Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
KaptenKrock

Pris på service på en 50 hk yamaha 80-tal

Rekommendera Poster

Hej

 

Som rubriken lyder så undrar jag vad som är skäligt för en service på en 50 hk Yamaha från mitten av 80-talet? 

 

Med service så menar jag oljebyte. Ni får gärna ge förslag på sådant som bör göras. Det är en bekants bekant som ska fixa. Impellerna ska ha bytts sommaren 2012, men kanske lika bra att byta så vet man helt säkert.

 

Ni får gärnajämföra med vad ni tror det skulle ha kostat om man gjorde det fackmannamässigt. 

 

Mvh N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 80 talare, gissar att det är två takt då? i så fall finns det ingen olja att byta - den blandas i bensinen.

Generellt: Impeller är ju bytt så det blir titta över tändstift, tändningslägen och sedan så allt ser bra ut. Borde inte vara snörstart på den va? annars brukar de behöva lite nya klackar.

 

Kostnad? säkert hutlöst mycket...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två Yamaha, 50 resp 80 hk. Från början av 90 talet resp slutet av 80 talet. Ser likvärdiga ut när jag servar dem. Jag har bytt impeller, bytt olja i drevet samt packningar. Bränslemembranet, bränslefilter, tändstift samt offeranoder. Dessa saker gjorde jag själv. Köpte reservdelarna på marinshopen. Löjligt enkelt, men visst lite tips är alltid bra att få, sök på forumet så får du säkert bra svar, eller kolla på youtube.

 

Hade en kille i Stockholm och justerade förgasarna på 90 hk, då denna gick orent samt hade ett löst munstycke i förgasaren (rengjorde dessa själv, upptäckte munstycket då)

Han hade min deb på 1500 kr ink utkörningsavgift. Han arbete tog kanske 20 min. Men det var det värt. Motorn gick mycket bättre efteråt. Inga reservdelar var nödvändiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att frågan handlar om servicepriser men jag vill ändå, likt dina hjälpande händer ovan, slå ett slag för att lära sig detta själv - om inte för plånbokens skull så för att det är skönt att vara självständig och slippa ringa runt/ev köra ut motor/båt till verkstan.

 

Tändstiften är bara att skruva ur och ersätta med nya och växelhusolja samt de två skruvarnas packningar byter du i ett nafs.

 

Impellerbytet är inte heller några konstigheter och Youtube har verkligen en diger bank av riktigt bra instruktionsfilmer till de flesta motorer om det nu skulle vara något specialtrix (vilket det inte är på din).

 

Fettnipplarna kräver en fettspruta (runt 100-150 kronor på Feltema) men en patron räcker motorns livslängd ut om du bara ska använda den till detta.

 

I övrigt ska du inte behöva trixa med förgasarna om allt lirade redan innan. Den tid det tar för dig att sätta dig in i att göra detta kommer troligen att vara kortare än den det tar dig att hitta och köra ut till en mek som har tid att fixa detta till ett skäligt pris  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, missade det om den bakantas bekanta som redan var med i bilden.

Jag skulle föreslå en kostnadsmodell "Bas" som gäller om det inte är något strul (allt flyter på: ingen skruv går av, ingen axel fastrostad i ph, inget vatten i befintlig växelhusolja osv.) Jag tror att jag skulle ta: 3 min för tändstift, 15 minuter till att pressa in fett och leta reda på alla nipplar, 30 minuter till att trixa med växelhuset och impellern och 12 minuter till växelhusoljebytet när väl växelhuset är av. Alltså, om allt lirar så bör det högt räknat inte överstiga 2 h av dyrbar mektid om endast dessa saker och inga andra görs.

 

Med strul att få ner växelhuset eller motsvarande kan det springa iväg i tid för knep och knåp, men det får man nog ta där och då. Var impellerservice faktiskt gjort 2012 så hyser jag goda förhoppningar om att allt kommer att gå smidigt med ev. demontering även i år.

 

Jag skulle göra allt för en 500ing om du kommer till mig med alla delarna och jag inte kände dig. Kände jag dig det minsta hade jag gjort det gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, missade det om den bakantas bekanta som redan var med i bilden.

 

Jag skulle föreslå en kostnadsmodell "Bas" som gäller om det inte är något strul (allt flyter på: ingen skruv går av, ingen axel fastrostad i ph, inget vatten i befintlig växelhusolja osv.) Jag tror att jag skulle ta: 3 min för tändstift, 15 minuter till att pressa in fett och leta reda på alla nipplar, 30 minuter till att trixa med växelhuset och impellern och 12 minuter till växelhusoljebytet när väl växelhuset är av. Alltså, om allt lirar så bör det högt räknat inte överstiga 2 h av dyrbar mektid om endast dessa saker och inga andra görs.

 

Med strul att få ner växelhuset eller motsvarande kan det springa iväg i tid för knep och knåp, men det får man nog ta där och då. Var impellerservice faktiskt gjort 2012 så hyser jag goda förhoppningar om att allt kommer att gå smidigt med ev. demontering även i år.

 

Jag skulle göra allt för en 500ing om du kommer till mig med alla delarna och jag inte kände dig. Kände jag dig det minsta hade jag gjort det gratis.

 

Jag hoppas kunna lära mig av min bekants bekanta :P roligare och billigare samt mindre krångel om man kan göra det själv. 

Hade varit bra att ta en lektion hos dig, du verkar ha koll på grejerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...