Gå till innehåll
tisdag 31 december 2024
Eken

Eberspächer bränsleslang och luftljudämpare

Rekommendera Poster

Köpte mej en Eberspächer D2 airtronic i höstas och håller nu på och planerar lite inför monteringen.

Kollade efter bränsleslang som saknades och originalet verkar vara nån typ av plastslang som man trär på en liten bit bränsleslang av gummi i ändarna och sen drar åt med slangklämmor.

Borde väl funka bra med gummislang hela vägen och skippa plastslangen eller?

Jag beställde häromdan även nån monteringsats där det bla ingick en luft ljuddämpare. ... Skall väl monteras på varmluft slangen som skall dras till sittbrunn och ruff.... skall den monteras först vid brännaren och där efter drar jag varmluftslangen eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mej en Eberspächer D2 airtronic i höstas och håller nu på och planerar lite inför monteringen.

Kollade efter bränsleslang som saknades och originalet verkar vara nån typ av plastslang som man trär på en liten bit bränsleslang av gummi i ändarna och sen drar åt med slangklämmor.

Borde väl funka bra med gummislang hela vägen och skippa plastslangen eller?

Jag beställde häromdan även nån monteringsats där det bla ingick en luft ljuddämpare. ... Skall väl monteras på varmluft slangen som skall dras till sittbrunn och ruff.... skall den monteras först vid brännaren och där efter drar jag varmluftslangen eller?

Den ljuddämpare som följer med monteringssatsen är 60 mm, och passar på insugsidan. Utblåset är 75 mm på marina D2'or. Det finns 75 mm dämpare att köpa. Annars kan du köpa en 60 mm utblåsstos av mej billigt, då det satt en sån orginalmonterad på min värmare (köpt utrikes).

Tror inte du kan montera vanlig 6 mm slang hela vägen för bränslet. Skulle tro att trycket blir för lågt då, men det är bara spekulationer från min sida. Skicka en fråga till Thermoprodukter, de brukar vara snabba på att svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätte på min brännare och den är 60 mm i båda ändar. ... Kanske inte är för marint bruk? Borde väl funka ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätte på min brännare och den är 60 mm i båda ändar. ... Kanske inte är för marint bruk? Borde väl funka ändå.

Det gör det alldeles säkert, så länge du inte har för långa slangar. :)

Enligt manualen får det vara max 10 m från insug till första utblås när man har 75 mm slang. Står inget om 60 mm slang, men det borde vara lite kortare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja båten är endast 7 lång så de ska inte vara nåra problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick svar snabbt från Thermoprodukter

Vad som är viktigt är att innerdiametern inte överstiger 2mm, bränslepumpen är en mycket bra tryckande pump, men sugpelaren får inte vara grövre än 2mm

då blir den för ”tung” för pumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har 60 mm både på insug och utblås sidan. .. Var monteras ljuddämparen för bästa effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utblåssidan!

Jfr med en bilmotor. Luftrenaren och dess volym dämpar insugsljudet men störst nytta gör ljuddämparen på utblåset.

Nu är ju värmaren förvisso inte en explosionsmotor men där finns likheter i bullerdämpning från fläkten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den medföljande ljuddämparen ska monteras på insuget till värmaren annars stör värmaren alla i närheten inklusive dig själv. I paketet med värmaren ska du ha fått en avgasljuddämpare och en förbränningsluftljuddämpare också.

Jag kompletterade ganska snart med en ljuddämpare för varmluften också. Då blev värmaren i stort sett helt tyst  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Följde inte avgasljuddämpare med själva värmaren? Oklart på Benns hemsida, men går du till Hjertmans ser du vad man får innan man köper till den extra monteringssatsen:

http://www.hjertmans.se/article/luftvarmare-airtronic-d2

Bifogar bild från min bruksanvisning om vad som följer med själva värmaren (exkl. monteringssats):

post-92644-0-29413500-1396888693_thumb.png

Edit: Lägger in en blid på monteringssatsen också som jag köpte extra:

post-92644-0-19629000-1396889029_thumb.png

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Köpte värmaren beg och då saknades en del prylar så som monteringsats bränsleslang ,avgasgenomföring, ljuddämpare och monterings konsol. ... Monterings konsol får jag försöka fixa till nåt eget måste ju inte se likadan ut som den som följer med när man köper nytt.

Vill ju ha den så tyst som bara går... Avgasljudämpare gör det mkt på ljudet inne i båten med eller är det bara utanför?

Redigerad av Eken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok...  Hela installationsmanualen kan du ladda ner härifrån om du vill.

Du ser svaret på din tidigare fråga om var du ska montera ljuddämparen längst ner på sidan 8.

--

Edit: såg frågan du lagt till. Tycker du svarar på det själv när du säger "vill ju ha den så tyst det bara går". Har aldrig kört den utan avgasslangen/ljuddämparen, men skulle tro den för ett ganska bra liv utan denna. Jag körde värmaren utan insugsljuddämpare och då lät den definitivt störande i sittbrunnen. Ljud har en tendens att fortplanta sig lätt i båtar... Men det kanske bara är jag som är så känslig?

Vill du kunna köra värmaren även i hamnar när du har grannar utan att få dåligt samvete, så ska du definitivt ha en ljuddämpare på avgaserna (du behöver ju ändå någon form av avgasslang). Tänk då förresten på att placera avgasutblåset i aktern om det går. Har du det åt sidan kan det bli omöjligt att köra värmaren i hamn när du har en båtgranne. Har du otur hamnar dessutom en fender över utblåset och smälter.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mkt Tomas99 för beskrivningen och manualen nu har ja lite mer hum om hur det ska va:-)

Ang bränsleslangen så var jag i kontakt med Thermoprodukter och det var 2 olika som behövdes en på sugsidan och en ur från bränslepumpen och upp till brännaren.... De båda slangarna var 4 mm. ... Det jag inte blev klok på var att sugsidan på min pump var 6 mm. ... Hur får jag ihop detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mycket tillbehör på ebay till Eber. Sök på säljaren dieselheaters4u. Leverar fraktfritt till sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja där fanns ju lite prylar till Eberspächer. .. Verkar inte finnas nån bra svensk webshop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har handlat här. http://butlertechnik.com

Bra priser och snabb leverans.

Ja, de är också bra. Beställde en digital termostat av dem. Kostade ca 600:- ink frakt, att jämföra med 1400:- i Sverige. :)

Jag beställde en Eberspächer D2 sats på Ebay för strax under 6000:- i höstas. Sedan har jag kompletterat den med det som saknades för en komplett installation i båt. Totalt hamnade jag på ca 10000:-, men då är "allt" med. Motsvarande ord pris i Sverige hade blivit ca 15-16000:-

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde en grundsats till d2 och ett gäng meter värmarslang. .. Mätte utblåset på värmaren som var 60 mm och beställde självklart 60 mm värmeslang. ... Kollade på grejerna jag fick igår och givetvis var det 75mm utblås och y-rör.

Konstigt att min värmare har 60 mm utblås. .. Nån skrev här innan att det var 75mm och det var det ju även i monteringsatsen.

Jaha så vad gör man. ... Antingen köpa adaptrar 60 - 75mm eller köpa nya utblåsventiler samt y-rör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde en grundsats till d2 och ett gäng meter värmarslang. .. Mätte utblåset på värmaren som var 60 mm och beställde självklart 60 mm värmeslang. ... Kollade på grejerna jag fick igår och givetvis var det 75mm utblås och y-rör.

Konstigt att min värmare har 60 mm utblås. .. Nån skrev här innan att det var 75mm och det var det ju även i monteringsatsen.

Jaha så vad gör man. ... Antingen köpa adaptrar 60 - 75mm eller köpa nya utblåsventiler samt y-rör

Min värmare, som jag köpte utomlands hade också 60mm utblås. Jag bytte dock till ett 75mm eftersom jag har lite knöig slangdragning med många böjar vilka begränsar flödet. Dessutom så är ju de svensksålda D2'orna för marint bruk bestyckade på det viset, så jag ville ha min så lika som möjligt.

Köpte utblåset här:

http://sales.butlertechnik.com/eberspacher/eberspacher-air-heater-spare-parts/eberspacher-d2-airtronic-heater-parts/eberspacher-airtronic-d2-outlet-hood-75mm-221000010017?___SID=U

Annars kan du väl köpa 60mm Y-rör och och utblås eftersom du redan köpt 60mm slang. :)

En annan sak som jag blev varse, är att avgasutblåset på värmaren är 24mm. Medan avgasdelarna du köper i svenska marinhandlare (ljuddämpare, skrovgenomföring osv är 28mm).

Thermoprodukter säljer en adapter från 24-28. Jag antar att den ingår i de svenska värmarpaketen.

Fick detta svar från dem ang den:

"

Hej,
Du behöver en: EB2430009 Avgaskrök kabyss Ø24mm ( den är 24 invändigt och 28 utvändigt ) glöm inte att använda avgaspasta när du monterar kröken.

"

http://www.thermoprodukter.se/templates/product.asp?ProductGuid=EB2430009

Den kostade en trehundring att beställa hem från min lokala marinhandlare.

Avgasdelarna till D2 som finns att köpa på ebay (eller butlertechnik) är 24 mm. Men jag hittade ingen ljuddämpare liknande den som finns på den svenska marknaden, därför valde jag att köra med 28mm.

Sen varför det skiljer i dimension både på värmarsidan och avgaserna vet jag inte. Det kanske är standard på fordonssidan? Men för att krångla till  det och fördyra så är det lite annorlunda på de marina värmarna. Men det är bara illasinnade konspirationsteorier från min sida. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad dumt att det verkar finnas olika anslutningar. ... Mätte nu på avgasutblåset och tillhörande slang och det var 24 mm och sen mätte jag på avgasgenomföringen jag köpte och den var givetvis 28mm. .... Får bli adapter där med då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte mig en avgas krök kabyss 24 mm invändigt och 28mm utvändigt.

Tänkte ju inte så långt att den gammla avgasslangen var 24 mm. ... Nu behöver jag en 28mm för att få ihop det med bords genomföringen som är 28mm

Det finns väl 28mm avgasslang hoppas jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den med ljuddämpare som finns hos marinhandlarna är 28mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just det den som ligger på ca 1000kr.

Får köpa en sån med då.

Borde väl dämpa ljudet en del med:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just det den som ligger på ca 1000kr.

Får köpa en sån med då.

Borde väl dämpa ljudet en del med:-)

Jo, ljuddämpare lär du nog behöva om du inte ska bli bortjagad mitt i natten från gästhamnen. ;)

Fördelen med den helisolerade är ju att den inte blir så varm heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var ljuddämparen beställt och på väg.

Det plockar iväg mer i pengar än vad ja räknat med från början.... Ganska dyra grejer men det får de väl va värt.

Hörde mej för vad monterings konsol kostade om de inte vart för dyrt hade jag köpt en sån men den kostade 750 kr så där får jag klura och fixa nåt eget.

Funderar lite Ang lluftljudämparen som skall monteras på brännaren. .. Måste den dras till ett separat utrymme eller går den att montera där brännaren monteras?

Sen sitter det ju även ett insug bredvid avgasutblåset där brännaren tar sin luft. .. Måste den dras till separat utrymme eller kan man bara skruva dit slangen och låta den hänga under brännaren?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var ljuddämparen beställt och på väg.

Det plockar iväg mer i pengar än vad ja räknat med från början.... Ganska dyra grejer men det får de väl va värt.

Hörde mej för vad monterings konsol kostade om de inte vart för dyrt hade jag köpt en sån men den kostade 750 kr så där får jag klura och fixa nåt eget.

Funderar lite Ang lluftljudämparen som skall monteras på brännaren. .. Måste den dras till ett separat utrymme eller går den att montera där brännaren monteras?

Sen sitter det ju även ett insug bredvid avgasutblåset där brännaren tar sin luft. .. Måste den dras till separat utrymme eller kan man bara skruva dit slangen och låta den hänga under brännaren?

Jo, nog springer det iväg. Kan man köpa utomlands så sparar man en hel del.

Konsoll kan du köpa här (ej orginal) http://dieselheaters4u.com/mounting-brackets-and-plates.html

Jag bockade till en egen av rostfri plåt så fick jag den precis som jag ville ha den. Borde funka med galvad plåt eller aluminium också.

Kalluften kan du ta inifrån båten, gärna i botten på ett stuvfack eller i kölsvinet.

Förbränningsluften (den smala slangen) får du INTE ta inifrån båten, då finns det risk för syrebrist om du kör värmaren länge. Jag har dieselmotor, så jag tar förbränningsluftenluften från motorrummet. Har du bensinare får du ta luften utifrån istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jo jag har med diesel motor men då får jag dra ganska lång förbränningsluftslang när motorn är placerad i i mitten och värmaren hade jag tänkt montera i ett stuv fack längst akterut. ... Har ganska stort kapell i sittbrunnen och det borde vara ganska välventilerat tycker jag. ... Motorn får ju sin luft nånstans och det sitter inga ventiler som motorn kan suga luft ifrån... Lite läskigt är det ju om det skulle bli syrebrist när man sover men har ju ventilator monterad i ruffen om den nu räcker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick hem avgasljudämparen häromdan. .. 2.25m lång så det kommer bli ett riktigt ormbo i stuven där jag ska montera allt. .. Den ska ju monteras med en svan hals men här får det nog bli flera svan halsar:-) Tänkte först kapa den men kan va dumt då det säkert påverkar ljudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går att kapa, men inte kortare än 1,5 m. Annars blir avgaserna för varma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...