Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Nybbe79

Elvinsch

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa en elvinsch eftersom jag ska traila båten, har en Finnmaster 5700 open , 115 hk Yamaha.. vikt ca 1000-1100kg med bränsle + packning,och en Brenderup 80 kärra. Någon som kan rekommendera någon bra elvinsch som passar på denna kärra? 

Är detta något att ha eller är det för klent, eller kanske bara är skräp?

http://www.marineonline.se/trailervinsch-12v-1550-kg/1000-kg.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla så den har inbyggd broms! Alla winschar har inte det. Om den inte har det, och du stoppar winschningen så glider båten tillbaka ner i vattnet.

Den tror jag annars e ok, men säkert inte helt bra ur korrsionssynpunkt om den står ute eller får saltvatten etc över sig.   Kan ju delvis lösas med att ha ett litet kapell över den samt hålla alla utsatta delar infettade så långt det är möjligt.

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla så den har inbyggd broms! Alla winschar har inte det. Om den inte har det, och du stoppar winschningen så glider båten tillbaka ner i vattnet.

Den tror jag annars e ok, men säkert inte helt bra ur korrsionssynpunkt om den står ute eller får saltvatten etc över sig.   Kan ju delvis lösas med att ha ett litet kapell över den samt hålla alla utsatta delar infettade så långt det är möjligt.

Tack för tipset, det måste jag kolla.

Bor mitt i landet så den blir inte utsatt för saltvatten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en begagnad båtvagn för några veckor sedan och på den satte en sådan här elvinch: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Elektrisk-vinsch/Elvinsch-12-V-15360/

Den kändes lite "billig" först tyckte jag men jag testade att åka och dra upp båten på kärran och det funkade alldeles utmärkt. Jag har en Flipper 575 med 70 hk Mariner, totalvikt cirka 600-620 kg. Jag hade båten liggandes på bildäck direkt på backen och den orkade i alla fall dra upp båten på vagnen utan problem. Det går att spärra vinchen också så båten inte glider iväg vid sjösättning.

Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en identisk, med samma spec. Duger alldeles utmärkt till min lilla Albin 57 som väger ca, 800-850 kg. En lång vajer är inte fel att ha eftersom om rampen kan vara brant så kan man med ett brytblock få en utväxling på 2:1. alltså ett vajerblock kopplat vid stäven och med kroken kopplad mot winchpiedestalen så tar det visserligen längre tid men man klarar en brantare ramp istället. Så kapa INTE vajern!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde artnr, 15361 på Biltema. Min köpte jag på Ebay för 1750:- Men samma modell och utförande och identisk spec.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för infon, min båt väger ca 1000kg, den borde väl vinschen räcka till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute på premiärturen med nya båten idag, gick väldigt fint i vattnet.. de var inga problem att vinscha upp dem för hand spå någon elvinsch behövs inte, lägger pengarna på en stereo till båten istället:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...