Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Anders_St

Skrapa och måla med epoxi

Rekommendera Poster

Har fått lite frågor om mitt byte till enbart Epoxi grundfärg förra våren. Kopierar mitt senaste mail här:

Det man måste få bort är all s k släppande båt bottenfärg som jag hade på hela botten. Jag hittade ingen bättre metod än att skrapa ned med hårdmetallskrapa till gelcoat eller till hårt sittande bottenfärg.

Klockade mig till ca två timmars jobb per kvadratmeter botten. (3mx9m=27 kvm, dvs 52 effektiva skraptimmar) :-(  Avslutade med 60 slippapper på excenterslip med ansluten våtdammsugare, se bild. Tunnare stråk/skuggor  av den svarta bottenfärgen fick sitta kvar. Det var tyvärr lätt att slinta lite med skrapan och få hörnet att gå igenom gelcoat ner till glasfibern, men eftersom jag ändå skulle lägga på fyra lager epoxi så gjorde det inget.

Jag körde med enbart epoxi förra säsongen och tänker fortsätta med det. Bara grönt slem som gick rätt fort att ta bort med högtryck och rotborste vid upptagningen. Jag ligger iofs i Mälaren med bara veckoutflykter i Östersjön.  Båtkompisen som parkerar ute i skärgården fick en hel del havstulpaner som tog lite mer jobb att få bort, men även han tänker fortsätta utan bottenfärg.

Lycka till, och ha bra med tålamod!

Jag använde LeFants epoxi grundfärg. Lång "pot time" dvs den härdar inte jättefort vilket gav mig ett antal timmars målartid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...