lber 1 Postad 5 April , 2014 Hejsan Har en Bensin-V8 VP 5,7 GSIC. Den är sötvattenkyld förutom limporna som är sjövatten kylda. Idag skulle jag byta limpor och knän pga. sönderrostad styrbordslimpa strax innan upptagning i höstas. Då läckte det ut sjövatten i motorrummet. Jag får bort limporna och ska även byta tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor. När jag lossar tändstiftet på babordssida 3:e från drevet räknat, rinner det ut vatten ur cylindern. För det första hur har vattnet kommit in? Och vad ska jag göra åt detta? Någon som har råkat ut för detsamma eller har något bra förslag?? Med hopp om svar. /lber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 5 April , 2014 Antagligen har limpan rostat sönder även där och läckt in till cylindern. Har den stått hela vintern är det nog illa. Stod det glykol eller sjövatten i cylindern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lber 1 Postad 6 April , 2014 Antagligen har limpan rostat sönder även där och läckt in till cylindern. Har den stått hela vintern är det nog illa. Stod det glykol eller sjövatten i cylindern? Hej Hanne... Tack för svaret. Jag vet inte riktigt, det var svårt att bedöma när det rann ut, men jag tror det var sjövatten. Det var ju en trist lördag.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 6 April , 2014 Det finns dem som hällt i lite röstlösare, väntat några dagar och sedan försiktigt försökt dra runt motorn för hand och lyckats få igång dem. Personligen tror jag det är en på tusen, iaf med din motor. Jag lagade en motor som stått med vatten i en cylinder några månader förra vintern och det var bara att riva allt. Kolven var fastrostad och ventilerna var sönderrostade. Hoppas det löser sig för dig. Mvh. Hannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 6 April , 2014 Börja med att ta bort topplocket för att se hur mycket det rostat i cylindern. Försök inte dra runt motorn. Kontrollerar även ventilerna på denna cylindern. De kan ha rostat fast. När du lossat topplocket så kan du förhoppningsvis dra runt motorn så kolven i den cylindern går ner och horna cylindern om det inte rostat för mycket. Skulle kolven stå i bottenläge så du inte kan få den neråt genom av vrida runt motorn så bör man nog ta isär motorn. Allt beror givetvis på hur mycket det rostat. Topplocket måste av till att börja med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 6 April , 2014 Hur gammal är motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 April , 2014 Deppa inte ihop nu Lasse ... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lber 1 Postad 6 April , 2014 Hejsan Tack för alla bra svar. Men det låter som att det blir dyrt :-( Stormbrother: den är från 96 el. 97. Jocke: ska försöka att inte ta det så hårt, provar att självmedicinsera med några whiskey.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser