Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
gasljus

Flo Torq IV hubbkitt

Rekommendera Poster

Nån som testat Flo Torq IV hubbkitt till sin Mercury propeller ? Undrar om det är värt att satsa på ? Är det stor skillnad mot Flo Torq II  när det gäller att minska smällen i växelhuset när man använder tunga stålpropellrar ??

Med vänlig hälsning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FT4 är främst inte utvecklad för att lindra smällen när växeln går i utan för att minimera rappel från dog-clutchen på främst större 4-cylindriga motorer. En stor 4:a har en egenfrekvens på tomgång/låga varv som kan få dog-clutchen att gripa/släppa/gripa/släppa med ett rapplande från växelhuset som följd. Egentligen inte farligt för växelhuset men rätt irriterande att lyssna på. Har du inte dessa problem behöver du inte Flo Torq 4, skillnaden i klonket när växeln går i är försumbar mellan FT2 och FT4...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej,,, det var mest klonket när växeln går i som jag ville reducera. Tack för svaret,,, jag tänkte att det var ett annat material i FT4 istället för den stenhårda plasten i FT2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva insatsen till FT4 är delad i två halvor förbundna med titanstavar. Den möjliga rörelsen där handlar om nån millimeter som har ganska liten inverkan på klonket när propellern omedelbart accelererar från stillastående till 400-500 rpm. Däremot funkar FT4 bra för att reducera dog-clutch rappel. Titanstavarna och den mer avancerade konstruktionen gör FT4 rätt mycket dyrare än FT2 oxå..


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Har nu testat  Flo torq IV  och i mitt fall så minskade klonket kraftigt när jag lägger i växeln, Jag upplever en avsevärd skillnad, Var tidigare rädd att förstöra växelhuset när växeln skulle i :D , men dom håller säkert för det...Jag kör en gammal tvåtakts Yamaha 225hk,  

 

Helt rätt som jarb skriver att  Flo torq IV och Flo torq III är framtagna främst för att reducera dog-clutch rappel för dom som åker fyrtakt,

 

Flo torq IV kostar 3ggr mer än Flo torq II,och följer inte med vid propeller-köp.. Men jag tycker den var värd pengarna, (fattar inte att Mercury inte gör hubbar i mjukare material, än den stenhårda plasten hubben som följer med Mercurys propellrar)

 

Kräv att få med Flo torq IV eller Flo torq III när du köper ny rostfri Mercury-propeller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...