Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
KaptenKrock

Tömma vatten utan dyvika, hur göra?

Rekommendera Poster

Hej!

Kapellet var lite slitet när jag köpte båten, men bara så att det läckte lite. Dock hade det samlats vatten vid batterifacket bak men fick bort det. Funderar dock på hur man kan försäkra sig om att det inte ligger vatten under durken, eller i botten. 

Det finns ingen dyvika på båten, det är en Ö-vik 55 0 HT från senare 70-tal. Att själv göra en dyvika känns riskabelt med tanke på att vatten tränger igenom och jag tyvärr inte är tät.. höhö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har verkligen inte en Örnvik 550HT en dyvika?

Hade en gång långt tillbaka i tiden en 510HT (som väl eg bara är en 550 tvättad i för varmt vatten?) och på den fanns det dyvika.

Köp en lös dyvika och eftermontera du, det är inte svårt att få det tätt mot vatteninträngning och dyrt är det knappast heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är nog svårare att hitta det optimala stället än att få tät. För en gammal stofil sitter ordet Sikaflex inmejslat - det kanske finns bättre tätningsmedel, men hittills har jag inte märkt några problem

Efter en del mätande och kliande i huvudet brukar jag borra ett klent hål så nära den lägst punkten som möjligt. Sen brukar jag därifrån "fräsa ut hålet så underkanten  på hålet i dyvikan kommer i liv med lägsta punkten i kölskrapet. 

post-53310-0-04345900-1397456937.jpg

De gånger jag monterat en dyvika har jag använt modellen på bilden. Man har då lite marginal ifall man borrar det första hålet för högt eller för lågt.  :angry:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, dyvika ska man ha. Men köp en med standardgänga. Biltema har en med R10 på pluggen och R15 utvändigt. På insidan sätter man en "huv" - då blir den dubbelt tät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk för när man slog en träpinne eller kork i hålet. Jag var så feg så jag spikade över en blyplåt.

Jag brukade normalt sjösätta sjösätta min scoutkårs två båtar. Ett år kunde jag inte och killen på bilden - han som ligger - tänkte inte på att sätta i "nolan". När de hämtat den andra jullen med kranbil, hade den första sjunkit.  :wacko:

post-53310-0-80811300-1397464644_thumb.jpg

Nolan skulle ha suttit vid pilen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Finns det inte någon dyvika utvändigt akterspegel skulle jag nog inte borra upp ett hål för dyvikan. anledningen är att svårt att täta mot spegeln invändigt och förmodligen är det trä  invändigt som snabbt suger åt sig vattnet...

Istället satt en dyvika invändigt durk och skaffat en oljesug el dyl och suga upp ev vatten, inga större problem att få det tätt.Denna funkar mycket bra till allt möjligt där det bla är trångt, Jula 299. rymmer 6 liter    -Alternativt en våtsug.

650213-jpg.jpg

Redigerad av Minego

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk för när man slog en träpinne eller kork i hålet. Jag var så feg så jag spikade över en blyplåt.

Jag brukade normalt sjösätta sjösätta min scoutkårs två båtar. Ett år kunde jag inte och killen på bilden - han som ligger - tänkte inte på att sätta i "nolan". När de hämtat den andra jullen med kranbil, hade den första sjunkit.  :wacko:

attachicon.gifnola.jpg

Jag antar att taget i håret var dåtidens uppfostran för att komma ihåg bättre nästa gång?  Vi pratar vad? 1960-tal?  :-) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifnola.jpg

Jag antar att taget i håret var dåtidens uppfostran för att komma ihåg bättre nästa gång?  Vi pratar vad? 1960-tal?  :-) :-)

Jo - nån gång runt 1965

Skall jag va riktigt ärlig är bilden arrangerad. Den gamle urmakaren, som hade sin verkstad snett  mittemot där vi hade våra båtar, kom ut ibland för att sträcka på ryggen och få lite frisk luft och just den dagen kolla på oss pojkvaskrar som höll på att montera ett nytt roder - tillverkat av mig - på vår gamla J10. Jag råkade ha kameran med och bad honom lugga kompisen Stig. Stig behövde nog det - han tillhörde "Tångens Uvôrlne Gossar" ;)

Det var nåt år senare som Stig glömde att sätta "nolan".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våt dammsugare finns billigt på Biltema. Kanon till det mesta

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...