Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Aquavit26

Epoxygrund eller inte

Rekommendera Poster

Funderar lite på det där med epoxygrund eller köra vidare med obehandlad gelcoat. Förstår folks oro för plastpest etc men risken finns ju fortfarande kvar även med epoxy. Har man gått på något så blir det ju hål på epoxyn lik väl som i gelcoaten - så vad är då skillnaden?

Om man epoxybehandlar så antar jag att det ändå måste "fixas och bättras" inför varje säsong. Varför inte bara gå över skrovet ordentligt och laga upp alla repor och slagmärken som man hittar med topcoat?

 

Av alla båtägare som finns här på forumet - hur många har haft problem med plastpest? Lätt att få en känsla att epoxy-hysterin snarare är något som leverantörerna blåst upp för att få sälja mer färg...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten tas upp av både gelcoat och polyestern i skrovet. Om man tar sig tid att läsa det som finns skrivet finner man att maximalt 3 % vatten tas upp i glasfiberarmerad plast. Glasfibern tar inte upp vatten, det är själva plasten som tar upp vatten.

 

Böldpest förekommer, men det är nog inte så vanligt. Om det beror på att kvalit'en på plasten är bra, att rätt sorts bindmedel används på glasfibermattorna eller att många epoxibehandlar sina båtar vet jag inte.

 

Hur som helst är en epoxibehandling något som tätar både plasten och ev. Småsprickor.

 

Om båten ofta ligger på trailer ser jag ingen anledning att epoxibehandla. Upptagning av vatten i plast tar lång tid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag epoxybehandlade min båt, men det var för att jag ändå var tvungen att ta ner all bottenfärg + att järnkölen var lite väl skrovlig och ojämn och behövde en omgång med rostskydd. Om man ändå gör det jobbet är det ju läge att epoxybehandla hela botten, det stora jobbet är ju att ta bort gamla färgen. Men, jag hade nog aldrig brytt mig om att epoxybehandla en fullt frisk båt med fin botten i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft "böldpest" på delar av kölen på min storfidra. Såg det när jag tittade på henne inför köpet. Har också den uppfattningen att debatten om "böldpest" är hysteriskt överdriven. 

 

post-53310-0-37537600-1396885486_thumb.jpg

 

Anledningen är jag ganska säker på att det berodde på fusk vid tullverkningen. Man hade efterfyllt sandgjutningen runt kölen med enbart sand. Så småningom blev den sanden blöt och torkade naturligtvis aldrig. Efterhand blev  laminatet mer och mer blött.

 

Hade jag inte åtgärdar det hade båten hållit mig ut. Att jag åtgärdade det hela berodde på att jag, genom knackning, konstaterade att det fanns hålrum runt barlastkölens överkant och när jag borrade rann det ur en stor mängd vatten. Sen tog jag upp ett stort hål  som till slut blev 15 stycken och konstaterade att det fanns blöt sand runt kölen. Spolade ur 20 liter sand med en "modifierad" högtryckstvätt.

 

post-53310-0-79993600-1396886011_thumb.jpg

 

Hade jag haft en ny båt eller en båt som aldrig varit bottenmålad och som jag inte avsåg att bottenmåla hade jag inte lagt nån epoxygrundfärg på.

 

På de båtar som jag tagit ner bottenfärgen för att den var gammal och dålig med släpp och tjocka lager mm lägger jag alltid en epoxygrundfärg på, som underlag för bottenfärgen. Man får ju dessutom en tätare botten som inte suger vatten från havet som ju plastbåtar gör. 

 
Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt med på resonemanget att epoxybehandla OM man ska bottenmåla. I mitt fall har jag inte tänkt göra det utan istället köra bottentvätt några gånger under säsongen.

 

Fler som har tankar kring detta med epoxy eller inte? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att detta kom upp just nu. Vi har i vår båtklubb (ligger i Mälaren) fått veta att vi inte längre kommer få bottenmåla. Nu börjar medlemmarna slipa bort gamla färgen för att få gelcoatren båt. Alla väljer att epoximåla. Vad kan vara vinsten med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är så gott som 100%-ig att man vid nedtagning av gamla bottenfärgen går igenom den gamla gelcoaten, och gör repor och skador. Epoxyn tätar då, och döljer skadorna snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men även om man skulle slipa bort gammal färg ner till gelcoaten (inte längre) går det väl att lägga ett lager topcoat ytterst istället för epoxy?  Fast det är klart att ska man ändå göra detta jobb kanske det är lika bra att lägga ett lager epoxy...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag epoxybehandlade min plastbåt, 70 talare med biltemas epoxigrund samt epoxispackel.

Är nöjd med resultatet. Kör de med mohairoller och lackpensel.

 

Känns rent runt skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som följdfråga undrar jag vilja tips ni har för att ta bort gammal färg? Körde Internationals interstrip en gång i tiden och det funkade men tog tid. Jag vill också fånga upp färgresterna så de inte hamnar i naturen.

Torrskrapa och presenning under, eller kanske låta blästra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men även om man skulle slipa bort gammal färg ner till gelcoaten (inte längre) går det väl att lägga ett lager topcoat ytterst istället för epoxy? Fast det är klart att ska man ändå göra detta jobb kanske det är lika bra att lägga ett lager epoxy...

Varför skulle du vilja måla på topcoat?

Märkligt det här... Många verkar vilja ta genvägar och tror att deras knep är bättre än tillverkarens....

köp de produkter som är avsedda för resp. område så slipper du få huvudvärk av dina egna knep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...