hugh 0 Postad 8 April , 2014 Totalrenoverade MD7B med backslag MS2, nya motorkuddar, axel 110cm, axeltätning Blackjack. Efter att jag återinstallerade motorn har jag en glipa på 0,6mm längst ner mellan klämkopplingen på axeln och backslaget. Enligt verkstadshandboken ska den glipan inte överstiga 0,05mm (men det sägs att 0,1mm kan tillåtas). Jag borde sänka motorn och shimsa men det går inte: motorbädden är byggd helt enligt Volvos instruktioner i början av 80-talet, propelleraxelröret sitter fast i ett stabilt skott, fästen för motorkuddarna bultas fast direkt på plattjärn som är fastbultade i motorbädden. Ingen möjlighet att sänka motor. Kommer 0,6mm glipa förstöra backslaget eller kan jag i nödfall dra ihop klämkopplingen och backslaget nu och använda motorn den här säsongen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 April , 2014 Du får inte plats med en flexibel propelleraxelkoppling!? http://www.drevia.se/artikel.php?kid=&sok=propelleraxel&id=1535 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 9 April , 2014 Totalrenoverade MD7B med backslag MS2, nya motorkuddar, axel 110cm, axeltätning Blackjack. Efter att jag återinstallerade motorn har jag en glipa på 0,6mm längst ner mellan klämkopplingen på axeln och backslaget. Enligt verkstadshandboken ska den glipan inte överstiga 0,05mm (men det sägs att 0,1mm kan tillåtas). Jag borde sänka motorn och shimsa men det går inte: motorbädden är byggd helt enligt Volvos instruktioner i början av 80-talet, propelleraxelröret sitter fast i ett stabilt skott, fästen för motorkuddarna bultas fast direkt på plattjärn som är fastbultade i motorbädden. Ingen möjlighet att sänka motor. Kommer 0,6mm glipa förstöra backslaget eller kan jag i nödfall dra ihop klämkopplingen och backslaget nu och använda motorn den här säsongen? Har du båten på land? Man bör rikta det sista med båten i sjön då det kan skilja en del beroende på att båten är uppallad. Men 0,6 mm på en så kort axel låter mycket. Har du kollat att själva axeln är helt rak? Kolla även om motorn (backslaget) är i våg och inte lutar i längsled i förhållande till axeln, i det fallet kan det gå att höja den i framkant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 April , 2014 Då du skriver att du har monterat en Blackjack måste jag fråga, har du kilat upp axeln i mitten på hylsröret innan du kollat springan mellan medbringarhalverna? Det är nummer ett, är inte axeln i mitten på hylsan kan axeln börja "klongka" i hylsröret, vara för nära hylsan på någon sida. Därefter kollas så att motorn linjerar med axel i höjd och sida genom att först justera med ögonmått, sedan prova med bladmått mellan medbringarhalvorna, ett 0,1 ska inte gå in i springan någonstans, alltså ska avvikelsen vara mindre än 0,1 millimeter. Sista finjusteringen görs som så riktigt skrivits när båten sjösatts. Att använda en flexibel koppling för att åtgärda detta är inte helt ok, då den flexibla ska kunna ta upp motorns rörelser, kopplingen har en begränsning hur mycket den kan flexa och då har man redan utnyttjat hela eller delar av denna rörelse. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hugh 0 Postad 10 April , 2014 Det kan hända att jag har slarvat med det Pentax beskriver. När jag stoppade Blackjack på axeln tänkte jag att den blir centrerad av Blackjack-tätningen, blir den inte det? Är det alltså så att jag först måste kila upp axeln i mitten av röret sedan koppla fast klämkopplingen på axeln och efter det kolla hur väl klämkoppling och backslag ligger mot varann? Och efter att ha riktat motorn i det här läget igen ta bort klämkopplingen och sätta fast Blackjack på propelleraxelröret? Men kan det bli skillnad mot det resultat jag har fått nu. I och med att glipan på 0,6mm nu ligger längst ner mellan klämkoppling och backslag borde de aktre motorkuddarna shimsas uppåt och de främre sänkas. Men det är omöjligt att sänka motorn på min motorbädd (överst på motorbädden ligger plattjärn). Jag kollade inte hur väl motorn var riktad innan den lyftes ur. Enda skillnaden mot tidigare motorinstallationen är att jag tog bort klämfästet som användes för fixering av hylsrör i ett skott bara 15mm från Blackjack. Detta glasfiberskott var nämligen mycket klent på bara någon millimeter och jag tyckte att axelröret satt inte alls stabilt i det skottet. Jag byggde i stället om skottet riktigt rejält med divinycell och glasfiber drygt 60mm tjockt och laminerade fast axelröret ordentligt i det nya skottet. Jag försökte vara mycket noga med att axelröret hamnade på samma plats som tidigare. För att höja axelröret (och därigenom kunna sänka motorn) skulle jag behöva såga isär det nya skottet och frigöra röret. Om man använder klämfästet för hylsrör skulle det räcka att göra nya bulthål i skottet för fastsättning av klämfästet för att ändra på axelrörets höjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 April , 2014 Har man klämfäste så är det perfekt för att centrera axelröret. På min båt så plockade jag ur ett gammalt axelrör med gängat skruvfäste som var ett elände att montera (av andra skäl än riktning) och monterade ett nytt med klämfäste. Eftersom hålet i skottet efter skruvfästet var mycket större i diameter så satte jag dit en kraftig plåt i rostfritt som jag monterade klämfästet på och bultade fast plåten i skottet. Ett positivt resultat av det blev att det nu är mycket lätt att centera röret mot axeln genom att bara fila till bulthålen en aning i plåten vilket gör att man kan knacka den till perfekt läge med lätt åtdragna bultar innan man drar fast dem helt. Har haft stor nytta av det då jag tyvärr blivit tvungen att plocka ur axelröret två gånger pga lagerproblem men mha detta lätt kunnat centrera det igen mot axel när jag riktat. Använder inte Black Jack men helt säkert så centrerar den inte helt utan böjer sig för axelns tyngd. Som tidigare sagts är det viktigt att axeln centrerar i röret innan man börjar finrikta med båten i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hugh 0 Postad 11 April , 2014 Så skulle jag kunna rikta motorn genom att först centrera axeln i axelröret (som behöver vara frilagt och rörligt) och sedan med klämkoppling på axeln hitta läget där jag kan koppla ihop det med backslaget utan glipa? När jag har hittat detta läge fixerar jag axelröret med klämfästet i skottet eller/och laminerar fast det i skottet. Är det rätt? Axelns längd är 110cm, felvinkeln nu 0,23 grader. Att montera klämfästet på en på en plåt och bulta plåtbiten på skottet är en bra idé men jag har inte riktigt plats för det och arbetet blir mera komplicerat. Axelns tyngd på Blackjack har kanske påverkat att det blev fel. Jag ska kolla riktningen av motorn när båten senare ligger i vattnet. Hade tänkt att motorn kanske sätter sig lite i sjön och att jag eventuellt skulle kunnat använda motorn försiktigt den här sommaren med 0,6mm glipa. Skulle det gå i nödfall? Flexibel axelkoppling kompenserar tydligen inte för felriktad motor i mitt fall, och det finns inte plats för det heller: mellan klämkoppling och Blackjack är det bara 7mm och mellan Blackjack och axelrörsskott 15mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 April , 2014 Att axeln är centrerad i axelröret är viktigt för tätningen, den slits och blir varm om det ligger snett. Inrikningen av axeln mot motorn är viktig för att axeln inte skall 'bryta' mot cutless-lagret vilket ger vibrationer och att det slits snabbt. Teoretiskt är axeln rakt mot lagret om den sitter helt centrerad i axelröret när den är monterad i backslaget vilket jag använt som grovriktning. I praktiken kan den vara i spänn i alla fall. Ett tips förutom att mödosamt (och svårt) mäta är att man oftast kan känna ett litet glapp i cutlesslagret om du tar tag i propellern och rucka på den radiellt när axeln inte sitter fast i backslaget. Montera sedan axeln i backslaget och känn om något glapp finns kvar (vrid axel i olika lägen 90 180 osv och känn). Finns det något glapp kvar och det inte känns som det 'nyper' så går det säkert att köra med, för då kan inte lagret bryta i axeln pga att den sitter sitter för snett. Skulle den sedan visa sig vibrera en massa så får du nog försöka åtgärda det med finriktning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser