Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
foxtrotcharlie

Göta kanal i en ny (för oss) 24 år gammal segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Min man, jag och vår son 7år har lärt oss segla under de senaste 3 åren med ca 7 dagars segelkurs och 2 veckors hyra av en Maxi 77 förra sommaren. Nu planerar vi att köpa egen båt och den vi tycker om finns i Göteborg (vi bor i Stockholm.) Är vi galna att ge oss ut direkt mot Trollhättens kanal med sina stora slussningar på en okänd båt med en 24 år gammal sötvattenkyld motor? Vad behöver vi tänker på och hur kan vi minimera risken för att motorn ska dö i kanalen? 

Tack för god råd!   :) 

FC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jag inte alls. Förberedelser, stressa inte och ha en backup plan om nu motorn skulle strula. Go for it.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sötvattenkyld motor har ju inte samma rostproblematik som en som kylts direkt med sjövatten så det ska va direkt otur om den är genomrostad. Ibland syns varningarna genom att det är rinningar av rostbrunt på motorn.

Ett annat stort problem på dieselmotorer (om det nu är en dieselmotor, du skrev inte vad är för båt och motorfabrikat) är dieselbakterier som bildare en svart gegga i tanken. Geggan kan sätta igen bränsleslangar o filter o då tar det tvärstopp. Om det är en diesel så försök kolla i tanken och rengör om det är geggigt.

Slussningarna i Trollhätte kanal är rätt stillsamma jämfört med Göta kanal (beror på större vattenvolym i slussarna och vattensläpp underifrån). Om ni åker under sommaren när det är en hel del fritidsbåtar i älven o kanalen så går det nog att få bogsering till någon förtöjningsplats om motorn pajar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

VP 2002 är i grunden en pålitlig motor, de första exemplaren börjar dock närma sig 30 år. Då är det enbart hur väl motorn har skötts som är avgörande för om motorn går flera år till eller inte.

Redigerad av johan66smart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kan man ju segla söderut från Göteborg. 

post-53310-0-88487800-1396902886_thumb.jpg

En hamn på vägen som ligger Strategiskt och som jag alltid besöker är Glommen. En del skribenter på MG tycker den är pest - förstår inte varför.

post-53310-0-05518400-1396902991_thumb.jpg

Man får bara passa sig så att man inte besöker Hallands Väderö och blir fast på denna underbara ö. Ett besök där kan spräcka den bästa tidplaneringen  ;)

Gå genom Falsterboknalen och svänga till vänster strax efter. 

Kåseberga med Ale stenar är väl ett nödvändigt stopp.

post-53310-0-86424300-1396903063_thumb.jpg

Därefter kan man ju välja om man vill gå till Hanö och vidare genom Blekinge skärgård eller gå österut till Bornholm, Christiansö, Utklippan och vidare upp i Kalmar sund.

Man får bara akta sig så man inte tar fel på Dämmans gamla fyrplats och en U-båt  :ph34r:

post-53310-0-56902200-1396903128_thumb.jpg

Sen är det ju en härlig och tät skärgård Gryt och St Annas. 

Strax före Arkesund hade ni kommit ut om ni gått kanalen. 

Där kan man ju välja om man vill gå ut på havet och passera fyren Gustav Dalen och vidare upp mot Landsort (öka) och vidare mot Nynäshamn. Eller om man går över Bråviken och passera Kungshamn och till Oxelösund och vidare norrut tills man kan gira österut vid Krockelskär och gå mot Lansort (Öja)

Måsarna kan va lite efterhängsna vid Västra Stendörren

post-53310-0-63376800-1396903170_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte är van så är det bäst att gå Göta Kanal för eller eftersäsong, då går man i konvoj med egen reseledare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni kommer på att gå GK på försäsongen så kolla när den öppnar. Det har varit ett ras vid renoveringen vid Söderköping så öppningen är uppskjuten.

Fö är rådet om att kolla om det finns gegga i tanken bra - byt också filter innan ni ger er av så ni vet att de funkar.

Ha det så kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går man för/eftersäsong så måste man alltid boka några dagar innan. Förhoppningsvis vet Kanalbolaget om kanalen är farbar .... (Inte som SJ som inte vet att det under ett antal veckor byggs om mellan Laxå & Töreboda med påföljande förseningar så att min bekant missar sista bussen Skövde-Lisch)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dom andra om att se upp för gegga i dieseltanken. Om det finns en inspektionslucka bör ni öppna den och kolla hur det ser ut där inne, eventuellt tömma hela tanken och filtrera den gamla dieseln. 

Om det är smuts i tanken, går det efter tömning, att skölja ur den med vatten och ev försöka suga upp smuts med en oljesug. Enklast att ta ut tanken ur båten. För att få ur de sista vattendropparna så kan man skölja med en halvliter t-röd, t-röd  har mycket låg ytspänning och tar med sig vattnet ut.. Jag gjorde detta på min 40liters dieseltank tre dagar efter köpet på min 30åriga segelbåt, efter att sjöräddningen bogserat in mig till närmsta hamn... Ägarna innan hade inte så stor omsättning på dieseln utan den var nog flera år gammal..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är klart ni ska passa på, det blir tyvärr ofta långt mellan möjligheterna att segla lite längre sträckor har det visat sig för mig.

Stick ner till båten en extra gång i lite god tid innan ni tänker ge er av och se till att fixa till allt enl. tips i tråden. Förutom att kolla bränslesystemet och byta filter är det värt att kolla batterierna lite extra så att de är i ok skick inför Göta kanal. Även kyl och spis är ju viktigt att det funkar bra på en längre segling och en ev. värmare är skönt om den funkar om det blir kallt/fuktigt (men inte livsviktigt).

Passa på att ta några dagar eller varför inte en hel vecka för att provsegla lite i Bohusläns underbara skärgård så att ni upptäcker ev. fel i tid och så att ni hinner uppleva Bohuslän. Ni kanske aldrig mer kommer dit för att segla.

Be säljaren vara med lite vid sjösättning, påmastning och under några timmars segling. De flesta säljare tycker om sin ögonsten och vill att den ska få ett så bra fortsatt liv som möjligt och ni får massor av ovärderlig information som kan ta lång tid att få på annat sätt.

MarinWiki hittar ni massor av tips på hamnar och intressanta platser längs vägen mm. och passa på att fylla på med era egna erfarenheter på väg till Stockholm.

Lycka till!
Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt impeller också.

När ni varit en tid i sötvatten så får offeranoder i zink en beläggning som bör skrapas av för att de ska fungera helt bra i bräckt vatten.

Se till att ha koll på var anoderna sitter så är det inga problem - förutom kallt vatten - att dyka ner med en morakniv och skrapa rent dem. De flesta känner nog inte till problemet och gör inget åt anoderna efter en kanalfärd, så ni kan skrapa i någon av de sista lite varmere sötvattensvikarna eller vänta till östersjön blivit lite varmare.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare ett Göta Kanaltips: Kolla axelkopplingen och att propellern sitter fast. Varje år händer det några gånger propellrar lossnar eller att hela axeln försöker rymma. Troligen beror det på att folk tvingas backa betydligt hårdare än vad de gör normalt, dessutom kan det bli många gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...