Azguz 105 Postad 11 April , 2014 http://www.blocket.se/vastmanland/Mycket_fin_Monsun_31_Sofia_med_nya_segel_53197748.htm?aw=1Verkar vara något att tita vidare på eller? Reagerar på att det är en Monsun, nya segel, verkar välutrustad, den har tank/vattenkapacitet redan för långsegling. Hur är riggen på monsunerna? Är det redan anpassade för långsegling i grunden så man inte behöver förstärka rigg/röstjärn utan det handlar mer om vindroder osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 April , 2014 http://www.blocket.se/vastmanland/Mycket_fin_Monsun_31_Sofia_med_nya_segel_53197748.htm?aw=1 Verkar vara något att tita vidare på eller? Reagerar på att det är en Monsun, nya segel, verkar välutrustad, den har tank/vattenkapacitet redan för långsegling. Hur är riggen på monsunerna? Är det redan anpassade för långsegling i grunden så man inte behöver förstärka rigg/röstjärn utan det handlar mer om vindroder osv? Den inbyggda bränsletanken kan vara knepig att göra ren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 11 April , 2014 http://www.blocket.se/vastmanland/Mycket_fin_Monsun_31_Sofia_med_nya_segel_53197748.htm?aw=1 Verkar vara något att tita vidare på eller? Reagerar på att det är en Monsun, nya segel, verkar välutrustad, den har tank/vattenkapacitet redan för långsegling. Hur är riggen på monsunerna? Är det redan anpassade för långsegling i grunden så man inte behöver förstärka rigg/röstjärn utan det handlar mer om vindroder osv? Den inbyggda bränsletanken kan vara knepig att göra ren. Jag tycker det låter som ett bra köp för dig, mycket sjöduglig båt för pengarna. Det är också en stor fördel att få med mycket utrustning, mm. om man inte har så mycket själv sedan tidigare. Motorn ser jag som en svårighet att ta sig igenom. Är den ok för långseglingeller inte? Ett motorbyte är ganska kostsamt. Motor 50 000:- till 60 000:- kr Montage 10 000:- till 25 000:- kr beroende på hur mycket du kan göra själv. http://www.sailingisabell.nl/ Här finns mycket info, bl.a. hur man gör rent tanken i kölen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 11 April , 2014 (redigerade) Samtidigt som motorbyte är dyrt, är en gammal lågvarvig diesel outslitlig om man sköter den. Åk och kolla vetja. Bra pris! Redigerad 11 April , 2014 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 11 April , 2014 Håller absolut med Peter_K, åk och kolla. Har båten dessutom gått mycket i sötvatten eller om motorn är sötvattenkyld är det ju jättebra. Vår MD11 från 1980 tuffar på bra utan några problem, startar bra, drar varken olja eller bränsle och ryker varken vitt, blått eller svart (eller någon annan färg för den delen). Ta i trä... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 11 April , 2014 Väldigt högt intresse. Blir inget köp i lugn och ro skulle jag tro.. Få se om jag åker 30 mil tor imorgon, men blir rätt stressigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 11 April , 2014 Det blir aldrig lugn och ro när man ska köpa något tycker jag. Även om man inte är stort intresse så inbillar man sig att det finns någon annan som kommer att hinna före. Go for it! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 11 April , 2014 Det blir aldrig lugn och ro när man ska köpa något tycker jag. Även om man inte är stort intresse så inbillar man sig att det finns någon annan som kommer att hinna före. Go for it! Mackey En kompis ska höra hemma snart om han får åka iväg med mig imorgon. I så fall åker jag och tittar på den imorgon bitti. Annars tar jag is i magen och försöker nästa helg men då kommer den troligen vara såld(intresset var enormt) men då är det så. Min maximala budget är 200 000 kr så en bra båt borde jag ju faktisk inte ha så svårt att hitta. Den har dock stått på land i 2 år, men marinan ska ha servat motorn därunder. Jag får höra mer med dom vad det rör sig om. Men då kan jag likväl fråga om något som blir en följd av ett köp. Frakten hem! Jag hörde med en firma som tog 200 kr/milen samt 1h per av- och pålast a 1500 kr, men de har få returer hem från Gävle så kanske får betala även den... Har ni några tips på bra fraktare av båt? Fanns en lista på sailguide: http://www.batnet.se/batnet/kategori/utrustning.php?aid=49 Men antar att det kanske ruvar lite erfarenhet här om även det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 11 April , 2014 Isen har ju släppt så varför inte ta den sjövägen? Om du inte har tid just nu så tar den nog inte skada av att ligga på land ett par månader till. Det är nog billigare än landsvägstransport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 11 April , 2014 Jag körde med http://www.wiklunds.se/kontakt/uppsala/ Man fick vänta någon månad innan de hämtade båten, då hade de planerat så de slapp köra åt ena hållet tomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 11 April , 2014 Isen har ju släppt så varför inte ta den sjövägen? Om du inte har tid just nu så tar den nog inte skada av att ligga på land ett par månader till. Det är nog billigare än landsvägstransport. Jag har nog inte förvärvat mig den kunskapen/erfarenheten för att göra den långa seglingen tyvärr så här snabbt :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 11 April , 2014 (redigerade) Jag kan troligen hjälpa dig att segla hem båten lite beroende på när det är dags. Jag är händig, hyffsat motorkunnig och ganska erfaren seglare så jag hoppas och tror att jag kan klara av skutan till Gävle tillsammans med dig och ev någon ytterligare person. Kanske kan min fru följa med och du kanske också har någon som kan/vill delta. Man får nog räkna med att det är 50 - 60 timmars segling eller motorgång. Om allt går bra kan man göra sträckan på ett 24 timmars pass + tre 10 timmars dagar, sammanlagt fyra hela dagar. Sedan är det bra att kunna ta några extra dagar om vädret blir för dåligt. Bäst är om det blir i början av maj (5-20 någon gång) sedan börjar våra semesterplaner och annat att lägga hinder i vägen. Hör av dig! Mackey Redigerad 11 April , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 11 April , 2014 Samma här. Från Västerås till Gävle är en "stenkast" bara numera för en annan.. Upptagen med en sjöresa slutet av maj-början juni men hjälper till om du vill ha hjälp andra tider. Det dråpliga är att jag ev hjälper en att segla en båt från norr om Stlhm till Västerås i maj. Gäller att pyssla ihop tiderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 April , 2014 Risk att en sån pärla för det priset går fort att sälja. Jag tänkte erbjuda transport segling. En trevlig båt tror jag. Tyvärr var jag lite sent ute och har även rätt fullt schema. Får väl transportera nåt på närmre håll. Egna båten t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 12 April , 2014 Ja, det är nog stor risk att den säljs snabbt! Jag kontaktar ägaren mot helgen så får vi se. Förvinner den så gör den det! Får jag leta annat.Tack för era erbjudan att hjälpa mig segla hem den! Vore ju ett kanontillfälle för mig att få en masa erfarenhet och kunskap också! Bara jag hittar en bra båt så kanske det blir av i år! Jag hoppas det blir av i år så jag hoppas jag hittar en båt! Tror forumet vet vad jag letar efter så får ni nys om någon så tipsa gärna! Just nu så har jag stående bevakningar på blocket iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser