JohanLofstrom 0 Postad 14 April , 2014 Hej. Har fått en plasteka (Crescent 400) gratis och vill nu göra den tät och duglig att köra med utan att lägga ut en halv förmögenhet. Eftersom den hade rejäla skador på skrovet har jag slipat/spacklat/slipat utsidan. Den gamla gelcoaten är uppruggad och på vissa ställen helt bortslipad, ner till väven. Min fråga är nu vad jag ska göra för att få båten tät och så den får ett bra skydd mot slitage. Jag har funderat på två olika alternativ. På med ny topcoat (Dyrt alternativ?) eller.... På med epoxiprimer och 2komps polyuretanfärg. (Billigare alternativ?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 14 April , 2014 2K-färg brukar inte hålla under vattenlinjen, bättre med en hård bottenfärg om du kommer ha den liggande i vattnet i längre tider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 14 April , 2014 Hej. Har fått en plasteka (Crescent 400) gratis och vill nu göra den tät och duglig att köra med utan att lägga ut en halv förmögenhet. Eftersom den hade rejäla skador på skrovet har jag slipat/spacklat/slipat utsidan. Den gamla gelcoaten är uppruggad och på vissa ställen helt bortslipad, ner till väven. Min fråga är nu vad jag ska göra för att få båten tät och så den får ett bra skydd mot slitage. Jag har funderat på två olika alternativ. På med ny topcoat (Dyrt alternativ?) eller.... På med epoxiprimer och 2komps polyuretanfärg. (Billigare alternativ?) Jag hade spacklat alla skador med epoxispackel och målat skrovet ovan vattenlinjen med 2k polyuretanfärg. Under vattenlinjen hade jag lagt en 2k epoxigrundfärg och därefter bottenmålat. Biltemas sortiment duger gott om du inte har väldigt höga krav på slutresultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 April , 2014 Det där med bottnar på båtar om man inte vill ha nån bottenfärg och tar bort den gamla bottenfärgen är ju en fråga som kommer upp mer och mer, Lägga på topecoate skulle ju va en möjlighet. Tror - tvärt emot TS - inte att det är så dyrt. Å andra sida blir ju resultaten sisådär om man inte lägger en massa jobb efter att topcoaten härdat och vattenslipar den i omgångar med allt finare papper. Reparerade en gammal anslagstavla som "Hansson & Sigvardsson" (Ett företag i plastbranschen på Smögen, som tillverkat smådetaljer som luckor mm till de stora båttillverkarna) hade byggt för ungefär 30 år sen. Väder och mest vind hade gjort att infästningen till stativet den stod på hade spruckit och det fanns en del andra småfel - trasiga gångjärn tex. Slipade ur och lagade upp infästningen, samt lagade i några andra småskador. Sen sprayade jag det hela med en 2-K gelcoatspray som Jan Hansson hos "Hansson och Sigvardsson" kom med. Man fick först slå hål på et membran i burken, Sen skaka och blanda och sen spraya med blandningen inom en viss tid. Resultatet blev helt ok. Det måste ju finnas enklare medel för att fixa till en sån båt som TS frågar om. Vanlig 2-K färg under vattenlinjen är nog ingen bra lösning och alla vill ju inte ha bottenfärg idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 14 April , 2014 Fick tips av en kollega med motorbåt i Vänern att man kan använda Biltemas takfärg som bottenfärg. Har inte vågat (och kommer inte göra det av andra skäl) men hon har använt det i flera år och är helnöjd. Med en epoxiprimer från samma firma under så tror jag inte att man kommer undan billigare eller snabbare/smidigare. Jag hade vågat prova på en eka, tillräckligt liten yta för att orka göra om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser