Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
WAndK

Hempel SilicOne

Rekommendera Poster

Hej

Har precis beslutat att blästra vår båt, då den gamla bottenfärgen flagar av med kraftig beväxning. När botten nu blir helt ren finns ju möjligheten att byta färgsystem till något bättre (?) Alternativet är ju att fortsätta med en mjuk bottenfärg typ Mille Dynamic som vi haft hittils.

Men jag blev lite nyfiken på Hempels SilicOne och undrar om det är någon som testat och vad resultatet blev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har själv inte testat färgen, men det finns ett ganska utförligt test av Silic one i förra numret av Praktiskt båtägande. Rent spontant verkar färgen fungera riktigt bra (tyckte jag det verkade som). Hade inte blivit någon beväxtning på deras båt har jag för mig, samt att den även ökade fartprestandan. Det ska ju bli något "skyddande" slemlikt lager av färgen har jag för mig?

Däremot så skulle den va mer komplicerad att applicera, om jag inte minns fel var det mycket noggrannare med tidsintervallet du skulle lägga på färgen, temperatur etc. + att det tydligen blir lite dyrare de första åren att nyttja en sån färg.

Men som sagt, kolla Praktiskt Båtägandes artikel (är inte hemma annars hade jag kunnat kika vilken de var). Tyckte den var matnyttig.

Lycka till och återkom med resultat! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, visst blev man nyfiken. Det var den artikeln som jag läste, men det är ju mer i form av en "reklam annons" som låter för bra för att vara sann...

Jag köper både den högre kostnaden första året och mecket med att måla, bara det fungerar. För det är nog inte helt lätt att byta tillbaka om det inte skulle fungera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som kan berätta om Silic One fungerar eller ej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en i hamnen som började använda denna förra säsongen.

Vi var också intresserade av hur denna färgen fungerade och har därför följt hans "projekt".

Jag kan rapportera att den fungerat bra, och efter upptagning och avspolning så ser den ut som när han satte i båten på våren. Där är lite skrap märke han behöver fylla i annars så är han klar att sätta i den igen.

Färgen verkar fungera bra, ska något sägas så verkar den lite känsligare mot fysik påverkan än typ hård bottenfärg. Funderar definitivt på att prova den själv nästa gång jag skrapar botten ren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...