Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
merc200dalarna

Impeller pumpar luft, ej vatten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Mercury 20 från 1972, går som en klocka, men utan skvallervatten. Rev isär och impellern ser ruggigt fräsch ut.

Provade att blåsa "bakvägen", från skvallerslangen till kopparröret ned till växelhuset, och det blåser men blir inte tätt om jag håller för kopparröret??? Ska det bli tätt??

Låter jag motorn gå en minut så blåser den luft som bara den i skvallerröret, testat i vattenglas. Men inte en droppe vatten.

Kan jag ha fått en bristning från kopparröret eller uppåt?

(vid tätningen kring kopparröret upp i motorn kanske?) (hur kommer jag åt den?)

Blåst ut vattenintaget efter konstens alla regler.

Packningarna var fräscha och hela, pumphuset var fräscht.

Har bilder på impellern från gammal kamera (5Mpix)

Kan en impeller se helt oskadad ut men ändå vara kass?

//

edit: bild jp96xx.jpg

Redigerad av merc200dalarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har aldrig kollat en impeller till Mercury 20 men ett andra impellrar....

Impellrar blir mjuka i gummit med tiden och då orkar de inte pumpa kylvatten i samma volym som när de är nya och styva i impellerbladen. Den impeller som du fotograferat har ju helt böjda blad. Om den blivit så genom lång och trogen tjänst så skulle den varit bytt för ett antal år sedan. En impeller kan "vara slut" utan att impellerbladen gått av.

En ny impeller är en hanterbar kostnad jämfört med vad en havererad motor kostar att reparera. Om jag är osäker på impellerns pumpförmåga så skulle jag byta den omedelbart.

Sen kan det kanske finnas andra orsaker till att det inte kommer kylvatten men jag är ingen expert på innanmätet i utombordare så det ger jag mig inte in på.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det har gått hål någonstans så avgaser kommer in i kylvattensyatemet.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Skulle tro att det har gått hål någonstans så avgaser kommer in i kylvattensyatemet.

Kalle

Ja det är jag rädd för, det luktade avgaser som tusan när jag blåste i röret. Och vid ett tillfälle så kom det avgaser ur skvallerröret.

Vart sitter hålet? "oftast"..

Kan väl inte vara i blocket eller så??? jag menar "what are the odds"...

I botten på pumphuset satt en metallflisa i ett hål, jag vet inte vad det är

vid pilen är det ett litet hål: 2j3pc8w.jpg

Redigerad av merc200dalarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På impellern finns det ett spår som ska passa mot en krysskil eller sprint som sitter på den axel som driver runt impellern. Är det rester av den krysskilen/sprinten som du hittat? Det är lite svårt att se de detaljerna på ditt foto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På impellern finns det ett spår som ska passa mot en krysskil eller sprint som sitter på den axel som driver runt impellern. Är det rester av den krysskilen/sprinten som du hittat? Det är lite svårt att se de detaljerna på ditt foto.

Nejdå, "medföljaren" är intakt och på plats!

Hålet är i "koppen"...."pumphuset"....och biten jag hittade såg ut som ett svarvspån!

Ska hålet finnas där i pumphuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...