LapplandsCohan 0 Postad 6 April , 2014 Håller på att planera en omdragning av elen ombord. Sneglar på en panel från Blue Sea Systems så får man säkringar och brytare snyggt på ett och samma ställe. Har i dagsläget ingen stereo i båten, men funderar på att skaffa en i framtiden så man kan lyssna på nyheter, väder eller kanske lite musik en regnig dag då man bara ligger i båten. Så frågan är hur stor säkring jag ska sätta för stereo-brytaren när jag beställer panelen. (Nackdelen med Blue Sea-panelerna är ju att man måste välja säkringsstorlek redan när man beställer panelen.) Jag kan inte hitta några rekommendationer för säkringsstorlek i de få instruktionsböcker som jag lyckats hitta på nätet (förvånansvärt få marinstereos har manualen tillgänglig på produktsidorna på exempelvis Hjertmans eller SeaSea.) Den enda manual jag hittat en siffra i skrev att stereon skulle säkras med 15 A, men det tycker jag låter mycket. I inlägget http://www.maringuiden.se/forum/topic/70954-stereo/?p=491968 skriver författaren av inlägget att strömmen uppmätts till lite drygt 2 A när stereon var ställd på 50% volym, vilket är högre volym än vad man använder. Funderar på en stereo med stöd för 4 högtalare så kan man ha 2 inne i båten och två utanför så kan man välja var man vill höra på radion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 6 April , 2014 (redigerade) Min helt vanliga Pioneer (bil)stereo som jag har i båten är på 4x35W maxeffekt (22W kontinuerlig effekt) och drar som mest 10,0A enligt instruktionsboken. Men om detta motsvarar din stereo är ju svårt att veta. Det hänger ju på hur kraftig eller klen anläggning du tänker köpa in. Jag hade inte snålat och gått under 10A med min stereo - om någon vrider upp ljudet bör väl säkringen hålla, tycker jag. Redigerad 6 April , 2014 av Tomas99 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 940 Postad 6 April , 2014 Säkringen i elcentralen är till för att förhindra kabelbrand på ansluten förbindelse om isoleringen skadas. Säkringen ska utlösas innan strömstyrkan i kabeln nått en sådan nivå att kabeln riskerar att brännas av (med hyfsad säkerhetsmarginal).Så det är kabelarean som du dragit till stereon som avgör vilken säkring du ska sätta i elcentralen. Det finns en säkring - kabelarea - tabell här: http://www.pmshopen.se/egensida/kabelarea-max-sakring/510 Omvänt så läser du tabellen "vilken kabelarea behöver du för att kabeln ska tåla effektförbrukningen från ansluten förbrukare". I fritidsbåtar så brukar man gärna gå upp ett steg i kabelarean för att minska förlusterna (motståndet) i kabeln. Sedan sitter det ofta en hängsäkring eller en inbyggd säkring i elektronikapparater och då är det bara att följa tillverkarens rekommendation för ampereantal på den säkringen. Apparatsäkringen är till för att i möjligaste mån se till att "så lite som möjligt brinner upp" om det blir en kortis inne i apparaten. Kortslutning av kablar i ett 12V-system är inte att leka med. 12V anses ju som en ofarlig spänning - man dör inte av att få den spänningen genom kroppen. Men det antal ampere som rusar genom en kortsluten 12V-kabel höjer temperaturen så att du kan få ett skenande förlopp om värmen smälter isoleringen på närliggande kablar så att kortslutningen sprider sig till grövre kablar. Många båt- och bilbränder orsakas av kortslutna kablar som fortplantar sig i kabelmattorna och övergår till brand i svåråtkomliga utrymmen som fortsätter i en totalskada. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 7 April , 2014 Här är ett nomogram för beräkning av kabelarea. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2014 Jag är ju lat, så jag läger alltid 2,5 mm förtent mångtrådig kopparledning i båten - om det inte är nåt speciellt objekt som jag vet drar mycket ström. I regel säkra jag 10 A. I min värld kan man säkra 2,5 mm2 16 A. Jag tyckte Lintott uttryckte det hela mycket väl. En 12 Volt är visserligen klenspänning, men det är definitivt en starkströmsanläggning om den drivs av batterier. Ni behöver inte prova att kortslut mellan plus och minus på ett batteri - det har jag redan gjort - skiftnyckeln blev aldrig vad den varit efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser