Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

Svensk båtbyggartradition i den lägre klassen

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Bekanta till mig är seglare. De tillbringar massor av tid till sjöss och de älskar segling och livet ombord. Så tar de ett stort beslut; säljer sin älskade segelbåt för att på ålderns höst lägga duktigt mycket pengar på en svenskbyggd stor kvalitetsbåt. Nu sitter de där och blir pinsamt dåligt bemötta av varvet. Massor av fel och en massa klantiga reparationer och ett bemötande av varvets ägare som är ett riktigt lågvattenmärke.

 

Jag nämner med flit inget varv, ingen båtmodell utan låter det vara såhär. Kanske läser denne varvsägare dessa rader... Nu har båtägaren fått anlita advokat och ännu är det en enda soppa av fuktinträngning, läckage och gud vet allt annat.

 

Stackars jävlar, säger jag bara!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en repris på fallet med HR37 Mia Maria

 

--Från dåvarande ägares hemsida ----

 

"Vår drömbåt hämtades stolt på Hallberg-Rassvarvet ny och fin - trodde vi - dem 13 maj 2008.

Detta blev vår största mardröm.
Massor av fel i båten, fått byta motor och värmare. Larmet fungerar inte. HR hjälper inte alls till och deras första åtgärd skedde 10 månader efter leverans.

10 månader efter leverans upptäcktes att skrovet var delaminerat överallt.

Besiktningar av Ångpanneföreningen, 2 båtbesiktningsmän, 2 professorer med oerhörda kunskaper i kompositer, civilingenjör, samt mkt erfaren båtreparatör är samstämmiga i att båten är sjöoduglig, tillhör ej den klass den byggts för, och får ej användas.

Hallberg-Rassy förnekar allt och domstolstvist har förevarit. Dom 29.10.2010.

Rättegångskostnaderna totalt överskriver 2.0 miljoner kronor. Dom 29.10.2010.

I denna situation kan Du hamna om Du köper Din nya drömbåt av Hallberg-Rassy."

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ärendet passerade tingsrätt och överklagades till hovrätt. När det var på väg att tas upp i hovrätten så hade HR tydligen fått nog av dålig reklam och förlikade sig med båtägaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Komm i håg:

Det finns intet som heter Svensk båtbyggartradition, egentligen.

D.v.s. intet med bara positivt förtecken.

 

Man har fuskat i alla år. Kolla bara HR på tidigt 70-tal, när orderböckerna var överfyllda.

Kolla Maxi på 80-tal när glass och epoxi blev dyrare enn personalkostnaden.

 

Behövs fler exempel?

 

Bara några enstaka eksempel. Same procedure as every year....in every country.

 

PS. Jag nemner 2 gamla varv.....cases old enogh................

 

 

MEN; Calle i Viga som byggde sniber o juller i sjulet på vintrarna efter pappas mallar, HAN sto pall för kvaliteten.

Den som byggde en enda sniba i "den lägre klassen" den gången...............byggde bara en sniba................

post-93948-0-65066600-1397170666_thumb.jpg

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...