Stefan_T 0 Postad 7 April , 2014 Hej, Är det någon som vet hur jag tar bort tillten för service på en Yamaha 50 årsmodel 01a? Är det något speciellt som jag skall tänka på? Får jag loss tillten när jag lossat bultarna eller måste motorn lyftas av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 8 April , 2014 Svarar trots att jag inte vet svaret eftersom du inte fått något respons på din fråga. Jag fick min tilt (50 HK, -00) lagad en första gång för 5-6 år sedan. Kostade inte så mycket så jag antar att det inte var knepigt att ta loss själva tilten. Detta höll dock inte mer än något år och sedan var det genomrostat igen och tilten dog så för två år sedan fick jag pumpen bytt på en Yamaha-verkstad för en dyr peng :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 8 April , 2014 Under alla omständigheter så är det bra att få info om tillten. Ja detta med dyr peng skulle jag vilja undvika genom att göra lite underhåll i förebyggande syfte. Vet du vad det var som var sönderrostat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pepper 0 Postad 13 April , 2014 Hej, jag förmodar att principen är som på min Yamaha F50 -98. Bara att plocka av, inget konstigt. Jag kan nämna att mitt "lock" d.v.s. kåpan som sitter runt själva elmotorn på tiltmotorn gick sönder för mig. Magneterna på insidan släppte. Ett nytt lock (inte tiltmotorn!?) skulle då 2010 kosta 7000kr. Efter mycket vånda så hittade jag en helt ny tiltmotor av annat fabrikat för mindre än en tredjedel av priset i USA. Funkar dessutom mycket snabbare. Kontakta mig om du vill ha tips. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axan 0 Postad 13 April , 2014 Jag lånar tråden lite istället för att starta en ny. Jag har en 40HK Yamaha 96:a med en tilt som krånglar. Min motor gick också sönder så jag gjorde precis som Pepper, beställde en från USA för ca 1000kr inkl tull. Monterade ihop det idag men får varken tilten att gå upp eller ner. Motorn snurrar men det låter som om det inte finns något tryck. Oljenivån har jag kollat och den är full. Jag provade att dra i själva tiltstaget och det kan jag både dra och upp och ner för hand. Det borde väl inte gå om det skulle vara olja i cylindern? Testade att snurra på själva axeln som elmotorn ska driva och den går att snurra på för hand utan minsta motstånd, ska det vara så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 14 April , 2014 Låter trevligt att det skall vara enkelt att ta bort tillten. Att den är dyr råder tydligen ingen tvekan om. Nu gäller det att den gamla inte går sönder. Jag misstänker att tillten är avsäkrad på Yamaha 50hk men vet någon var säkringen sitter och vilket värde den har? Att Axan kan dra tillslaget upp och ner måste bero på luft i hydralsystemet. Det behöver inte alls vara fel på hydralpumpen. Leta efter en luftskruv. Om ett hydralsystem får ligga i transporten lite hur som helst så kan luften säkert förflytta sig till ett olämpligt ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 15 April , 2014 Behöver du ta bort hela powertrim/ tilten, eller räcker det med kolvarna för att byta packningar? Jag håller precis på byta mina packningar på en 90 hk yamaha och det borde väl vara liknande. Om du bara behöver få loss kolven så går det utan att ta bort motorn eller dela bracketen. Vi byggde egna verktyg för att kunna öppna locken, och lät tilten sitta kvar medans vi lossade locket. När det var gjort lossade vi kolven från motorn och tippade motorn framåt så gick det att dra upp kolven. Nya o-ringar och tätningar/ dust seal kostade 250 kr på en hydraulfirma. Angående motorn som inte går upp eller ned kan det vara värt ett försök att för hand trycka motorn upp och ned ett par ggr med den release-ventilen inskruvad, för att få ut oljan i systemet. Sen in med skruven och köra upp och ned, sen lufta, fylla osv. Eller är release-skruven inskruvad? Då spelar det ju ingen roll om du kör motorn eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanneH 0 Postad 17 April , 2014 Hej, jag förmodar att principen är som på min Yamaha F50 -98. Bara att plocka av, inget konstigt. Jag kan nämna att mitt "lock" d.v.s. kåpan som sitter runt själva elmotorn på tiltmotorn gick sönder för mig. Magneterna på insidan släppte. Ett nytt lock (inte tiltmotorn!?) skulle då 2010 kosta 7000kr. Efter mycket vånda så hittade jag en helt ny tiltmotor av annat fabrikat för mindre än en tredjedel av priset i USA. Funkar dessutom mycket snabbare. Kontakta mig om du vill ha tips. Lycka till!! Hejsan, jag använder en Yamaha F50 -97 där tilten börjat läcka olja vid packboxen/kolven. Yamahacenter ville ha (för 2 år sedan) över 20000:- för material och arbete... Efter lite letande precis som du Pepper så hittade vi en ny kolv med packboxar (ej hela huset) för om jag minns rätt 1500:- från USA. När jag bytte detta så såg jag att motorhuset till elpumpen rostat och inte gick när den skulle, hittade en sån för små pengar på outboardparts.net (finns på många andra ställen också har jag sett efteråt) Summa för detta exkl någon deciliter hydraulolja, under 2000kr. Inga svårigheter att byta eller lufta systemet heller. Det finns en luftningsskruv på "kolvhuset", finns en bra video på youtube...bara å söka på engelska. Kortfattat så skruvade jag lös tilten nertill och körde den några ggr upp och ner fortf fäst på motorn...klart.. Har nu gått klockrent i 2 somrar...minst 75h per sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanneH 0 Postad 17 April , 2014 Den här videon gick jag efter och det funkade bra. Det är inte samma motor men tilten är i stort sett identisk som den som sitter på den motor jag har, en Yamaha 50hk 4-takt. -97 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axan 0 Postad 18 April , 2014 Den här videon gick jag efter och det funkade bra. Det är inte samma motor men tilten är i stort sett identisk som den som sitter på den motor jag har, en Yamaha 50hk 4-takt. -97 Jag ser ingen video? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axan 0 Postad 18 April , 2014 Behöver du ta bort hela powertrim/ tilten, eller räcker det med kolvarna för att byta packningar? Jag håller precis på byta mina packningar på en 90 hk yamaha och det borde väl vara liknande. Om du bara behöver få loss kolven så går det utan att ta bort motorn eller dela bracketen. Vi byggde egna verktyg för att kunna öppna locken, och lät tilten sitta kvar medans vi lossade locket. När det var gjort lossade vi kolven från motorn och tippade motorn framåt så gick det att dra upp kolven. Nya o-ringar och tätningar/ dust seal kostade 250 kr på en hydraulfirma. Angående motorn som inte går upp eller ned kan det vara värt ett försök att för hand trycka motorn upp och ned ett par ggr med den release-ventilen inskruvad, för att få ut oljan i systemet. Sen in med skruven och köra upp och ned, sen lufta, fylla osv. Eller är release-skruven inskruvad? Då spelar det ju ingen roll om du kör motorn eller ej. Jag tog bort hela eftersom jag lämnade in den till en firma utomlands som bytte packboxen. Med releaseventil menar du den där det står FREE eller? Om det är den så har jag inte rört något på den alls då ägaren innan har försökt sig på att öppna den och nästan förstört skruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 18 April , 2014 Skall undersöka min Tilt imorgon. Det är bara reläna som slår till. Skall ta det lugnt med release ventilen, ingen har rört den på de senaste åren. I övrigt så hoppas jag på ett elproblem annars har jag ett problem. Kan man köra motorn utan Tilt? Framåt borde det gå men att backa kan bli knepigt eller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanneH 0 Postad 19 April , 2014 Skall undersöka min Tilt imorgon. Det är bara reläna som slår till. Skall ta det lugnt med release ventilen, ingen har rört den på de senaste åren. I övrigt så hoppas jag på ett elproblem annars har jag ett problem. Kan man köra motorn utan Tilt? Framåt borde det gå men att backa kan bli knepigt eller... Här är videon, missade att klistra in länken. Du kan backa men var försiktig med gasen annars "stegrar" sig motorn om du inte har någon tilt eller den är lös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanneH 0 Postad 19 April , 2014 Skall undersöka min Tilt imorgon. Det är bara reläna som slår till. Skall ta det lugnt med release ventilen, ingen har rört den på de senaste åren. I övrigt så hoppas jag på ett elproblem annars har jag ett problem. Kan man köra motorn utan Tilt? Framåt borde det gå men att backa kan bli knepigt eller... Här är videon, missade att klistra in länken. Du kan backa men var försiktig med gasen annars "stegrar" sig motorn om du inte har någon tilt eller den är lös. Om det bara klickar så gissar jag på motorn... http://jetskiparts.se/produkter/artikellista/wsm_out/126318__yamaha_trim_motor/ Dessa har en tendens att rosta inifrån, kan se hur fina som helst ut från utsidan men helt slut invändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 19 April , 2014 Releaseventilen fungerade perfekt och motorn kunde lyftas upp. Tilten gick inte alls. Inget hände med spänning direkt på tilten. Bustern sjösatt utan tilt. Och man får backa försiktigt. Tilten skall skruvas sönder för att se vad som hänt. "Huset" över elmotorn såg mer eller mindre ut som ett rostupplag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 20 April , 2014 Nu vet jag vad det var för fel på elmotorn. Kollektorringen var kolsvart. Solklart att ingen ström passerade där. Gjorde ren kollektorringen med fint sandpapper samt gjorde ren elmotorn invändigt. En sak är säkert man skall inte knacka bort rosten på motorhuset för då lossar de två permanentmagneterna som är klistrade på insiden av motorhuset. Jag klistrade tillbaka magneterna med epoxylim och hoppas att det håller. Det finns tre packningar runt elmotorn. En stor o-ring mellan motordelen och hydraliken en mindre gummipackning på motoraxeln samt en tunn o-ring för att täta runt motorhuset. Den sistnämnda litade jag inte på utan här fick det bli klister också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser