Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
putte3456

Sjövattenpump

Rekommendera Poster

Hej nån som vet hur många liter md21ans sjöfarten pump ger??? Ska byta till elektrisk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla denna sida:

http://www.xylemflowcontrol.com/files/MTC_11_Flexible_Impeller_Pumps.pdf

 

Pump til MD21 finns i tabellen långt ned.

 

MEN, komm ihåg. Orginal impellerpump ger vatten tillpassad motorens varvtal/belastning.

Om du byter til el-pump som skal mata tllräckligt kylvatten vid full belastning, vill du riskera aldeles för mycket vatten vid tomgång, och risiko för at avgasen inte greiar att trycka avgasröret tomt.

 

Jag råder dig at byta til ny mekanisk monterad impellerpump om den gamla är defekt.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med oldtimer om detta!

 

Lätt att fylla motorn om man får mala lite med starten.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

Hade inte tänkt på aspekten med motorvarven kontra vatten flödet.

hade bara tänkt att koppla pumpen via relä och till generatorn (laddlampan) så att motorn måste gå innan

pumpen får ström...   

billig genväg som jag får tänka över lite till..  

 

:D  :D

återkoppla gärna med kommentarer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

Hade inte tänkt på aspekten med motorvarven kontra vatten flödet.

hade bara tänkt att koppla pumpen via relä och till generatorn (laddlampan) så att motorn måste gå innan

pumpen får ström...   

billig genväg som jag får tänka över lite till..  

 

:D  :D

återkoppla gärna med kommentarer

Vad är felet på din gamla impellerpump?

 

Det är delar att få för överhalning. (Simerringar, lager, komp.pall, lock)

 

Kolla med Johnsson / Jabsko. Normalt billigare enn Volvo Marineparts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerpumpen som sitter som sjövattenpump har den fördelen att dess kapacitet är proportionell mot varvtalet. En centrifugalpump skulle inte vara lämplig eftersom förhållandet mellan varvtal och kapacitet är kubiskt och för att fungera bra skulle denna pump antingen behöva en varvtalsreglering eller en strypventil på trycksidan som styrs av varvtalet. För motortillverkaren är därför impellerpumpen billigast och enklast. Att båtägaren tvingas byta impeller med jämna mellanrum eller riskera impellersallad skiter motortillverkaren i. Annars är centrifugalpumpen idealisk pga sin driftsäkerhet. 

Jag har funderat på en elektrisk centrifugalpump, dessa är billiga och driftsäkra och man man vill skulle det vara enkelt med dubbla pumpar.
Men så har vi det där med våta avgaser och risken att trycka in sjövatten via avgasventilerna på motorn. Alltså får pumpen starta när tex generatorn börjar ladda. Pumpen ska stängas av när man drar i stoppreglaget, då får man också fördelen att det blir mindre mängd vatten i avgassystemet efter stopp. Ännu bättre om pumpen stoppar någon minut innan motorn stoppar.
Finns det då någon risk att pumpen kan trycka in vatten via avgasventilerna när motorn går på lågt varvtal? Svaret är nej.
Min lilla motor på 9 hk har ett tomgångsvarvtal på 800 rpm. Impellerpumen bör ge ca 3,6 liter/min vid tomgång och 13,5 li/min vid fullt. Detta är bara beräknat och ska naturligtvis mätas. Den elektriska centrifugalpumpen kan ge 15lit/min. Cylindervolymen på motorn är 0,43 lit. På tomgång blir avgasmängden 172 lit/min, alltså mycket mer avgasmängd än sjövatten. En rätt dimensionerad elektrisk sjövattenpump kan inte bli något problem. Tanken är att jag ska testa detta i sommar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste tänka på att sjövattenpumpen måste övervinna avgasmottrycket i avgassystemet, som ökar med ökad belastning. Frågan är om en centrifugalpump klarar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båtvänner.

 

Köpte min första riktiga båt förra våren, en Nimbus 26.

 

Under motor luckan sitter en enligt tidigare ägare en MD 21 som tidigare suttit

i en segelbåt. Jag var vid köptillfället HELT okunnig på båtmotorer (bortsett någon liten utombordare) MD 21an i min båt har visat sig vara ett hopkok av delar från (vad jag tror)

både bilmotorer och båtmotorer.

Då båten enligt uppgift var nyservad med tex ny bytt impeller så kollade jag inte närmare 

på den förra året utan köpte en ny impeller att ha som reserv i båten och att byta med nu till

våren.

Gissa om jag blev förvånad när imellern jag plockade ur var mindre än hälften så stor som 

den som skulle sättas i.

Vad är det för standard pump på en MD21?

Enligt Oldtimers tabell bör det vara en Johnsson pump men på min spis sitter det en 

Jabsko 22620.

Med tanke på storleks skillnaden på impellrar så borde jag ha ett för litet flöde eller?

Jag har inte upplevt några problem med överhettning. inte som jag märk i alla fall.

Jag har försökt googla fram flöden på min pump men utan framgång.

är det någon som vet vilket flöde det skall vara på en MD21? jag förstår inte hur 

man utläser det ur tabellen i Oldtimer inlägg åvan.

 

Jag ber om ursäkt för om det blev lite rörigt och många frågor på en gång men 

all hjälp att lugna mina nerver mottages tacksamt. 

och huvudfrågan är är en Jabsko 22620 tillräcklig på en MD21?

 

MVH// Ronsson

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste tänka på att sjövattenpumpen måste övervinna avgasmottrycket i avgassystemet, som ökar med ökad belastning. Frågan är om en centrifugalpump klarar detta.

 

Det är nog inget problem, de pumpar jag tittat på klarar motsv. 5-10m vattenpelare. Avgastrycket lär knappast komma upp i mer än 1m vattenpelare. En vanlig el. länspump brukar klara 1 m vattenpelare. Sen finns det kraftigare pumpar, centrifugalpumpar har inga problem att skapa tryck. Jag har en elektrisk impellerpump som satt i min båt för sjövatten i pentryt. Den klarar max 3m vattenpelare och det nog ungefär vad den ordinarie sjövattenpumpen gör också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...