Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
matsan99

Ska lägga nytt däck

Rekommendera Poster

Ska lägga nytt däck det blir ribbor som ska skruvas min hjälpreda ville ha det så. Så nu undrar jag ska man limma med något under ribborna eller räcker det med nåten? matrialet är inte bestämt än men det blir inte teak. har någon några bra råd? mvh mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja mattsan jag och min polare la däck på hans båt förra vintern vi hyvlade fram ribbor i lärk dimension 13x30 mm. vi skruvade däcket och la igen alla skruv med plugg under ribborna täcklimmade vi med vanligt vitlim detta har fungerat alldeles utmärkt. jag varnar dig för att använda det vatten fasta trälimet polyretan det som händer när du limmar med polyretan är att limmet sväller så efter ett tag beroende på temperatur så kommer limet att krypa upp genom dina nåtningsspår och du förstår väll hur fruktansvärt tråkigt det är att rensa alla spår på ett helt däck jag antar att det bara är att riva o göra om så glöm poleretanlim jag har hört att det finns epoxibaserat lim för däck men mer än så vet jag inte någon annan svarar säkert på det. om du tänker använda dig av lärk ska du inte ta för breda bitar en bit på vårat däck blev 45 mm bred det är den enda bit som måste bytas. den har rört sig så den nästan slogknut på sig själv ju breddare bitar desto mer rörelse på virket och på båtar är det ju ganska extrem miljö ibland jäkligt varmt ibland blåsigt och regnit 30 mm har fungerat grymt bra snart kommer min hemsida upp där kommer man kuna läsa om bland annat däckläggningen på hans båt www.exclusivecruisers.se lycka till med däcket mvh patrik :-D :-D :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd Henkels massa under teak ribben, sedan använder du en primer fri Silikon Sealine-100.den enda på marknaden som inte behöver primer.

denna produkt använder varven på västkusten ex Hallberg& Rassy, Najad Malö

samt många flera.

Ring Fogsäljarna på Orust 070-6195183

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

 

Det beror på underlaget vad du ska ha för lim.

Själv använde jag epoxi, och ribborna var Oregon pine med skarndäck i Mahogny.

 

sten

post-3061-1394234643,317_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett mycket enkelt sätt att lägga däck på båten.

post-571-1394234643,5184_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse_L
 
Lägger du däcken i Movic eller Cascol?
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...