gissla 1 Postad 10 April , 2014 Halloj, står i båtvalsköp av en ny båt. Finns det egentligen någon skillnad mellan Volvo Penta bensin och Mercruiser. Är främst v8 5.0 motorerna jag kikat på. Eller är det som med allt annat, lika många åsikter som medlemmar? /Med vänlig hälsning, VG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 April , 2014 Vp är dyrare på delar . Merc lättar och billigare att hitta delar . Om du nu ska mecka själv , annars om du lämnar bort allt jobb så är det smart att ha rätt verkstad i sin närhet ! Efter som båten är ny , som du skriver , så blir prio på närhet till märkesverkstad ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 10 April , 2014 Min nya VP 5.0 har elektronisk gas och växling (dvs inga wire) vilket gör hanteringen av reglaget till en fröjd. Som att skära i mjukt smör. Jag vet inte om Merc har det. Det elektroniska reglaget är dessutom förberett för en massa funktioner som går att programmera in av vp. Däremot har jag hört att man är ganska knuten till vp när det gäller felsökning om något blir fel på motorn. Det krävs ett diagnosverktyg för att hitta felet. Verktyget koster ca. 15000:- om man vill köpa ett själv. Om merc har så också vet jag inte. Vi valde vp för att det var kampanj på paketet just då samt att vi har fått för oss att vp är pålitliga grejer. Framtiden får visa om vi resonerat rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 10 April , 2014 Mercruiser har också elektroniska reglage även deras motorer kräver diagnosutrustning, Volvo tillverkar inga V8 så i grund o botten är det väl samma sak, Stora skillnaden ligger väl annars på dreven såg på båtmässan att volvo har lite nya grejer. Annars är det väl som jocke säger närheten till en mek som kan motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 10 April , 2014 En Mercruiser eller Penta 5 liters V8 är ju i grund och botten exakt samma motor. Som nån redan har sagt så är delarna lite billigare till en Merc. Dreven är väl det som skiljer där en del hävdar att Penta är så väldigt, väldigt mycket bättre oich andra hävdar raka motsatsen. När jag lämnade in min båt till en båtverkstad som är både Vp samt Merc auktoriserad förförra hösten så tyckte dom att Merc dreven var väl så bra samt lättare att hänga på och ta bort. Tror det får bli personliga preferenser som får avgöra. På äldre V8 har jag hört (observera hört, kan ej bekräfta detta själv) att Merc med sitt brytarlösa tändningsystem är bättre än VP:s med brytarspetsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 April , 2014 Kvalitén på bensinarna är det nog ingen större skillnad på men på dieslarna så har Penta haft stora problem som de är usla med att ta ansvar för. Så med tanke på hur Penta sköter sina garantier och hur de behandlar sina kunder så hade Mercruiser varit ett givet val för min del. Att Mercruiser är billigare på delar samt enklare att få tag i begagnat gör inte valet svårare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 11 April , 2014 Som flera säger. I grund och botten är det samma motor, cheva 305 block. tycker inte det är så svårt att hitta VP delar till hyffsade priser om man köper över nätet och letar lite. Så är det ny båt/motor du ska ha så skulle jag mer se till vilket pris jag får med respektive båt, amt vilken tillgång till verkstad som finns i närheten. Till båda motorerna behövs avläsningsutrustning för felkoder samt kunskap att tyda dom om man inte är en hajare själv att meka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser