Micke9000 16 Postad 3 April , 2014 Hej på er. Tänkte höra efter vilka modeller av bergskilar ni testat och kan rekommendera. Själv har jag använt mig en traditionella raka alt vinklade kilar. Finns en hel uppsjö olika varianter. Vad gillar/tycker ni? MvhMicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JPettersson 0 Postad 3 April , 2014 Olika sprickor kräver olika kilar. Om sprickorna är lite större funger denna kilen väldigt bra, http://www.klippfast.se, kostar tyvärr runt tusenlappen så man får ha en rem runt handleden så man inte tappar den i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 3 April , 2014 Här finns ett bergkilstest http://www.maringuiden.se/nyheter/;Test-av-bergskilar-3513 Personligen gillar jag den lite smalare vridna kilen i fjäderstål, men egentligen har jag svårt att lita på bergkilar. Min erfarenhet är att de funkar bra så länge det inte blir för mycket ryck i linorna. Jag brukar sätta dubbla kilar till varje förtöjningslina och när den första kilen lossnar och skrapar mot berget vaknar jag. Sover alltid gott till första kilen lossnar. Har tänkt pröva de kilar som klättrarna använder. Det finns en äldre variant som ska funka bra även till båt och i riktigt smala sprickor Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 3 April , 2014 Använder bara dom billiga galvade kilarna , är sprickan stor så slå ner två kilar eller flera tillsammans. har båtvänner som har grova bultar typ m20-30 som dom har slipat kilformade och svetsat fast en ögla i den andra änden , det funkar klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 3 April , 2014 Föredrar de vanliga vinklade galvade. Har även rälsspik från nedlagda järnvägar, kul uppdrag för barn/barnbarn att leta rätt på sådana om man råkar ligga i en hamn där sådana finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 3 April , 2014 Alla varianter i säcken. Men denna (på bilden) är mycket använd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 4 April , 2014 Klippfast såg intressant ut. Är det stora sprickor använder vi en rak och en vinklad. Jag har faktiskt inte ännu varit med om att en bergskil har släppt. Däremot kan det vara svårt att hitta bra sprickor.. Vi kör på galvade raka och vinklade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 4 April , 2014 Någon som har testat klätterkilar som är mer oförstörande? Ungefär samma som dessa som är båtanpassade. http://www.kilfabriken.se/file/Startsida.html Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 4 April , 2014 Poängen med dom vinklade är att man kan använda sprickor i vilken riktning som helst och att draget i linan inte bänder upp kilen. Med raka kilar bör man hitta en spricka som går vinkelrätt mot linan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 4 April , 2014 Min bergskil har jag utvecklat under många år som ensam ombord. Den jag använder nu är tredje upplagan och fungerar bra efter en del träning att kasta och välja ut lämpliga sprickor. Har haft en dålig rygg som fått mig att låta bli att hoppa i land för att förtöja. Det är sällan jag går i-land för att förtöja numera. Min kil eller kastankare fungerar bara det finns sprickor eller lodräta avsatser. Den nyper också mellan stenar då hela verktygets form bildar en kil som är 10 cm i sin bredaste ände. Man kan också slingra runt förtöjningslinan mellan stenarna och på så vis få bra tag i land. De bockade flikarna som kan vara gummiklädda får oftast bra tag i smala sprickor och kniper tag även då sprickan är i dragriktningen. Då dubbar finns, kastar jag verktyget lite förbi dubben och slingrar linan runt tre varv runt dubben så är detta fast även för nattförtöjning. Vid avgång är detta oftast bara att slingra loss linan eller rista i förtöjningslinan, då kilen inte behöver slås fast. Använder två verktyg när jag tar land. Då det inte alltid lyckas eller jag får ett tvivelaktigt napp med första kastankaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 4 April , 2014 Mycket intressant "Utsegla". Bra det finns klurigt folk därute som hittar på egna grejer.Fast jag förstår inte riktigt hur du "kastar" den å får den att fästa. Kan du berätta mer? Själv använder jag numera ofta minsta hopfällbara draggen som "kastankare" Sedan går jag i land å knyter på riktigt Därefter vänder jag numera båten med aktern mot land å har en bred däck att kliva på istället för att balansera på en smal för med ingen plats för fötterna å klättra över ett "staket" Uppskattas av resten av släkten som inte har lika mycket kvar av apan i sig. (De renläriga får ursäkta ordvalen....vet det heter pulpit.....) När det gäller kilar har jag den med vinklad fot å sätter den baklänges i stora sprickor. Använder inte slag/hammare. När kilen bryter nyper det fast hårdare. Sedan har jag en konstruktion på gång, vil inte berätta för mycket då det inte är klart att marknadsföra den än. Men ju hårdare man drar mer låser den fast å en enkel rörelse lossar den å passar i olika stora sprickor. Mer säger jag inte i nu läget. Det är inte bergklättrar kilar anpassade till båt, de är åsså bra men mkt dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 5 April , 2014 Jag har bestämt mig för att köpa några olika klätterkilar och prova, kostar mellan 75:- och 110:- kr på nätet i Sverige och 50:- till 70:- kr i USA. De finns i många storlekar från några mm till ca. 5 cm. Kilarna är märkta att klara 1200 kg, de minsta lite mindre. Typ 700 Kg. Ser fram mot att testa, men först ska båten i sjön... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2014 Jag har/hade några klätterkilar som jag köpte en gång. Tre st som satt ihop på ett sling. Fungerar väldigt bra i små sprickor. På tal om kastankare, Biltema har en sådan i sitt sortiment, kallat “Ankare för fiskenät”. I min värld heter det Änterdragg, det här är en pryl jag inte kan vara utan, i synnerhet när man seglar själv. Går att kasta ganska långt och fastnar nästan alltid i något som håller för att dra in båten för att sen säkra. PS På några ställen vi borrat med Hilti och slagit i öglor. Det får man nog inte men det känns bättre än de skador som kilar ger i alla sprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 5 April , 2014 Skoj Kalman jag tror vi håller på med samma ide med att få fast i sprickor i berget. Ju mer drag ju fastare håll i berget. På bilden tv sitter kilen i en lodrät bergssida med vertikala sprickor. Där fick jag placera kilen för hand i sprickan och hålla tight i linan. Det är inne en lugn vik och inga ryck kunde förväntas där. Inför kast ser jag ut ganska öppna sprickor som är trängre i nederdelen kastar sedan verktyget förbi det tänkta knipstället någon meter. Ser till att linan hamnar i dalen på sprickan. Så är det bara att ta hem eller kanske skaka i linan för att få kilen dit jag tror den nyper fast. Bhemac, Jag hade jobbets Hilti och borrade ett antal hål på ställen jag vill ligga vid när vi vill vara ensamma i Adam och Evadräkten. Inga öglebultar nedslagna utan bara 12 mm hål att sätta bultar i när vi kommer. Vad gäller kastankare, så kan min kil också användas som strykdragg om man vill få tag på en tvärgående lina på sjöbottnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 19 Maj , 2014 Vid helgens härliga, soliga varma segling testades klätterkilarna, funkade hur bra som helst. Detta är den minsta, ca 10x15 mm och 7 mm tjock. Klarar 700 kg drag. Kan varmt rekommenderas, lätt att hitta fäste och så förstör man inte berget genom att banka i kilar i det. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Expanderkilen 6 Postad 17 Juni , 2014 Hej på er, Jag inser att min trovärdighet i just den här frågan är starkt begränsad men tänkte ändå dryfta mig till att göra en liten översikt över de bergskilar som jag känner till: Expanderkilen, fixar sprickor längs och tvärs samt fastnar hårdare ju mer du drar. Lätt att ta loss när man vill. Kräver att man letar upp ett ställe där sprickan är ca16 mm. Rak plattjärnskil, lossar mycket lätt speciellt om draget inte är exakt vinkelrätt mot sprickan. Kräver att man letar upp ett ställe där sprickan är ca 7 mm bred och minst 50 mm djup. Vinklad plattjärnskil, sitter mycket bättre än den raka varianten. Svetsen kan dock rosta och släppa (jag har en sån liggande som gått av) Kräver att man letar upp ett ställe där sprickan är ca 7 mm bred och minst 50 mm djup. Superkilen, lätt att hitta en passande spricka. Är konisk vilket gör att den kan krypa ur vid många hårda ryck. Liten vriden kil, lätt att hitta en passande spricka. Är konisk vilket gör att den kan krypa ur vid många hårda ryck. Klippfast, denna har jag inte provat annat än i affären men den verkar rätt bra. Är lite tveksam om man orkar dra åt den så hårt så den pallar drag längs med sprickan, men som sagt jag har inte provat. Dyr. Klätterkilar och liknande, funkar utmärkt där draget är längs med sprickan och den är lite bredare på ett ställe. Det finns ett par varianter, använd de som har vajer första biten annars riskerar tampen att nötas av mot berget. Slutligen, fastborrade öglor m.m. Ärligt talat, hur f-n tänker ni som borrar i våra öar? Dessa sår i bergen kommer att synas i hundratusenals år! Köp vilka kilar ni vill men BORRA INTE I BERGEN. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 17 Juni , 2014 ... Slutligen, fastborrade öglor m.m. Ärligt talat, hur f-n tänker ni som borrar i våra öar? Dessa sår i bergen kommer att synas i hundratusenals år! Köp vilka kilar ni vill men BORRA INTE I BERGEN. Så tänkte jag också till att börja med, men sedan fick jag höra att hällarna främst på västkusten blir förstörda av alla kilar som slås ner dag ut och dag in hela sommaren. Är detta sant så kanske borrade öglor är bättre än kilar i vissa områden. En av orsakerna att jag börjat använda klätterkilar är att jag inte vill bidra till motsvarande förstörelse i Stockholms skärgård. Någon som vet hur mycket bergkilarna förstör? Jag har själv lyckats spräcka berg ett par gånger så någon förstörelse blir det ju. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Expanderkilen 6 Postad 17 Juni , 2014 Hej, det som man ser oftast är att koniska bergskilar knäcker av flisor av hörnet. De modeller, inklusive Expanderkilen, som skapar tryckkraften en bit ner i sprickan tenderar inte att knäcka av hörnen. Men, om nån skulle knäcka av en liten flisa av hörnet på bergssprickan så tror jag inte att syns efter några veckor/månader eftersom hörnen är naturligt avrundade av vågor och is m.m. Ett borrat hål däremot syns ju i evigheter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsMarnell 1 Postad 17 Januari , 2015 Hej alla bergsknackare. Jag använder enkla klätterkilar sen 15 år tillbaka. Funkar problemfritt. Vi seglar minst 4 veckor varje år. Kommer vi in i hamn samtidigt som andra båtar är vi klara med tilläggning när båtgrannen fortfarande sitter och hamrar i berget. Många gånger frågar man sig hur det i helafriden ens är tillåtet med den skadegörelsen i våra naturskyddsområden. Berg växer dåligt och reparerar sig självt lika dåligt. När det nu finns redskap för förtöjning som funkar förträffligt för förtöjning, kan vi då inte slänga stenåldersverktygen och alla använda klätterkilar istället? Please. Lite tips: Man måste se till att kraften ligger i sprickans riktning ungefär. Ibland kan ju vinden vrida och då också båten en aning, vid några tillfällen har en kil släppt (tror det hänt mindre än fem gånger...) Receptet mot släpprisk är att jag har för vana att lägga tre kilar om det går för att sprida risken. Nödvändigt är också att ha ett bra ankare i aktern (jag använder otroliga Spade ankaret), så att man kan ligga med sträck i linorna. Kilarna är lätta att lägga och bara att lyfta bort när man skall sticka. Man behöver åtminstone 5 storlekar. Eftersom kilar och aluminiumhakar är så lätta kan man kasta ombord dem med linorna kvar när man lägger loss. //go tur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 83 Postad 18 Januari , 2015 Vanliga böjda galvade bergskilar kör vi med. Fungerar alltid. Om sprickan tillåter brukar jag alltid sätta två bergskilar på samma förtöjningstamp. Safety first Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser