Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gorfus

Vad är detta för en axeltätning?

Rekommendera Poster

Det ska droppa någon droppe i bland sa den förra ägaren. En gång per år drar man ett kvartsvarv på nylonhylsan om det behövs. Vad är det för en tätning och vad ska man tänka på?

 

Hur funkar axellagret? behöver man underhålla det på något sätt. Har inte gjort något på fem år och det verkar funka fint.

post-92910-0-93004500-1397251325_thumb.jpg

post-92910-0-22342700-1397251823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en "glandtätning" men det är ovanligt att de är gjorda i delrin - det brukar vara mässing/brons till dem. Inne i tätningen sitter det en textilfläta som är indränkt med talg eller liknande.

Ett gammalt klassiskt teknikertips: Om det fungerar  - rör det inte!

Om det börjar droppa från tätningen så är det som förra ägaren sa - dra åt lite. Så småningom kommer du att ha dragit gängan i botten och då är det bara att byta till en ny fläta inne i tätningen. Det finns beskrivningar på nätet hur flätan ska monteras (snedskäras) för att det ska bli tätt.

 

På bilden syns en zinkanod på propelleraxeln. Om du har en bronspropeller så gör den ingen antikorrosionsnytta. Däremot hindrar den cu-joner från propellern och havstulpanerna trivs på proppen. Rekommenderas att demontera för att slippa skrapa havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förbaskat mycket tulpaner. Har läst väldigt mycket om det på nätet och många varningar finns om att det tär på propellern (verkar finnas lika många tips som det finns propellrar. Min är en Flex o Fold och i brons av bra kvalitet tror jag. Ska man våga chansa utan anod? Lagret då, behöver man göra något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förbaskat mycket tulpaner. Har läst väldigt mycket om det på nätet och många varningar finns om att det tär på propellern (verkar finnas lika många tips som det finns propellrar. Min är en Flex o Fold och i brons av bra kvalitet tror jag. Ska man våga chansa utan anod? Lagret då, behöver man göra något?

Göra något?

 

Ja, om några år behöver du byta propeller ;-)

 

Antagligen dyrare enn at byta anod.

 

Bada mera, skrapa tulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förbaskat mycket tulpaner. Har läst väldigt mycket om det på nätet och många varningar finns om att det tär på propellern (verkar finnas lika många tips som det finns propellrar. Min är en Flex o Fold och i brons av bra kvalitet tror jag. Ska man våga chansa utan anod? Lagret då, behöver man göra något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle själv vågat testa att ta bort zinkanoden.
Eventuell galvanisk avzinkning är en långsam process så du kan väl gott testa en säsong och sen utvärdera resultatet vid nästa vinterupptag.

[Har du ofta inkopplad 220-landström kommer saken i ett annat läge, då kan elektrolytisk läckströms-korrosion snabbt käka upp metaller vid elfel, men eftersom din befintliga zinkanod verkar trivas är väl detta knappast aktuellt. Hur ofta byter du den, äts ungefär en tredjedel av metallvolymen bort varje säsong?]

Angående det yttre lagret i din bild så är det vattensmort s.k. cutlesslager som inte kräver nåt underhåll. Byt ut lagret när axeln glappar alltför mycket, men hur man mer exakt avgör när det är dags vet jag inte.

Angående den inre tätningen så är det nog som sagt en variant på glandtätning, sådana skall faktiskt läcka en del
!
[Gärna flera droppar per minut då axeln snurrar, så enstaka droppar även vid stillastående är nog svårt att undvika. Orsaken är att axelns friktionsvärme inuti tätningen måste kylas bort för att undvika överhettning. Själv skulle jag alltså akta mig för att dra åt tätningen hårt, istället accepterat visst läckage. Kanske rent av räknat droppar ifall det är lätt synligt.]

Hmm...vad har du för beväxnings-hämmande färg egentligen, din rostfria axel är enligt bilderna målad men lik förbaskat verkar den ha varit onormalt tulpan-angripen?
[Har enstaka tulpaner själv med godkänd västkustfärg (Micron WQ) men inte i den omfattningen, därav frågan. Min hemmahamn har nog i.o.f.s. inte riktigt full salthalt eller genomströmning av friskt  syrerikt vatten, men men.]

Lägger in en gammal bild på min egen propeller nedan, den har inget anodskydd. Trots det är den "still going strong". Nå, eller åtminstone "still going". ;-)

post-86835-0-05719400-1397312749_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoden håller två somrar ungefär. Färgen är mille extra so funkar kanon på nåten men inte på axeln. Kanske ska testa en sommar utan anod....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...