Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
gasljus

Max varv Yamaha 225

Rekommendera Poster

Hej

 

Nån som vet vilket max-varvtal det ska vara på en Yamaha 225 hk 2-takt med förgasare  92:a,, tror den har en volym på ca: 2,5 liter om jag inte minns helt fel. ((Det är inte en V-max på 3,1 liter i alla fall.))

Med vänlig hälsning...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog bra att det är en 2,6 litare om den är från 1992, 3,1 litarn kom först 1994. WOT-range är 5000-6000 rpm på dom. Vad föranleder frågan..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

propeller-val, det är därför jag vill veta. 5000-6000 låter som ett stort spann ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tolkas som att du ska inte varva över 6000 rpm med lätt last och aldrig under 5000 rpm med tyngsta möjliga last. Satsa på runt 5700-6000 med normal last så kommer det bli så bra så eller som Yamaha utrycker det, upper half of the range at a normal load..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, nu gäller det bara att hitta rätt propp, har inte kört/ägt nån V6 tvåtakt tidigare och hittade inte varvtals-info med lite googling..

Med vänlig hälsning.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt och vilken fart räknar du med..? Med lite matematik kan vi nog lista ut ungefär va som kan va värt att prova..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den heter Ockelbo c20, men ej helt säker. Tror den var bestyckad med volvo penta typ B18 eller B20 från början ? Fanns ingen motor i den när jag fick tag i båten, det satt dock ett penta 270 drev kvar, son enl. utsago skulle funka. Fick även med kyllimpor i aluminium till nån liten V8.... Jag svetsade ett bracket i rostfritt och fick tag i denna motor till bra pris, på så vis fick jag massa extra utrymme i båten. Obs detta är ett riktigt budget bygge, men jag åker inte så många ggr. på en säsong

 

 

post-104523-0-17220700-1397323387_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huj :) Det där lär nog kunna gå undan! snyggt bygge! Ser ut att va en Ockelbo HT19, C20 ser lite annorlunda ut. Den där borde va kapabel till 45-50 knop utan vidare.

 

Om man räknar på 6000 rpm och 10% slip och utväxlingen 1,86:1 blir det så här.

 

19 tum ger 45,4 knop

21 tum ger 50,2 knop

23 tum ger 54,9 knop

 

Skulle nog börja med att testa 21 tum. Motorn ser ut att sitta ganska lågt monterad. Ju längre bak från skrovet man flyttar motorn ju högre upp måste den sitta och ju fortare man åker ju högre måste den sitta.

 

Om man utgår från att AV-plattan är längs med botten med motorn monterad dikt an mot akterspegeln så är "dumregeln" att motorn måste upp 1 cm för var 10 cm bakåt den sitter. Men åker man uppåt 50 knop så måste motorn troligen upp mer dels för att öka verkningsgraden men även för att den ska få någorlunda trygga och balanserade sjöegenskaper..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Jarb, Huj! Men varför inte satsa på en 23:a direkt, 225 hk bör väl orka med det och ändå hålla varvet uppe? Givetvis om det är fart som gäller:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel, HT 19 är det nog. Ska testa lite i påskhelgen, kommer inte ihåg hur högt AV-plattan hamnade i förhållande till båt botten, ska kolla även det i påsk, men jag vet att den sitter betydligt högre än jäms med båtbottnen. minns ej hur långt tillbaka flyttad den blev heller, gissar på Ca. 60cm

Återkommer efter testerna i påsk

Tack för propp och maxvarv-tippsen samt informationen om Flo-Torq IV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel, HT 19 är det nog. Ska testa lite i påskhelgen, kommer inte ihåg hur högt AV-plattan hamnade i förhållande till båt botten, ska kolla även det i påsk, men jag vet att den sitter betydligt högre än jäms med båtbottnen. minns ej hur långt tillbaka flyttad den blev heller, gissar på Ca. 60cm

Återkommer efter testerna i påsk

Tack för propp och maxvarv-tippsen samt informationen om Flo-Torq IV

 

Va har du för propeller nu, nån Mercury antar jag med tanke på frågorna om FT4..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bra kontakter på merc proppar. Ska testa en laser II 21' och en revolution 4 19' i påsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går OT och berömmer en skitsnygg båt med det bästa av två världar; Yamaha och svensk HT. Släng gärna upp en fartfylld film från provkörningen som vi som ännu inte har sjösatt kan sitt och dregla över!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt nån helt fel alupropp på motor när jag köpte den, kommer lite fler bilder ev. Nån filmsnutt efter påsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för stignings-tippsen ang. propellerval, gick efter dom då jag tillsammans med min merc-kontakt valde ut vilka merc.proppar jag ska testa. Återkommer med testresultat senare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kul, bilder o veta hur det går vill jag jättegärna. Sånt här är jättekul. Har du nån koll på vad den väger..? Den ser rätt lätt ut, EsoxDalbo är nog inte fel ute, försök få med en 23 eller t o m nåt ännu större :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej vad den väger, gissar på 500-600kg. utan motor. Vet ej vad en HT 19 med B20 och drev väger standard, jag slet ut lite annat onödigt också, så den borde väl bli ett par hundra kilo lättare kanske. Ska försöka få med nån 23" också. 

 

jarb:  hur räknade du ut fart i förhållande till propeller val ? Finns det kanske nån bra sida där man fyller i lite uppgifter och får svar, typ utväxling varv stigning slip mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev inte någon riktigt bra test i påskhelgen. men några proppar har jag testat.. båten blev mest ostabil med revolution 4, vid ca 46 knop började lätt vobbel dom andra två gick att pressa lite till, skrovet är inte direkt nått fart-skrov så jag misstänkte lite vobbel i höga farter. Lyfter fyrbladiga proppar aktern mer ? eller varför var den mer vobbel-känslig ? testet gjordes med två pers. och bara lite små saker som paddel ankare fendrar mm i båten.

 

Skulle vilja testa 19" trebladig för att se om den vill varva ca: 6000...alla farter , varvtal är inte exakta då jag läst av Yamahas mätare som följde med motorn.

runt 50 knop så blev 21" och 23" ostabila med lätt vobbel som följd.

att åka 55-60 knop med detta skrov blir väldigt svårt tror jag, får nog rikta in mig på att nå ca 6000 rpm och dryga 50 knop, kanske nån 19" trebladare skulle passa bäst.

 

 

 

21" laser  52 knop  5600 rpm

19" revolution 4  48 knop  5500 rpm

23" Tempest plus 51 knop 5400 rpm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du behöver få upp motorn mer, kommer troligen minska vobblet. Sen är det även lite teknik att köra båt fort, du kommer bli bättre med övning. Generellt blir det mer häcklyft med 4 blad men mycket annat i bladdesignen påverkar oxå. Revolution är i princip en 4-bladig Tempest. Om du inte är speciellt ute efter blixtrande ax så finns ingen anledning att proppa till 6000 innan du har spaken i botten, ger dej mest onödigt hög soppaförbrukning. O når du aldrig spaken i botten får man höfta lite, vare sej med 21an eller 23an är motorn överproppad och därmed överbelastad om du har mer att ge..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra ide, ska prova att lyfta den några pinnhål till nästa gång. åker sällan med lätt last, blir mest full-båt ut och bada och så, så måste även testa med 6-8 pers ombord. det var därför jag tänkte försöka närma min 6000 rpm med lite last. Mest för att den ska orka plana på ett hyfsat sätt med många i båten och orka varva ca: 5000 rpm med last. Blir nya proppar vid nästa test + lite höjning kanske, fast det tar emot lite, motorn väger ju en del, lyfte på den med frontlyften på traktorn. Fast det är ju bara fyra bultar, så det går väl relativt lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inte korrekt tryckbricka på, körde med Mercurys tryckbricka, fick rätt bricka igår för att köra Mercury proppar på Yamaha. Hel vetenskap bara med tryckbrickor och hubbar av olika sort.

Jagar väl inte dom där sista knopen så mycket, utan vill mest försöka hitta en optimal propp för mina behov, blir ju lite dyrt om man ska ha flera proppar för olika tillfällen som skidåkning, tung last, lätt last , bränsle-ekonomi mm...Men lite mindre vobbel vid full gas och tilt är väl att föredra vid lätt last. Kanske upp ett par pinnhål som du sa minskar detta lite.

Vid första testet så hade jag väl ca: 80 pannor i tanken, och bara efter ca: 20 min. så var tanken tom, ""jävla skit"" fick paddla ca: 2 tim som tur var hade jag lite lite medvind annars hade det inte gått, och ingen telefon hade jag med mig..

Jag hade glömt att dra åt dom sex små skruvarna i flottörhusen som jag lossade i höstas för att tömma förgasarna på soppa in för vintern, dom låg på botten innanför kåpan   :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att höja motorn ett par pinnhål, blev inte märkbart stabilare gång i hög fart, men jag får grepproblem i svängarna. Motorn nerhissad igen och 21" proppen funkar bäst om man är 2-3 i båten, med mer folk i båten funkar 4-blad 19" bäst.. ""Har lyckats få upp den i 54 knop enl. Yamaha instrumentet som följde med motorn med 21" 3-bladig propp""

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...