Markus_KBSS 3 Postad 13 April , 2014 Halloj!Jo, jag har blivit med en båt till och ska segla hem denna, (en seglats på ca 4-5 dagar).Nu undrar jag: Behöver jag införskaffa ett nytt tillstånd för VHF eller kan jag använda det jag har till min andra båt? (Anropssignal etc).Har ringt PTS men dom hade bara telefontid.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 April , 2014 Använd det gamla. Detta med VHF är nog en mjölkko där det går att suga ut pengar. Läs hos båtägare. Har alla tillstånd och certefikat på båten, jag jagar även där använder man oxå VHF helt utan några certfikat eller tillstånd, dessutom är en jaktkanal på samma frekvens som L2. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 April , 2014 Syndar och kör VHFen ibland i min andra båt. Enklast är att döpa båtarna lika. :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus_KBSS 3 Postad 13 April , 2014 Syndar och kör VHFen ibland i min andra båt. Enklast är att döpa båtarna lika. :-) Tack för svar! Ja, såklart. Det var ju smidigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 April , 2014 Kanske ska jag förtydliga att vid jakt är det helt tillåtet att använda VHF/jaktradio helt utan krav på kurser eller tillstånd. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 April , 2014 VHF tillståndet gäller för en viss båt. I tillståndet anges båtens namn, längd och bredd. Men de flesta gör nog som Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 13 April , 2014 Så länge man inte hamnar i sjönöd och trycker in DSC'n... Har fått lära mig att det hänt att sjöräddningen gått ut och letat efter fel båt i sådana fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 April , 2014 (redigerade) Kanske ska jag förtydliga att vid jakt är det helt tillåtet att använda VHF/jaktradio helt utan krav på kurser eller tillstånd. Kalle Hm, när jag för c:a 10 år sedan köpte en jaktradio på Hylte Lantmän så frågade dom faktiskt efter mitt D-cert. Men det kanske har ändrat sig sen dess. /B Edit. J3 och J4 är samma frekvenser som L1 och L2, med PTS goda minne, risken att jakten skall störa den marina trafiken får nog anses som ganska liten. Redigerad 13 April , 2014 av Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Markus_KBSS 3 Postad 13 April , 2014 http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/2004/Tillstand-kravs-inte-langre-for-sandning-av-jaktradio-och-amatorradio/ Ang. tillstånd för jaktradio. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser