Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Eken

Eberspächer bränsleslang och luftljudämpare

Rekommendera Poster

Undrar hur mkt det kan påverka ljudet om ja kapar den?

Man vill ju ha det så tyst som möjligt iallafall när man ska sova.

Har annars läst att många störs av bränslepumpen tickande.... Man kanske skulle ljudisolera den och funderar på om man kan stoppa i den i en bit rörisolering det borde dämpa ljudet lite iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart ide med rörisolering runt pumpen. Det ska jag testa. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte testat det själv, men hört att det kan löna sig att lägga bränsleslangen mellan tank och pump i en annan lite tjockare slang för att dämpa pumpljudet. Om jag inte är helt ute och cyklar är det Eber själva som tipsat om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var heller ingen dum idé. .. fortplantar sig ljudet ut i bränsleslangen kan man ju stoppa i den i en lite grövre bränsleslang i gummi det dämpar säkert ljudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var heller ingen dum idé. .. fortplantar sig ljudet ut i bränsleslangen kan man ju stoppa i den i en lite grövre bränsleslang i gummi det dämpar säkert ljudet.

Dessutom så skyddar det slangen mot skador. Den tunna plastslangen verkar ju inte alltför tålig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det nån som vet hur varm den isolerade delen av avgasslangen blir?

I min installation är det oundvikligt att den kommer att korsa reglagekablarna, och jag vill ju inte att de ska smälta ihop. :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trångt hos mej med så jag undrar ja me:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det nån som vet hur varm den isolerade delen av avgasslangen blir?

I min installation är det oundvikligt att den kommer att korsa reglagekablarna, och jag vill ju inte att de ska smälta ihop. :unsure:

Provkörde min värmare, en D2, i 20 minuter på högsta effekt idag. Den isolerade delen av slangen var betydligt svalare än varmluftslangarna. Vet inte vilken temperatur den kommer upp i under längre tids drift, men tror inte det blir någon fara. Den yttersta oisolerade delen får du se upp med däremot, den kan nog smälta plast. Jag har isolerat min med "avgasbandage".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra. :-)

Hur varm blir varmluftsslangen? Går den att ta på utan att bränna sej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under mitt test gick det hela tidet att hålla kvar handen på den även om den kändes väldigt varm. Vet inte vad gränsen för att man tar bort handen ligger. Ska kanske säga att luftslangen var oisolerad. Är du orolig kan du ju använda isolerad slang på känsliga ställen.

MEN Eber säger: Vid överhettning kan lokala lufttemperaturer på 150°C och yttemperaturerer på upp till 90°C uppnås. Använd endast temperatursäkra luftslangar godkända av Eberspächer.

Nu ska väl det inte inträffa, men om någon täpper igen alla utblås så ...  ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ett varmluftssystem så måste det alltid finnas minst ett utblås som inte går att stänga, just för att undvika överhettning av värmaren.

På min värmare så hade luftutblåset blivit dåligt påsatt (slangklämman hade hamnat utanför anslutningsröret så det blev en glipa mellan anslutning o slang). Min däcksborste som låg bredvid glipan blev väldigt krullig i borsten och kommer aldrig att bli sig lik igen. Så det är nog rätt varmt i luftslangarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varmluftsslangen till akterkabinen går parallellt med styrkabeln en bit. Jag ska nog ta och isolera den delen av slangen innan jag drar igång värmaren. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provkört värmaren lite i båten nu. .... Blir rätt varmt i utrymmet där värmaren sitter monterad. ... ventilations slangarna blir varma men inte så varma så man bränner sig.

Var har ni monterat termostaten man reglerar värmen med?

Tycker kabeln är alldeles för kort spec om man som jag monterat värmaren längst akterut. ...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...