Flaklypa 0 Postad 11 April , 2014 Hej,Jag är på jakt efter en bromsad 80-trailer till min Yamarin 76 DC som väger strax under 2 ton med motor. Jag vet dock inte vad jag ska välja för utifrån förutsättningarna (båt på 2 ton och bil med max dragvikt 2 ton). Vad jag än väljer blir det fel och det känns inte särskilt inspirerande att lägga 50-60.000 på en trailer som inte blir rätt. 1. Antingen köper jag en trailer med totalvikt 2 ton. Då åker jag på ca 500 kg överlast. Jag klarar kortet men det är ändå pest. 2. Jag köper en trailer som får lasta 2 ton (ca 2500 kg totalvikt). Då åker jag på olovlig körning och av med kortet med den bil jag har idag vilket är kolera.Känns inte helt rätt prioriterat att köpa en SUV (3500 kg dragvikt) för att dra båten 3 ggr per år heller. Jag har BE-kort.Hur skulle ni göra…andra förslag är självklart välkomna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 11 April , 2014 Det är sällan polisens vägtrafikgrupp är ute med mobilavågar. Däremot kan de flesta poliserna körkortsklasserna. Lätt att se vad släp och bil är klassade för. Det händer nästan aldrig att de har utrustning att väga ekipaget så till vida att du inte åker förbi en av landets fasta vågstationer och den råkar vara bemmanad. Sedan är det en annan fråga hur jag skulle göra om jag var i din situation? Har BE och bil för 2500 kg:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 11 April , 2014 3............eller så köper du en mindre båt. Dette är inte pest eller kolera. Det är lovlaglighet eller inte. Att fråga forumet om medhold för att bryta lagen (2. / kolera) är ohyrlig fräckt :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2014 Fundera på hur försäkringarna gäller när du bryter mot lagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
15000 2 Postad 12 April , 2014 Gör om gör rätt. Du skriver själv att du kommer bryta mot lagen oavsett så vart vill du komma? Du svarar ju på dina egna frågor. Oansvarigt anser jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 12 April , 2014 Vilka surputtar, TS har ju inte brutit mot någon lag ännu, han ber ju om råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2014 Vilka surputtar, TS har ju inte brutit mot någon lag ännu, han ber ju om råd. Det har han ju fått: Bryt inte mot lagen! Är inte det ett bra råd? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 12 April , 2014 Anlita en båttransportör det måste bli många vändor innan du kommer upp i 50-60 000 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 April , 2014 För stor båt eller för liten bil. Finns inga genvägar eller kryphål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 12 April , 2014 Den som aldrig brutit mot en trafiklag - räck upp en hand!!!! Ett konkret råd till TS är att hyra/låna en lämplig bil de gånger du ska dra trailern. Kostar några hundralappar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 13 April , 2014 Att välja en vagn som inte är byggd för vikten verkar riktigt dumt. Jag skulle välja en vagn som grejar vikten, då vet jag att den håller för vikt och bromsar. Det gäller att välja det minst dåliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde7 7 Postad 13 April , 2014 Köp en båttrailer som klarar vikten 2500kg, sedan typar du om den till max 2000kg så du får dra den med din bil. Böterna för 500kg överlass klarar du som du själv skrev. Detta borde bli smidigare än att låna ekipage var gång. Lycka till!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flaklypa 0 Postad 14 April , 2014 Köp en båttrailer som klarar vikten 2500kg, sedan typar du om den till max 2000kg så du får dra den med din bil. Böterna för 500kg överlass klarar du som du själv skrev. Detta borde bli smidigare än att låna ekipage var gång. Lycka till!!! Hej, Det här alternativet känns mest aktuellt för mig i dagsläget. Då klarar trailern båtens vikt samtidigt som jag klarar kortet. Ska ringa försäkringsbolaget och höra vad dom säger om övervikt. Tack alla som svarat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser