_rod_s.png

Talon ankringspinne är här körd ned i botten. Båten ligger stilla. Bilden är tagen från botten och upp mot båten. Pinnen är i grå färg, men här photoshopad för att synas bättre.

Bild och bildtext från Dagens Båtliv.

 

Mackey

 

 

Den iden är ju inte ovanlig - på mudderverk. 

 

I länken ovan ställde man sig frågan;

 

"Så varför ankra och tjafsa med blöt lina och lerigt ankare?"

 

Skulle det möjligen va priset - 24 000 SEK för en på 3 meter.

 

På den närmsta platsen där man vanligen metar makrill här hemma är det ca 20 meter djupt. Vad skulle en sån "Pinne" kosta.

 

En 6 kg dragg är nog en lämplig storlek för de båtarna som ligger vid Ramnen och metar makrill

 

På BILTEM kostar en sådan 179 kr

 

2 meter kätting kostar 70 kr

 

35 meter ankarlina 299.  Visserligen kort tycker nog många ankringexperter, men det handlar ju bara om att ligga still medans an fiskar. Man är ju dessutom ombord om båten skulle dragga.

 

Totalt 548 kr

 

En sån utrustning måste man ju ändå ha ombord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog behövas lite lateralt tänkande för att hitta på nya saker. Men då borde frågorna i enkäten var utformade så att rep, kätting, bergsdubb och ankare uteslöts från svaren.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi kan ju försöka med lite lateralt tänkande.

 

Det gäller att hitta nya vägar och ingångar till problemet från alla möjliga, och omöjliga, hål.

  • Vad händer om jag gör tvärt om?
  • Hur skulle jag lösa problemet om jag var i en annan bransch eller hade en annan bakgrund?
  • Sätt inte framför - tex. bibliotek har inte böcker - och tänk sedan vidare på hur utlåning av böcker då ska gå till.

Idéerna får vara hur dumma som helst, precis som i brainstorming.

 

Här är ett exempel, Vad är fördelen med att flyga flygplan upp och ned?

 

Nu kommer det svåra, att tänka "fel" och fritt om båtar och förtöjning som man tror sig veta exakt hur det ska gå till.

 

Mackey

 

PS

Peter_K:s draggklister kan kanske komma från lateralt tänkande. :)

För övrigt många fina lateralt tänkta produkter i klippet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är bra med fritt lateralt tänkande när man designar nya produkter. Men tyvärr tror jag inte just dom här frågorna leder till något sådant. Det leder i alla fall inte till att dom som svarar tänker fritt.

 

Hur förtöjer du idag?  Tja... i hemmahamnen eller i naturhamn? Här får man nog ha väldig tur om man får ett nytt kreativt svar. Då kunde man lika gärna fråga om någon har något utöver det vanliga att bidraga med. Som det är nu ger man det enkla självklara svaret.

 

I fråga 2 kommer just naturhamnen (plats utan anordnad utrustning) upp. Och följdfrågor för den som förtöjer där (andra kan hoppa till slutet):

 

Vilken typ av plats? Hur förtöjer du? Vad är bra/mindre bra med metoden? Vad är skillnaden mot förra frågan på hur jag förtöjde??? Får man så många fler svar än ankare och om man ligger mot land, förförtöjning med kilar eller träd? Även om man skulle kunna fabulera fritt på hur det *skulle* kunna vara som ju gjorts här i tråden, så är det inte det man frågar efter eller det man (jag) svarar på. Och på frågan mindre bra, får man så mycket mer ut av den än att det kanske är jobbigt att gå iland både vid tilläggning och avgång, svårt att få kilen att fästa, det kanske inte växer träd på rätt ställe? Alltså något mer än vad man själv kunde räkna ut från en brainstorming med likasinnade?

 

Och slutligen "Känner du till någon återanvändbar förtöjningsprodukt? Vilka?" Vet inte om jag känner till någon icke-återanvändbar produkt... Engångsankare som i segelsällskapsresan?!

 

Men jag kanske är för inskränkt i mitt tänkande?  :unsure:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pisa-undersökningens resultat kanske förklarar detta. Förfallet började tydligen tidigare än väntat. Hur skall dessa framtida ingenjörer kunna bidra till den tekniska utvecklingen när de inte ens kan inhämta så enkel information på ett vettigt sätt. Skit samma för mig som är 70 år men hur ser försörjningsmöjligheterna ut för barn och barnbarn?Verkar inte som välståndet kan komma från teknikområdet om denna undersökning  är representativ för framtida ingenjörer. Skärp er grabbar o tjejer! Gör om gör rätt!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om chalmersstudenternas undersökning med att förbättra en GPS för båtliv, där de inte riktigt visste vad GPS var för något.... Jag är också student, inte teknisk förvisso, det kanske skiljer. Vi lägger iallafall rätt mycket tid på att läsa in oss på ämnet och gör pilotenkäter innan de riktiga skickas ut, godkända av handledare..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner om chalmersstudenternas undersökning med att förbättra en GPS för båtliv, där de inte riktigt visste vad GPS var för något.... Jag är också student, inte teknisk förvisso, det kanske skiljer. Vi lägger iallafall rätt mycket tid på att läsa in oss på ämnet och gör pilotenkäter innan de riktiga skickas ut, godkända av handledare..

Bra Pjolle!

Glädjande det du skriver! Man undrar ju vilka handledare dessa teknikstudenter har! 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är tre stycken civilingenjörsstudenter på Luleå tekniska universitet som arbetar med en marknadsundersökning kring tillfällig förankring av båtar. Vi skulle bli mycket glada om du tar dig tid att svara på några frågor angående detta vilket hjälper oss att utvärdera hur dagens förankringsmetoder kan bli bättre.

 

Webblänk till enkäten: https://www.surveymonkey.com/s/7MCGWJS

 

Tack så mycket! /Sanna, Andreas och Anna

 

Gå till professor Dennis Pettersson eller Håkan Alm innan ni sätter ihop en sån här enkät.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studenterna verkar inte bemöta kritiken/frågorna från MarinGuidens medlemmar heller, varför detta not måste ses som ett skämt. Inte en enda kommentar utöver det första inlägget.

Som sagt är det omöjligt att svara på frågorna.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...