patnas 1 Postad 6 April , 2014 Hej Är det någon som vet hur detta lager fungerar? Är det ett oljesmort lager? Jag har googlat runt och kan inte hitta liknande lager eller liknande tätning på utsidan. Det är en spricka i tätningen som sitter där och den behöver bytas, vet bara inte vart man köper den eller vilket fabrikat det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2014 Det där ser väldigt märkligt ut, ser ut som att hylsröret är monterat bak o fram, med tätning och slangstump med sina slangklämmor utvändigt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patnas 1 Postad 6 April , 2014 (redigerade) Ja jag har inte hittat en enda som har denna lösning. Däremot så hittade jag en bild på en axel som liknar den som sitter i denna båt, det kan vara en Rodahlaxel. Redigerad 6 April , 2014 av patnas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patnas 1 Postad 6 April , 2014 Det verkar vara massa vatten nere vid axeln så det blir nog att renovera axeln. https://www.dropbox.com/sh/a2uvu998mxhiuy6/WY8-WyAg_0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2014 Jag har kollat runt lite bland dina bilder och är beredd att hålla med om att det är en Rodahl axel. Mitt råd är att du drar iväg ett mail till Patrik på Rodahls så får du garanterat all info du behöver, dessa killar är sällsynt kundvänliga, kunniga och trevliga. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patnas 1 Postad 6 April , 2014 Okej jag gör det imorgon. På en av bilderna så sticker det upp ett mässingsrör med lock, vet du vad det kan vara? Jag är inte säker men jag tror det är ovanför stävlager, Det verkar vara vatten eller olja runt röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 April , 2014 Okej jag gör det imorgon. På en av bilderna så sticker det upp ett mässingsrör med lock, vet du vad det kan vara? Jag är inte säker men jag tror det är ovanför stävlager, Det verkar vara vatten eller olja runt röret. Skulle tro att det är oljepåfyllningen, lager och axel går i oljebad. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 April , 2014 Varför sitter det egentligen en stålarmerad tryckslang som enligt bilden nedan kan rosta på detta ställe? Kan inte hitta nån rimlig orsak, olja som rinner ur en behållare ger ju inget nämnvärt tryck? Textilarmering används ibland även för att förhindra hopklämda knickar vid korta böjradier, inte heller det aktuellt här??Axeln i sig är väl rostfri och tål att exponeras fritt* mot bräck- eller saltvatten hyfsat, många segelbåtar har ju en yttre extra stödlagring (förvisso vattensmort) där axeln exponeras både för- och akter om stödlagret? Här är tydligen det yttre stödlagret oljesmort så en enkel tätning är relevant.Vill med detta ha sagt att det knappast är nån ko på isen, skulle lossat slangklämmorna och lindat runt litet vulktejp för tätning och dragit åt igen samt fyllt upp olja. (Och bytt ut slangtätningen mot en icke-stålarmerad först vid lämpligt tillfälle då axeln kanske ändå behöver dras ut, knappast akut kan jag tycka?) *) Liten brasklapp: vanligt- och rostfritt stål går dåligt ihop åtminstone i luft, vanliga järnfilsspån på exempelvis ett blankpolerat pulpitrör ger ökad korrosionshastighet där det rostfria i.o.f.s. klarar sig bra. Under vatten förändras RF:ens galvaniska egenskaper till det sämre, kanske jäkligt mycket sämre ihop med vanlig stålrost än ovan vattenytan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 April , 2014 Varför sitter det egentligen en stålarmerad tryckslang som enligt bilden nedan kan rosta på detta ställe? Kan inte hitta nån rimlig orsak, olja som rinner ur en behållare ger ju inget nämnvärt tryck? Textilarmering används ibland även för att förhindra hopklämda knickar vid korta böjradier, inte heller det aktuellt här?? Axeln i sig är väl rostfri och tål att exponeras fritt* mot bräck- eller saltvatten hyfsat, många segelbåtar har ju en yttre extra stödlagring (förvisso vattensmort) där axeln exponeras både för- och akter om stödlagret? Här är tydligen det yttre stödlagret oljesmort så en enkel tätning är relevant. Vill med detta ha sagt att det knappast är nån ko på isen, skulle lossat slangklämmorna och lindat runt litet vulktejp för tätning och dragit åt igen samt fyllt upp olja. (Och bytt ut slangtätningen mot en icke-stålarmerad först vid lämpligt tillfälle då axeln kanske ändå behöver dras ut, knappast akut kan jag tycka?) *) Liten brasklapp: vanligt- och rostfritt stål går dåligt ihop åtminstone i luft, vanliga järnfilsspån på exempelvis ett blankpolerat pulpitrör ger ökad korrosionshastighet där det rostfria i.o.f.s. klarar sig bra. Under vatten förändras RF:ens galvaniska egenskaper till det sämre, kanske jäkligt mycket sämre ihop med vanlig stålrost än ovan vattenytan? stålarmerad.slang.jpg Nja nu är det säkert ett vanligt cutlesslager i stödbocken, Axelhylsa och axel med trycklager är Rodahls egen konstruktion som kanske kom lite för tidigt i tiden och aldrig blivit särskilt vanlig. Lite förvånad att inte du T. känner till nämnda axelkonstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 April , 2014 Pentax: Hade ingen aning, men helkapslad propelleraxel verkar vara en bra idé. Kanske särskilt om man vill placera motorn långt akterut, med kort axel så behövs väl kardanen extra mycket.Nå, TS får förhoppningsvis bra svar på sitt mail. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patnas 1 Postad 10 April , 2014 (redigerade) Jag har fått svar från Rohdahl och dom skriver att det är inte en Rodahlaxel. Jag vet inte vem som svarat, det fanns ingen signatur. Redigerad 10 April , 2014 av patnas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 April , 2014 Råkade hitta en MANUAL för backslaget när jag förgäves letade efter uppgifter om propellerinstallationen. Hjälper ju inte i detta fallet men kan väl vara bra att ha ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patnas 1 Postad 15 April , 2014 Tackar för den Thomas. Jag kommer snurra på några varv med vulktejp och se hur det håller i sommar. Jag är ganska ny när det gäller båtar med inombordare och dess drivlinor. Båten är amatörbyggd någon gång på 70-talet av någon i Umeå. Har en hel pärm med dokumentation på bygget, en hel del var handlat från Rodahl. Tyvärr finns ingen dokumentation om propelleraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patnas 1 Postad 28 April , 2014 Tagit lite fler bilder på axeln på insidan, jag har tagit bort locket på mässingsröret som sticker upp och det var torrt. Jag chansar och fyller på sae80 i den. Bilder https://www.dropbox.com/sh/a2uvu998mxhiuy6/WY8-WyAg_0#/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patnas 1 Postad 2 Augusti , 2014 (redigerade) Jag har nu varit ute med båten några svängar och allt har fungerat bra tills förra veckan då jag fick ett riktigt illa lagerljud från propelleraxeln. Jag har nu tagit upp båten på land och plockat lös axeln, 2 axiallager är slut samt ett stödlager. https://www.dropbox.com/sh/p25osmfm408xl4s/AAC4ltmurTpHz5RUB8-TYm04a Redigerad 2 Augusti , 2014 av patnas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser