gasljus 0 Postad 11 April , 2014 Nån som testat Flo Torq IV hubbkitt till sin Mercury propeller ? Undrar om det är värt att satsa på ? Är det stor skillnad mot Flo Torq II när det gäller att minska smällen i växelhuset när man använder tunga stålpropellrar ?? Med vänlig hälsning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 12 April , 2014 FT4 är främst inte utvecklad för att lindra smällen när växeln går i utan för att minimera rappel från dog-clutchen på främst större 4-cylindriga motorer. En stor 4:a har en egenfrekvens på tomgång/låga varv som kan få dog-clutchen att gripa/släppa/gripa/släppa med ett rapplande från växelhuset som följd. Egentligen inte farligt för växelhuset men rätt irriterande att lyssna på. Har du inte dessa problem behöver du inte Flo Torq 4, skillnaden i klonket när växeln går i är försumbar mellan FT2 och FT4... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gasljus 0 Postad 12 April , 2014 Okej,,, det var mest klonket när växeln går i som jag ville reducera. Tack för svaret,,, jag tänkte att det var ett annat material i FT4 istället för den stenhårda plasten i FT2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 12 April , 2014 Själva insatsen till FT4 är delad i två halvor förbundna med titanstavar. Den möjliga rörelsen där handlar om nån millimeter som har ganska liten inverkan på klonket när propellern omedelbart accelererar från stillastående till 400-500 rpm. Däremot funkar FT4 bra för att reducera dog-clutch rappel. Titanstavarna och den mer avancerade konstruktionen gör FT4 rätt mycket dyrare än FT2 oxå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gasljus 0 Postad 6 Juli , 2014 Hej igen Har nu testat Flo torq IV och i mitt fall så minskade klonket kraftigt när jag lägger i växeln, Jag upplever en avsevärd skillnad, Var tidigare rädd att förstöra växelhuset när växeln skulle i , men dom håller säkert för det...Jag kör en gammal tvåtakts Yamaha 225hk, Helt rätt som jarb skriver att Flo torq IV och Flo torq III är framtagna främst för att reducera dog-clutch rappel för dom som åker fyrtakt, Flo torq IV kostar 3ggr mer än Flo torq II,och följer inte med vid propeller-köp.. Men jag tycker den var värd pengarna, (fattar inte att Mercury inte gör hubbar i mjukare material, än den stenhårda plasten hubben som följer med Mercurys propellrar) Kräv att få med Flo torq IV eller Flo torq III när du köper ny rostfri Mercury-propeller.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser