Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ChristineWallgren

Ej bottenmålad båt från sötvatten till saltvatten.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag går i funderingar på att köpa en begagnad båt som endast gått i sötvatten och därmed inte är bottenmålad.

Ska själv köra den på västkusten.

Är det någon som vet om man ska grunda med något innan man målar på bottenfärg och om det är något annat man ska tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Miljön! ;)

Jag vet inte om det funkar att ligga utan bottenfärg på västkusten, men här i Stockholms skärgård går det bra att hålla botten ren med båtbottentvätt istället för att ha giftig färg. Kostnaden är ungefär densamma.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Önskar jag slapp måla den!

Men gör man inte det här så går det knappt att köra framåt med den efter en vecka p.g.a. lagervis med snäckor!

Miljön! ;)

Jag vet inte om det funkar att ligga utan bottenfärg på västkusten, men här i Stockholms skärgård går det bra att hålla botten ren med båtbottentvätt istället för att ha giftig färg. Kostnaden är ungefär densamma.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men gör man inte det här så går det knappt att köra framåt med den efter en vecka p.g.a. lagervis med snäckor!

Miljön! ;)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En eller två veckor sommartid hinner der knappast växa så mycket att der trögar katatatrofalt.

Det sämsta är om det växer på propellern. Är det en deplacementbåt är två veckor på västkusten inget att oroa sig för. Det är bara bra att få lite växt så du ser var du skall måla vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en plastbåt bör man grundmåla med en speciell grundfärg glasfiferprimer hette det förr. Sedan gäller det att få på giftfärg. Här i väst är det som bäst!  :) Uno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då bir det att grunmåla med glasfiberprimer. Fråga i affären. Och sedan på med giftfärg för västkusten.

Det går dåligt att svara idag, så jag försöker en gång till.

Här i väst är det bäst?  :) eller hur Uno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan tvekan primer och sedan antifouling. (Tycker inte att ordet "giftfärg" är riktigt relevant.) Rekommenderas även på ostkusten. T.o.m. mupparna på kemikalieinspektionen tillåter numera kopparfärg här och då är det garanterat inget miljöproblem. Det är tyvärr långt mellan båtbottentvättarna. Sista delen OT? Ja, men kunde inte låta bli att kommentera (provocera?) :) Mackey lite.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Ja, men kunde inte låta bli att kommentera (provocera?) :) Mackey lite.

Mvh/Sea Maniac

Nej jag blev inte provocerad. Där jag har båten finns det möjlighet att tvätta botten och det kostar lika mycket som att bottenmåla. För mig är det enklare att tvätta 3 - 4 gånger om året än att måla, så jag väljer tvätta.

Eller... Jag har inte valt ännu, ska prova med rodret i sommar och se om det funkar att köra utan bottenfärg.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Miljön! ;)

Mackey

Som visa andra har sagt så är en eller två eller kanske tom 4 veckor inget stor problem.

Du får väl ta dig upp i älven och tex lägga dig i Kungälv ett par dar nån gång o månaden. :P

En av de få fördelarna Stockholmarna har är att havstulpanerna på ostkusten sätter sig vid ett tillfälle. Där finns det u en tjänst så att man får ett SMS när så skett inom de olika områdena.

http://batmiljo.se/ren-batbotten/havstulpanprojektet/

Här på västkusten lär havstulpanerna sätta sig vid flera tillfällen. http://batmiljo.se/wp-content/uploads/2013/05/hav-rapport-2013-2-havstulpanstudie.pdf

Här på maringuden kan man kolla vad för faciliteter som finns i de olika hamnarna.

Där gick att få fram såna livsnödvändigheter som vilka hanar som har;

Internet - helt onödigt information för mig då jag har ett Net1 abonnemang ombord. :)  

Systembolag -  helt onödigt information för mig då jag av princip inte dricker sprit.  :ph34r:  

Vetrinär -  helt onödigt information för mig då jag inte har några djur.  ;)

Om det finns några båtbottentvättar nån stans på västkusten fanns det inte ens en ruta att kryssa i. :huh:

Är det nån som vet om det finns några båtbottentvättar nånstans på västkusten? 

Det var väl 2008 man förstörde bottenfärgena. Våren 2007 tog jag upp båten efter att den legat i vattnet i 11 månader - 10 av dessa helt stilla pga ett motorhaveri. Det fanns nästan inge påväxt alls på botten, Lite slem som lätt gick bort med högtrycken. Jag målade med samma sorts bottenfärg som året innan, men från en nyinköpt burk. Den färgen hade fungerat bra för mig i många år.

Sommaren 2008 seglade jag väldigt mycket och fick en smärre shock när jag fem månader efter bottenmålningen tog upp båten. Hela skrovet var täckt med havstulpaner.

post-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg

Man skulle naturigtvis kunna hänga en skiva tex av glasfiberlaminat  vid sin båtplats och  kolla när havstulpanerna sätter sig. Det är ju så man gör på ostkusten, men i organiserade former.

Kanske något för båtklubbarna på västkusten - De som har nattvakter kunde ju nattvakten även kolla plattorna. Fast de lär ju sätta sig vid flera tillfällen under säsongen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Ja, men kunde inte låta bli att kommentera (provocera?) :) Mackey lite.

Mvh/Sea Maniac

Nej jag blev inte provocerad. Där jag har båten finns det möjlighet att tvätta botten och det kostar lika mycket som att bottenmåla. För mig är det enklare att tvätta 3 - 4 gånger om året än att måla, så jag väljer tvätta.

Eller... Jag har inte valt ännu, ska prova med rodret i sommar och se om det funkar att köra utan bottenfärg.

Mackey

Synd att det inte lyckades. Hade varit kul att käfta lite med dig. Instämmer f.ö. berätta gärna hur det går med rodret!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns några båtbottentvättar nån stans på västkusten fanns det inte ens en ruta att kryssa i. :huh:

Det finns en i Sölvesborg...

...enligt Båtmiljö.

Lite långt, verkas om båtbottentvättar är ett östersjöfenomen.

Det finns säkert förkalringar till det...

...att ni bohusläningar är så principfasta. ;)

...att man skulle få tillbringa semestern i en båtbottentvätt för att hålla undan allt som växer.

...att... Ja varför?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en i Sölvesborg...

...enligt Båtmiljö.

Lite långt, verkas om båtbottentvättar är ett östersjöfenomen.

Det finns säkert förkalringar till det...

...att ni bohusläningar är så principfasta. ;)

...att man skulle få tillbringa semestern i en båtbottentvätt för att hålla undan allt som växer.

...att... Ja varför?

Mackey

75% av alla båtar som är till salu finns i Stockholmsområdet. Runt år 2000 när jag skulle byta min havsfidra till något större var jag ett antal gånger i Stockholm och tittade på båtar.

Vid ett tillfälle sa ägaren till den båt jag tittade på; " Jag va i dina hemtrakter i somras", varpå jag inte kunde bli att fråga var han hade varit. Tänkte att han skulle svara Smögen - möjligtvis Hovenäset eller Väjern. Hade han svarat Hunnebostrand, så möjligen skulle jag acceptera det som mina hemtrakter - en hel mil bort. Min mormor kommer därifrån och jag har jobbat i Hunnebostrand större delen av mitt yrkesliv.

Killen svarade ;"Laholm". Jag vet faktiskt var Laholm ligger och jag räknar det definitivt inte som mina hemtrakter. Ca 30 mil med bil. Jag har aldrig varit i Laholm, men jag har gått med båt över Laholmsbukten ett antal gånger.

Skam att säga, så visste jag inte var Sölvesborg ligger på rak arm. Jag fick anlita Google.

Det visade sig att Sölvesborg ligger i sydvästra delen av Blekinge på Gränsen till Skåne. Hanö ligger strax utanför - där har jag varit.

post-53310-0-03461700-1397055587_thumb.jpg

Hanöbukten räknas till Södra Östersjön. Det är 42 landmil till Sölvesborg från Kungshamn och ca 250 distansminuter från Göteborg och ca 300 här hemma från Kungshamn. (från Kungshamn till Stockholm är det 50 mil landvägen)

Finns det verkligen inga båtbottentvättar på västkusten!?

Det var en mindre marina till salu här hemma. Funderade et tag på att köpa den. Det föll på att jag saknade 20 miljoner. :(    Man begärde 18 miljoner för marinan.  ;)  Nu var väl inte min ambitioner något större när det gällde köpet, men jag tänkte att en sjömack, båttillbehörsaffär, sugtömmimg  och båtbottentvätt skulle man haft.

Den nye ägaren tappade ett tre stora hyresgäster, vara den ena borde va enkelt att ersätta. Nu skall man riva skiten och bygga strandnära lyxlägenheter. Jag skulle nog lånat upp de 20 miljonerna  :wacko: Då hade jag kunnat var rik om några år  :P  - fast jag är inte mycket för att låna, utan vill betala allt kontant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...