Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Spancox

Mantågsstöttor 630 mm?

Rekommendera Poster

Vi behöver byta ut någon mantågsstötta och tänkte i samband med detta även fixa grindar till mantåget.

Nu har jag varit ute och mätt våra stöttor som är 630 mm cc tophål till rörets slut. CC mellan övre och undre vajerhålet är 335 mm.

Är det månne en gammal standard? Allt jag hittar idag är på 610mm som störst och har 305mm cc mellan hålen.

Är det någon som vet var jag hittar grejer med mina mått eller behöver jag låta tillverka dem? I så fall tar jag gärna emot förslag på firmor som kan sådant här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var du håller till i Sveriges avlånga land, men har vid ett par tillfällen besök Tackel och Tåg i Råseglarhuset på Skeppsholmen i Huvudstaden. De har massvis med gamla grejor. Hittade lite som jag sökt för egen del. 

http://tackelochtag.se/

Nästa gång skall jag leta efter några fötter till mantågstöttorna - liknande de två jag fick av kompisen och monterade i vårat. De som jag köpte nya för tre år sen i fina marinbutiken har redan börjat ge sig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Jag skall genast kolla upp båtfixaren och tackel & tåg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag löste enkelt en öppning i mantåget m en skothake vid akt pulpit på övre o nedre mantågslinorna. Skitlätt när man måste hastigt öppna för att fixa m boj eller dyl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...